Rchr
J-GLOBAL ID:200901056782759721   Update date: Jul. 21, 2024

Takeno Hidetoshi

タケノ ヒデトシ | Takeno Hidetoshi
Affiliation and department:
Research field  (5): Learning support systems ,  Sensitivity (kansei) informatics ,  Primary/secondary education and curricula ,  Science education ,  Educational technology
Research keywords  (9): 行動分析 ,  技能 ,  ユーザビリティ ,  力覚 ,  視線 ,  NIRS ,  学習支援システム ,  ものづくり教育 ,  感性情報
Research theme for competitive and other funds  (19):
  • 2022 - 2025 Development and evaluation of a proactive early evacuation awareness and education program for school children and residents from an emotional and rational perspective
  • 2020 - 2023 人工知能技術と開放型MR装置を用いた低コストなものづくり技能学習システムの開発
  • 2018 - 2021 Rebuilding science and technology education curriculum to enhance the qualification and ability of children and students by comparing Japan, Taiwan and China
  • 2017 - 2020 Development and evaluation of learning materials for programming with systematics and cross curriculum in primary education
  • 2017 - 2020 VR/AR技術を用いた学習者適応型ものづくり技能学習システムの開発
Show all
Papers (44):
more...
MISC (60):
  • Hidetoshi TAKENO. Evaluation of the effect of converting cabinet diagrams to isometric diagrams in drawing learning by NIRS. 2024. 38. 6. 63-68
  • 竹野 英敏, 齋 礼, 岡田 大爾. 早期避難意識を高める情報収集システムの開発. 日本科学教育学会年会論文集. 2023. 47. 347-350
  • TAKENO Hidetoshi, OKADA Daiji, MATSUURA Takuya, ZHAO Yue. Relationship with MRT and manufacturing learning surveyed for 9th grade students in Shanghai, China. JSSE Research Report. 2022. 36. 7. 57-60
  • A Preliminary Study on the Lunar Phases and Spatial Cognition. 日本科学教育学会年会論文集(Web). 2021. 45th. 201-204
  • Science and Technology Education Curriculum that Enhances the Qualities and Abilities of Children and Students in East Asia. 日本科学教育学会年会論文集(Web). 2021. 45th. 197-200
more...
Books (20):
  • 中等音楽科教育,中等美術科教育,中等家庭科教育,中学校技術分野教育,中等保健体育 (新・教職課程演習)
    協同出版 2021 ISBN:4319003624
  • 新しい教科書がすぐに使える 令和3年度用技術・家庭「技術分野」指導計画例
    開隆堂出版 2020
  • 技術・家庭技術分野 [令和3年度]-テクノロジーに希望をのせて (文部科学省検定済教科書 中学校技術・家庭科用)
    開隆館出版販売 2020 ISBN:4304081004
  • 平成30~令和3年度用移行期資料 中学校技術・家庭 技術分野 移行措置資料
    開隆堂出版 2020
  • 技術科教育概論
    九州大学出版会 2018 ISBN:4798502332
more...
Lectures and oral presentations  (32):
  • 東アジアの中学生の科学技術教育に関する生徒の意識と空間能力
    (日本図学会大会学術講演論文集 2022)
  • 東アジアの科学技術教育と空間能力の調査
    (日本図学会大会学術講演論文集 2021)
  • Research on Factors that Enhance Spatial Capacity
    (全国地学教育研究大会・日本地学教育学会全国大会講演予稿集(Web) 2021)
  • 東アジアの科学技術教育 学習者の意識・教科能力・汎用能力を中心として
    (日本理科教育学会全国大会発表論文集(Web) 2021)
  • 国立の教員養成大学・学部において開設された免許教科「技術」における「機械」,「電気」及び「栽培」科目内容の分析と考察
    (日本産業技術教育学会第51回全国大会講演要旨集 2008)
more...
Education (2):
  • 1990 - 1992 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
  • 1980 - 1984 Hiroshima University
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (広島大学)
Work history (11):
  • 2017/07 - 現在 Kochi University Faculty of Education
  • 2011/04 - 現在 Hiroshima Institute of Technology Faculty of Applied Information Science
  • 2011/07 - 2021/03 Ibaraki University College of Education
  • 2006/04 - 2011/03 Ibaraki University College of Education
  • 2006/05 - 2006/12 Hiroshima University Graduate School of Education
Show all
Committee career (16):
  • 2019 - 現在 広島県立広島中学校・高等学校 学校運営協議会 委員
  • 2017 - 現在 広島県廿日市市教育委員会 外部評価 専門委員
  • 2014 - 現在 広島県大竹市 大竹市いじめ防止対策委員会 委員
  • 2014 - 現在 広島県廿日市市 廿日市市いじめ問題対策連絡協議会 委員
  • 2013 - 現在 広島県大竹市教育委員会 外部評価 専門委員
Show all
Awards (2):
  • 2017/09 - The 16th International Conference on Intelligent Software Methodologies, Tools, and Techniques Best paper award Flat Finishing Skill Training Software System ased on Personal Peculiarity Classification
  • 2010/08 - The Japan Society of Technology Education Best Paper Award
Association Membership(s) (6):
JAPANESE SOCIETY FOR INFORMATION AND SYSTEMS IN EDUCATION ,  JAPANESE ASSOCIATION FOR EDUCATION OF INFORMATION STUDIES ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION ,  JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION ,  THE JAPAN SOCIETY OF TECHNOLOGY EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page