Rchr
J-GLOBAL ID:200901047965265486   Update date: Jan. 30, 2024

Okabe Yasuyuki

オカベ ヤスユキ | Okabe Yasuyuki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Science education
Research keywords  (2): Mathematical Cognitive Theory ,  Mathematics Education
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2023 - 2027 算数科における「合意形成を図る力」を育成する学習指導モデルの開発
  • 2018 - 2021 幼小接続期の数理認識の発達に着目した評価スケールの開発
  • 2018 - 2020 幼小接続期の数理認識の発達に着目した評価スケールの開発
  • 2011 - 2013 Development research of mathematical modelling class for students in elementary school teacher training course
  • 2003 - 2006 Study on the Cognition of Probability Concept and Curriculum of Probability
Papers (30):
  • SHIMOMURA Taketo, OKABE Yasuyuki, SHIMOMURA Saki, SAITO Hidetoshi. Characteristics of Mathematical Negotiation in the Process of Building a Fractional Concept:Based on an Analysis of Small Group Learning in Quantity Fraction. Journal of Science Education in Japan. 2022. 46. 4. 283-298
  • 中橋 葵, 岡部 恭幸. 幼小接続期における領域「環境」と算数科のカリキュラムの課題に関する一考察 : サビタイジングを基盤とする認識と数の合成・分解の学びの道筋に着目して-The Mathematics Curriculum in Japan Transition to Elementary School : The Learning Path from Subitizing-based Recognition to Number Composition and Decomposition. 数学教育学会誌 = Mathematics Education Society of Japan, bulletin for mathematics education study. 2021. 62. 3・4. 1-14
  • 中橋葵, 岡部恭幸. 幼小接続期における領域「環境」と算数科のカリキュラムの課題に関する一考察 -サビタイジングを基盤とする認識と数の合成・分解の学びの道筋に着目して-. 数学教育学会誌. 2021. 61. 1-2. 1-14
  • SHIMOMURA Taketo, OKABE Yasuyuki, SHIMOMURA Shohei. A Study on the Intentions of Statements Observed in Mathematical Negotiations in the Mathematical Knowledge Agreement Process: Based on the Experimental Lesson on the "Division of Fraction" Unit Given to 6th Grade Elementary School Children. Journal of Science Education in Japan. 2020. 44. 4. 271-288
  • Analysis of elementary school mathematics learning materials : From the viewpoint of a hypothetical syllogism. 2020. 33. 33. 16-24
more...
MISC (66):
  • 岡部恭幸. 数学的な見方・考え方を成長させる算数・数学のデジラル教科書の活用. 学習情報研究. 2023. 291号. 44-45
  • 山内 優果, 生田, 浩隆, 岡部 恭幸. 個人的ディスコースの成長に関する研究 -小数の除法における「被除数と商の大小 関係」を題材として-. 日本数学教育学会第 55 回秋期研究大会発表集録. 2022. 165-168
  • 宇都宮 由衣、澤田 淳、岡部 恭幸. Argumentation を視点とした認識論的障害の克服について -小数の乗法を題材に-. 日本数学教育学会第 55 回 秋期研究大会発表集録. 2022. 257-260
  • 中橋 葵, 岡部 恭幸. 幼小接続期における個数把握課題に対する方略の分析 : 視線情報を踏まえたサビタイジングを基盤とする認識の実態把握に向けて. 秋期研究大会発表集録. 2020. 53. 237-240
  • The Study of the Deductive Reasoning in the Elementary School Graphic Domain : From the Viewpoint of "the Hypothetical Syllogism" and "the Universal Instantiation". 2020. 61. 1. 39-47
more...
Books (8):
  • 中等数学科教育の理論と実践
    ミネルヴァ書房 2022 ISBN:4623094081
  • 小学校指導法算数
    玉川大学出版部 2019 ISBN:9784472405761
  • 新しい教職教育講座 教科教育編3 算数科教育
    ミネルバ書房 2018
  • 数学教育実践入門
    共立出版 2014 ISBN:9784320110830
  • 算数科教育法
    ミネルヴァ書房 2010
more...
Lectures and oral presentations  (33):
  • 生活や自然と関わる遊びと子どもの認識の発達について (1)「かず・りょう・かたち」に焦点化し
    (乳幼児期のクリエイティブな思考を低学年児童期につなげる物的・人的環境の創造 2020)
  • 証明の萌芽としての小学校段階の演繹的な説明についての研究:児童の実態の分析から
    (第67回 近畿数学教育学会例会 2020)
  • 日本における幼児期の数学教育の課題と展望
    (数学教育学会冬季研究会 2019)
  • 小学校図形領域における演繹的推論についての研究:第5学年児童の仮言的三段論法と普遍例下に商店をあてて
    (日本教育実践学会第22回研究大会 2019)
  • Learning COnceptual Subitizing Spontaneously in Play:Tangible Examples of Young Children in Japan
    (The 20th Pacific Early Childhood Education Reaserch Association International Conference 2019)
more...
Education (1):
  • - 2007 Kobe University Graduate School of Cultural Studies and Human Science
Professional career (2):
  • 修士(学術) (神戸大学)
  • 博士(学術) (神戸大学)
Committee career (3):
  • 2023/04 - 現在 数学教育学会 理事
  • 2022/04 - 現在 兵庫県数学教育会 会長
  • 2011/09 - 近畿数学教育学会 理事
Association Membership(s) (6):
JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE EDUCATION OF YOUNG CHILDREN ,  日本科学教育学会 ,  近畿数学教育学会 ,  数学教育学会 ,  日本数学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page