Rchr
J-GLOBAL ID:200901056851147300   Update date: Jul. 27, 2024

Ishikawa Satoko

イシカワ サトコ | Ishikawa Satoko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (3): Environmental policy and society ,  Environmental impact assessment ,  Science education
Research keywords  (2): environmental education ,  Science Education
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2020 - 2023 教育困難校におけるキャリア形成をめざしたSTEM教育の開発
  • 2017 - 2023 「個別支援×集団研修」のハイブリッド型小学校理科指導力向上プログラムの開発
  • 2016 - 2019 Curriculum development and the effective verification of developing the skills to evaluate scientific technology in secondary science education
  • 2013 - 2016 The theory and methods for teaching scientific literacy in the secondary science teacher training
  • 2004 - 2005 環境教育統合型地域環境マネジメントにおける高度人材育成の評価システム構築
Show all
Papers (4):
  • Satoko ISHIKAWA. Studying and Learning Environment and Viewing the Nature of Science. Japanese Journal of Environmental Education. 2024. 33. 3. 3-9
  • 向井大喜, 山下隼弥, 石川聡子, 上出吉則, 江藤亮, 吉岡利浩, 渡邊美香. STEAM教育実践の質的分析による探究過程のモデル化. 教科教育学論集. 2022. 20. 37-46
  • 石川聡子, 瀬角明宏. 小学校理科専攻の学生を対象にした小学校理科の観察・実験のパフォーマンス評価. 教科教育学論集. 2017. 16. 51-62
  • 三田村緒佐武. びわ湖内湖・西の湖における水環境教育. 陸水研究. 2014. 1. 1-11
MISC (87):
  • 岩﨑弘, 今井海斗, 保田洋幸, 石川聡子. 知的障がい特別支援学校における体験型STEAM教育プログラムの開発~中学部第2段階「雨水の行方と地面の様子」をとおして~. 大阪教育大学障害児教育研究紀要. 2023. 45. 25-38
  • 石川, 聡子. 理科指導力育成の観点から見る学士課程と教職大学院のシラバス-Syllabus Connection Between Undergraduate and Graduate School for Education in school-science Teaching. 教科教育学論集(eISSN 2436-4096). 2022. 20. 20. 8-10
  • 本多, 貴之, 谷川, 広一, 石川, 聡子. 高等学校生物基礎における科学史活用教材の開発と効果-科学の本質の習得を目的として--Development and effectiveness of teaching materials for history of science in basic biology: For learning nature of science. 教科教育学論集(eISSN 2436-4096). 2022. 20. 27-36
  • 向井, 大喜, 山下, 隼弥, 石川, 聡子, 上出, 吉則, 江藤, 亮, 吉岡, 利浩, 渡邉, 美香. STEAM教育実践の質的分析による探究過程のモデル化-The Qualitative Analysis of STEAM Educational Practices for Modeling the Inquiry Process. 教科教育学論集(eISSN 2436-4096). 2022. 20. 37-45
  • Raisa Dominique, G. Perez, Satoko Ishikawa. Comparison between Japanese and Filipino Students’ Perspective in Stem Cell Technology as a Socioscientific Issue. Official Journal of the International Organization for Science and Technology Education. 2021. 1. 1. 15-21
more...
Books (18):
  • つくりながら考えたはじめてのSTEAM教育: 大阪教育大学「課題探究型STEAM教育」の実践から
    Kindle出版 2022 ISBN:9784600008765
  • 事典持続可能な社会と教育
    教育出版 2019 ISBN:9784316804842
  • Green energy guide book for elementary school teachers
    國立屏東大學 2019 ISBN:9789860592511
  • 緑色能源教學手冊
    國立屏東大學 2019 ISBN:9789860592412
  • 그린에너지 가이드 북 : 초등학교에서 그린에너지 어떻게 가르칠까?
    國立屏東大學 2019 ISBN:9789860592535
more...
Lectures and oral presentations  (4):
  • 高等学校化学におけるOPPシートを取り入れた自己調整学習の効果と課題
    (日本理科教育学会近畿支部大会 2022)
  • 高校化学実験における事前学習教材の開発と有効性の検討
    (日本理科教育学会近畿支部大会 2022)
  • 知的障がい特別支援学校における体験型STEAM教育プログラムの開発~中学部第2段階「雨水の行方と地面の様子」をとおして~
    (日本理科教育学会近畿支部大会 2022)
  • The analysis of the picture books’ characters’ career and gender for career education and development of female’s career in science and technology in Japan
    (14th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA 2021) 2021)
Professional career (1):
  • 博士(工学) (大阪大学)
Work history (5):
  • 2014 - 現在 大阪教育大学教授
  • 2008/04/01 - 大阪教育大学准教授
  • 2007/04/01 - 大阪教育大学助教
  • 2003/01/01 - 大阪教育大学助手
  • 1999/04/01 - 大阪教育大学教務職員
Committee career (4):
  • 2023/07 - 現在 日本環境教育学会 幹事
  • 2019 - 現在 日本環境教育学会 編集委員会
  • 2012 - 現在 日本理科教育学会 近畿支部評議員
  • 2001 - 2002 日本理科教育学会 理事
Association Membership(s) (6):
日本理科教育学会 ,  日本科学教育学会 ,  日本リスク研究学会 ,  (財)環境情報科学センター ,  日本環境教育学会 ,  European Science Education Research Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page