Rchr
J-GLOBAL ID:200901057178343971   Update date: Feb. 01, 2024

Shirozu Hironobu

シロウズ ヒロノブ | Shirozu Hironobu
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (3): Education - general ,  Education - general ,  Education - general
Research keywords  (3): history of Western education ,  history of education ,  history of discourse of education
Research theme for competitive and other funds  (17):
  • 2023 - 2027 西欧近代教育思想におけるdisciplineの系譜学
  • 2019 - 2023 近代揺籃期における教育関連語彙の翻訳と受容に関する歴史研究
  • 2017 - 2021 転換期における民衆的教育思想の生成に関する実証的研究
  • 2016 - 2019 近代における教育統治論と能力言説の生成に関する歴史研究
  • 2015 - 2019 異年齢期カップリングの発達学:子どもの生きづらさを超えるための学際的協働
Show all
Papers (31):
  • SHIROZU Hironobu. The Genealogy of Disciplina: Hugh of Saint-Victor's De institutione nouitiorum and «le pédagogique». Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University. 2021. 139. 1-68
  • SHIROZU Hironobu. Mens sana in corpore sano. Studies in the History of Education: Research Bulletin of the Japan Society for Historical Studies of Education. 2020. 63. 129-131
  • SHIROZU Hironobu, Terasaki Hiroaki. The first use of French word Education : in the manuscript BnF français 9683. Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University. 2020. 136. 93-118
  • SHIROZU Hironobu. Educational discourse without `education' in the 16th century: Jacques Amyot and Pseudo Plutarch's Liberis educandis. 2018. 1126. 31-43
  • SHIROZU HIRONOBU. Terminology of educare in the Latin Grammar Books: Nonius Marcellus' De Compendiosa Doctorina and Euthyches' Ars de Verbo. Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University. 2016. 126. 126. 139-154
more...
MISC (4):
  • Shiramizu Hironobu. Koyama Shizuko, Kodama Ryoko eds., Child and Education: Modern Family as Arena. Journal of Comparative Family History. 2020. 34. 116-119
  • 白水 浩信. からだとこころを捉える-サマーセミナー雑感. 日本教育史往来. 2017. 230. 9-10
  • 増井三夫, 松岡律, 柏木敦, 白水浩信, 新保敦子, 橋本伸也, 羽田貴史. 会員調査にみる教育史学と学会に対する意識構造. 『日本の教育史学』. 2005. 48. 0. 158-172
  • Shirozu Hironobu. Message for No.7 of the Journal of Graduate School. Journal of graduate school Kobe University. 2000. 7. i-ii
Books (10):
  • Revisiting the Educational Thoughts in Post War Japan, Volume 1: View Points of History, Human Development, and the Human Rights
    2022 ISBN:9784130513517
  • ともに生きるための教育学へのレッスン40-明日を切り拓く教養
    明石書店 2019 ISBN:9784750348827
  • 폴리스로서의 교육 : 교육적 통치의 아르케올로지
    학이시습 2017
  • 現代家族ペディア
    弘文堂 2015
  • 高齢者のウェルビーイングとライフデザインの協働
    御茶の水書房 2010
more...
Lectures and oral presentations  (17):
  • スポーツと人間形成-教育とスポーツの関係史を問い直す
    (教育史学会第63回大会シンポジウム 2019)
  • からだを捉える(コメント)
    (第36回日本教育史研究会サマーセミナー 2017)
  • 高等教育をめぐる改革の現状と行方(コメント)
    (現代東アジアにみる教育課題 - 現状と変革の試み 2013)
  • 日本の教育学研究の素描とゆくえ
    (グローバリゼーション下における教育学・教育科学の挑戦-日本とフランス 2013)
  • Healing Alternatives: Care and Education as a Cultural Life-style
    (The Anthropology of Care and Education for Life 2012)
more...
Education (4):
  • 1995 - 2001 The University of Tokyo Graduate School of Education
  • 1993 - 1995 The University of Tokyo Graduate School of Education
  • 1991 - 1993 University of Tokyo
  • 1988 - 1991 The University of Tokyo College of Arts and Sciences
Professional career (2):
  • 修士(教育学) (東京大学)
  • 博士(教育学) (東京大学)
Work history (7):
  • 2019/11 - 現在 Hokkaido University Faculty of Education Professor
  • 2013/04 - 2019/10 Hokkaido University Faculty of Education Associate Professor
  • 2007/04 - 2013/03 Kobe University Graduate School of Human Development and Environment
  • 2003/08 - 2007/03 Kobe University Faculty of Human Development
  • 2003/06 - 2004/01 パリ第V大学 文部科学省・在外研究員
Show all
Committee career (11):
  • 2022/10 - 現在 教育史学会 教育史学会70周年記念誌編集委員会
  • 2022/09 - 現在 教育史学会 理事
  • 2019/09 - 現在 教育史学会 国際交流委員
  • 2020/09 - 2022/09 教育史学会 機関誌編集委員
  • 2019/09 - 2022/09 教育史学会 理事
Show all
Association Membership(s) (4):
大人と子供の関係史研究会 ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE PHILOSOPHY OF EDUCATION ,  THE JAPAN SOCIETY FOR HISTORICAL STUDIES OF EDUCATION ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page