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J-GLOBAL ID:200901055264679297
Update date: Apr. 02, 2024
Munekata Tetsuya
ムネカタ テツヤ | Munekata Tetsuya
Affiliation and department:
Job title:
Research Director
Research field (2):
Special needs education
, Educational technology
Research theme for competitive and other funds (31):
- 2012 - 2016 Situation on Schooling of Children with Disabilities in the SEGPA/EREA as an Option of Inclusion and a Broader Point of View of Inclusive Education System in France
- 2012 - 2014 A novel textbook-accessibility named "animateur" for the learners with Intellectual Disabilities
- 2009 - 2011 French policy milestones for ratifying the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities and implications regarding conciliations at the HALDE on the schooling of the children with disabilities
- 2007 - 2008 「あなたへのニュース」お届けします!
- 2005 - 2007 A study of adaptation from two-dimentional pictures into semi-3D tactile pictures utilized three-dimensional modeling system for education for visual impairment and blindness.
- 2005 - 2006 Peer型ロボットによる知的障害児・者のための新しいインターフェースの開発と評価
- 2005 - 2006 Is SESSAD effective? : A study on an effective service providing system for the children with special needs in France
- 2004 - 2006 The Development of High Function Japanese VOCA, and School curriculum of Assistive Technology
- 2002 - 2005 Development study on broadband contents and accessibility tools for enhancing special education
- 2003 - 2004 Development of Ubiquitous Support System for Teachers and Parents to Enrich Academic Skills of Students
- 2002 - 2004 A study of mutual exploitation of graphic tactile materials for education for visual impairments between schools for the Blind through the active use of the Internet
- 2003 - 2003 アジア・太平洋地域における特別支援教育へのICTの効果的活用による近未来
- 2002 - 2003 イーラーニングによるリカレント教育が学校に不適応な教員の自己効力感に及ぼす研究
- 2001 - 2003 A study of mutual exploitation of graphic tactile materials for education for visual impairments between schools for the Blind through the active use of the Internet
- 2001 - 2002 先天性盲児の空間概念の形成における「オルタナティブ・リアリティ」の成立
- 2001 - 2002 Development of Multi-Purpose E-Learning System for Students with School Refusal
- 2001 - 2001 アシスティブ・テクノロジ導入の効果に関する国際共同研究のための企画調査
- 1999 - 2000 Development and dissemination of USB adaptive devices for children with physical disabilities
- 1999 - 2000 Asynchronous Job Training and Coaching Using the Internet for the Multiple Handicapped in Japan
- 1998 - 1999 障害児者におけるオルタナティブ・リアリティの成立とその促進要因
- 1997 - 1997 障害児(者)における人工現実感技術の臨床的応用と「新現実感」成立過程の分析
- 1997 - 1997 障害のある学生の人文科学研究を支援する「仮想空間フィールドワーク手法」の提唱
- 1996 - 1996 障害児(者)における人工現実感技術の臨床的応用と「新現実感」成立過程の分析
- 1995 - 1995 運動・動作障害児における「新現実感」の提唱とこれを実証する学習システムの試作
- 1995 - 1995 障害児(者)における人工現実感技術の臨床応用と「新現実感」成立過程の分析
- 1995 - 1995 障害のある学生の人文科学研究を支援する「仮想空間フィールドワーク手法」の提唱
- 1993 - 1994 Strategic Planning in the Use of Digital Movies for Instructional Materials of Students with Learning Difficulties
- 1992 - 1992 運動・動作障害児のための「仮想運動行為」の提唱とこれを実証する学習システムの試作
- 1991 - 1991 精神遅滞児のための'Intellectual prosthesis'の試作
- 「高度情報化に対応する障害児教員養成カリキュラムとマルチメディアモジュールの開発」
- 学習に困難を示す児童生徒の指導方法と援助システムの開発に関する研究
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Papers (21):
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棟方哲弥. 1) 障害者権利条約第24条の条文の解釈 -我が国のインクルーシブ教育システム構築に向けた国の施策立案の基本資料として-. 国立特別支援教育総合研究所研究紀要. 2024. 51. 15-31
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棟方哲弥. 2) 障害者権利委員会一般的意見「インクルーシブ教育への権利」(General Comment No.4)ドラフト版を巡る議論-ドラフト版から採択版における主要な変更と公開された意見-. 国立特別支援教育総合研究所研究紀要. 2023. 50. 18-34
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伊藤由美, 笹森洋樹, 梅田真理, 江田良市, 海津亜希子, 玉木宗久, 渥美義賢, 若林上総, 横山貢一, 棟方哲弥, et al. 発達障害等のある子どもの通級による指導の在り方に関する現状と課題. LD研究. 2017. 26. 4. 402-408
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棟方哲弥. 4) 2007年から2013年における日本の障害のある子どもの教育工学研究に関する調査資料-インクルーシブ教育システムの構築に向けたICT活用を視野に入れて-. 国立特別支援教育総合研究所研究紀要. 2014. 42. 67-83
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棟方哲弥, 齊藤由美子, 柘植雅義. 5) 『特殊教育学研究』に1964年から2011年までに掲載された諸外国の教育に関する研究についての調査資料. 国立特別支援教育総合研究所研究紀要. 2013. 40. 109-124
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MISC (74):
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棟方 哲弥. 諸外国の特別支援教育の実際 : 国連障害者権利条約とインクルーシブ教育システムの構築に向けた取組 (特集 これからの特別支援教育). 学校運営. 2017. 59. 2. 10-13
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棟方 哲弥. 「特別支援教育」の世界の動向 障害者権利条約と諸外国のインクルーシブ教育システム構築の動向. 特別支援教育. 2017. 65. 54-57
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金森 克浩, 梅田 真理, 田中 良広, 棟方 哲弥, 土井 幸輝, 武富 博文, 横尾 俊, 岡山 将也. 障害のある児童生徒のためのデジタル教科書モデルの試作と検証(授業分析・評価,研究発表I). 年会論文集. 2014. 30. 104-105
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MUNEKATA Tetsuya. A novel textbook-accessibility for the learners with Intellectual Disabilities. IEICE technical report. Education technology. 2013. 112. 374. 45-50
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社会福祉問題と情報活用. 情報教育, 重要用語300の基礎知識13, 明治図書. 2001. 59
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Books (12):
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特別支援学級での自閉症のある子どもの自立活動の指導ー確かに育つ!子ども、確かに高まる!教師の指導力ー
ジアース教育新社 2021
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発達障害・知的障害のための合理的配慮ハンドブック(土橋圭子・渡辺慶一郎編)
有斐閣 2020
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特別支援教育の到達点と可能性 2001〜2016年:学術研究からの論考(柘植雅義&「インクルーシブ教育の未来研究会」編)
2017
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アメリカのIEP個別の教育プログラム 障害のある子ども・親・学校・行政をつなぐツール(柘植雅義・緒方明子・佐藤克敏 監訳)
2012
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障害児者におけるオルタナテイブ・リアリテイの成立とその促進要因
平成10年度-平成11年度科学研究費補助金(萌芽的研究)(課題番号10878032)研究成果報告書 2000
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Education (2):
- - 1988 University of Tsukuba Master's Program in Education
- - 1983 The University of Electro-Communications Faculty of Electro-Communications
Professional career (1):
Committee career (7):
Association Membership(s) (5):
IEEE
, ACM
, 日本バーチャルリアリティ学会
, 日本教育工学会
, 日本特殊教育学会
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