Rchr
J-GLOBAL ID:200901054827130916   Update date: Sep. 16, 2022

Takahashi Michiko

タカハシ ミチコ | Takahashi Michiko
Affiliation and department:
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (3): ジェンダー ,  アタッチメント ,  発達心理学
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • Gender difference in science learning
  • attachment development
  • Ontogeny of smiling
  • 発達心理学
MISC (81):
  • TAKAHASHI Michiko, KUDOU Megumi. How infant recognize his sibling? : Based on a longitudinal observation. Bulletin of Tokyo Gakugei University. Educational sciences. 2011. 62. 1. 273-285
  • 村松泰子, 村上郷子, 高橋道子, 田口久美子, 高野良子, 杉山二季, 木村育恵, 河野銀子, 井上いずみ, 池上徹. 公立高校の女性管理職に関する研究-管理職の現状分析-. 国際ジェンダー学会誌. 2010. 8. 81-98
  • 村木美香, 高橋道子. 中学生の友人関係、家族関係と精神的健康度の関連. 東京学芸大学紀要総合教育科学系I. 2010. 61. 195-204
  • TAKAHASHI Michiko, TAKAHASHI Mami. Development of becoming fathers and mothers. Bulletin of Tokyo Gakugei University. Educational sciences. 2009. 60. 209-218
  • TAKAHASHI Michiko, SONODA Yoko. Effects of social supports on mothers' affirmative feelings in child-rearing : A research in Tokyo and Okinawa. Bulletin of Tokyo Gakugei University. Educational sciences. 2008. 59. 171-181
more...
Books (65):
  • 学校教育の中のジェンダー:子どもと教師の調査から(分担執筆)
    日本評論社 2009
  • 子どもは素晴らしい-お母さんとお父さんの子育てのために-(分担執筆)
    金原出版 2006
  • グラフィック乳幼児心理学(共著)
    サイエンス社 2006
  • 学習指導用語事典(分担執筆)
    教育出版 2005
  • 理科離れしているのは誰か:全国中学生調査のジェンダー分析(共著)
    日本評論社 2004
more...
Lectures and oral presentations  (2):
  • フィールドベースの臨床実習の現状と課題(シンポジウム「臨床発達心理士の臨床実習の現状と課題」)
    (2004)
  • 理科教育・学習におけるジェンダーバイアスを考える(シンポジウム)
Education (2):
  • - 1975 東京教育大学大学院博士課程 教育学研究科 教育心理学
  • - 1970 東京教育大学 教育学部 心理学科
Professional career (1):
  • Ph.D (University of Tsukuba)
Work history (3):
  • 1978 - 1994 Tokyo Gagugei University, Associate Professor
  • 1976 - 1978 Tokyo Gagugei University, Assistant Professor
  • Tokyo Gakugei University Faculty of Education, Educational Psychology
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page