Rchr
J-GLOBAL ID:200901055102947638   Update date: Jan. 30, 2024

Ogino Misako

オギノ ミサコ | Ogino Misako
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (8): cognitive development ,  language acquisition ,  Pre-verbal communication ,  infant ,  social skill ,  maternal speech ,  peer interaction ,  shared intention
Research theme for competitive and other funds  (13):
  • 2008 - 2011 Development of a questionnaire to evaluate the development of infants referred after newborn hearing screening
  • 2002 - 2005 Development of Linguistic/Cognitive Evaluation and Intervention Program for Childhood Aphasia
  • 2000 - 2000 語彙発達の相互作用文脈
  • 1998 - 2000 COGNITION ON DEVELOPMENTAL CHANGE BY AGE
  • 1999 - 1999 語彙発達における相互作用の役割
Show all
Papers (74):
MISC (10):
  • 松永 あけみ, 斉藤こずゑ, 荻野美佐子. 子ども同士の自由遊び場面におけるいざこざからの学び -謝罪概念の獲得-. 財団法人中山隼雄科学技術文化財団財団リポート. 1997. /5,11
  • 荻野 美佐子. 「ラテンアメリカ--家族と社会」三田千代子,奥山恭子編--文化,社会システムを映し出す家族. ソフィア. 1994. 43. 1. p107-110
  • Asou Akemi, Saito Kozue, Ogino Misako. The Different Ways in which Teachers intervene in Conflictsamong Young Children at Nursery School : pre-first year classand first year-olds. Bulletin of the Yamagata University. Educational science. 1991. 10. 2. 217-228
  • OGINO Misako. The Family System and the Growth of Childern. Studies in western civilization and the cultural interaction of east and west. 1990. 39. 4. 31-43
  • TAKEI Sumie, OGINO Misako, OHAMA Kikuko, SAITO Kozue. Gestures and Language in Mother-Infant Interaction : A Longitudinal Study of the First Three Years. Bulletin of the Faculty of Education, University of Tokyo. 1985. 24. 61-80
more...
Books (32):
  • 改訂版 発達心理学特論
    放送大学教育振興会 2021 ISBN:9784595141485
  • 『看護診断のためのよくわかる中範囲理論 第2版』 「第6章 統合的中範囲理論 発達課題論 」
    学研メディカル秀潤社 , 学研マーケティング (発売) 2015 ISBN:9784780911923
  • 発達心理学特論
    放送大学教育振興会 2015 ISBN:9784595140419
  • 看護診断のためのよくわかる中範囲理論 (理論編:統合的中範囲理論:発達課題論)
    学習研究社 2009 ISBN:9784051530358
  • 『保育内容環境』 (新保育ライブラリ / 民秋言 [ほか] 編集委員, . 保育の内容・方法を知る)
    北大路書房 2009 ISBN:9784762826559
more...
Lectures and oral presentations  (14):
  • 乳幼児コミュニケーション発達質問紙(1ヵ月~24ヵ月)の開発
    (第38回日本コミュニケーション障害学会 2012)
  • 子どもが歯科治療体験を意味づけるプロセス-幼児と歯科医師、親との三者の理解のずれという観点から-
    (小児歯科学会 2012)
  • 発達初期児を対象とした発達評価質問紙の開発
    (日本音声言語医学会 2011)
  • データベースにXMLを用いたwebアプリケーション教材化検討
    (職業能力開発研究発表会 2011)
  • 1日観察データにおけるMLUの変動-遊びの性質による検討-
    (第22回日本発達心理学会大会 2011)
more...
Professional career (1):
  • 教育学修士 (東京大学)
Work history (3):
  • 2005/04 - 2018/03 Sophia University Faculty of Human Sciences Department of Psychology professor
  • 1987/04 - 2005/03 Sophia University Faculty of Humanities, Department of Psychology Professor
  • 1986/04 - 1987/03 The University of Tokyo Faculty of Education
Association Membership(s) (5):
日本教育心理学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本心理学会 ,  日本保育学会 ,  コミュニケーション障害学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page