Rchr
J-GLOBAL ID:200901053714988195   Update date: Feb. 16, 2025

Kato Hisae

カトウ ヒサエ | Kato Hisae
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (1): 数学教育学
Research theme for competitive and other funds  (29):
  • 2023 - 2027 数学的活動の学習過程における教師の数学観の影響と授業デザイン
  • 2022 - 2026 幼児と低学年児童に対する学習方略とメタ認知の育成を目指した検索学習ユニットの開発
  • 2022 - 2025 Development of a seminar-type educational program to promote autonomous developmental teaching in arithmetic and mathematics
  • 2021 - 2025 発達症児のメタ認知を育む適応的な学習支援ツールの開発とその評価
  • 2021 - 2024 初等中等教育におけるEdTech活用を推進する教員養成システムの開発
Show all
Papers (33):
  • Nagata Tomoko, Moriyama Jun, Ishino Ryo, Fukumoto Kinichi, Kato Hisae, Yamashita Yoshifumi, Asaumi Mayumi, Kowada Yoshiyuki, Inomoto Osamu, Oda Toshiaki, et al. Development and Evaluation of STEAM Education Courses in Teacher Training Programs : Through Trial Implementation in 2022 at Hyogo University of Teacher Education. 2023. 63. 01-11
  • 佐藤 学, 重松 敬一, 加藤 久恵, 新木 伸次, 椎名 美穂子, 黒田 大樹. 発展的思考・態度における「数学することを知る」の枠組みの開発と検証. 東北数学教育学会誌. 2022. 53. 53. 25-40
  • Keiko Hino, Hisae Kato, Hiraku Ichikawa. PROPOTIONAL REASONING OF LOWER GRADE STUDENTS THROUGH LEARNING TRAJECTORY AND LESSON STUDY. Proceedings of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. 2022. 4. 230
  • 加藤 久恵, 太田 友子, 寺井 あい, 重松 敬一, 山本 紀代, 山下 裕己. 5歳児の比例的推論とメタ認知の実態に関する事例-あさがおの種を植えよう. 日本科学教育学会年会論文集. 2022. 46. 189-192
  • 加藤 久恵, 寺井 あい, 山本 紀代, 日野 圭子, 市川 啓. 比例的推論の進展を目指した算数科の授業づくり : 小学校第3学年「一万より大きい数」について. 近畿数学教育学会会誌 = Journal of Kinki Society of Mathematics Education / 近畿数学教育学会 [編]. 2022. 35. 9-26
more...
MISC (104):
  • Improvement and Development of STEAM Education Courses in Teacher Training Programs: A Trial Implementation in 2023 at Hyogo University of Teacher Education. 2024. 65. 83-96
  • 加藤 久恵, 寺井 あい, 山下 裕己, 山本 紀代. 比例的推論の進展を目指した算数科の授業づくり : 「形づくり」の学習におけるユニット化に着目して-Development of Mathematics Lessons Aiming at the Progress of Proportional Reasoning : Focusing on the Unitizing Processes in the Teaching of "Composing the Shapes". 春期研究大会論文集. 2023. 11. 241-246
  • 日野 圭子, 加藤 久恵, 市川 啓. 比例的推論の基礎の形成におけるユニット化・ノルム化の考察-An Examination of Unitizing/Norming in Forming a Basis of Proportional Reasoning. 春期研究大会論文集. 2023. 11. 233-240
  • 加藤 久恵, 山下 裕己, 山本 紀代, 寺井 あい, 重松 敬一, 指熊 衛. 比例的推論の進展を目指した算数科の授業づくり-小学校第3学年「乗法」の学習におけるユニット化に着目して. 日本科学教育学会年会論文集. 2023. 47. 41-44
  • 加藤 久恵, 寺井 あい, 山本 紀代, 日野 圭子, 市川 啓. 小学校第3学年における比例的推論の進展を意図した算数科授業の検討 : 「ロールケーキの問題」を用いた授業を中心に. 秋期研究大会発表集録 / 日本数学教育学会 編. 2022. 55. 93-96
more...
Lectures and oral presentations  (1):
  • Examining Early Grade Children Children’s Mathematical Models in Proportional Situations : A Glimpse from Task Based Interviews
    (The 21th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications(ICTMA21) 2023)
Education (4):
  • - 1999 Hiroshima University
  • - 1999 Hiroshima University Graduate School, Division of Education
  • - 1994 Hiroshima University School of Education
  • - 1994 Hiroshima University Faculty of Education
Professional career (2):
  • -
  • -
Work history (2):
  • 2022/04 - 現在 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education Professor
  • - 2022/03 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
Association Membership(s) (5):
近畿数学教育学会 ,  日本科学教育学会 ,  日本教科教育学会 ,  日本数学教育学会 ,  全国数学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page