Rchr
J-GLOBAL ID:200901058836537870   Update date: Nov. 25, 2019

Kakuda Masashi

カクダ マサシ | Kakuda Masashi
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Other affiliations (1):
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (1): social studies pedagogy, history education, development of educational programs, training and education of teachers
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2008 - 2008 世界文化遺産から身近な生活文化遺産までを活用した社会系教材開発研究(研究分担者)
  • 2007 - 2008 質の高い教員を養成するカリキュラム開発のための基礎的研究-社会科を事例にした授業構成能力の育成方略の探求-(研究代表者)
Papers (76):
  • 角田将士. 「『社会との関わり』を考える学習問題 よい例・悪い例(歴史)歴史を通じて『私と国との関わり』について考える」. 明治図書『社会科教育』. 2019. 727
  • 角田将士. 近現代史と政治がわかる「この人物」お宝授業ネタ&エピソード 近現代史➀:近代の日本(幕末~第一次世界大戦まで)「伊藤博文から立憲主義を学ぶ」. 明治図書『社会科教育』. 2019. 725. 28-29
  • 角田将士. 「『学ぶ意義』を意識した魅力的な授業づくりに向けて」. 大分県高等学校教育研究会地理歴史科公民科部会編『研究集録』. 2019. 55. 33-36
  • 角田将士. 主体的・対話的で深い学びの視点から 地理・歴史・公民 プラスαのポイントはここだ「【歴史】三つの内容を意識した『深い学び』をめざして」. 明治図書編『社会科教育』. 2018. 714. 26-29
  • Masashi KAKUDA. What is the educational role of social studies classes?. Korea Association of Social Education “Re-conceptualization of Democratic Citizenship Education:Justice,communication,Peace”. 2018. 279-309
more...
MISC (1):
  • 角田将士. 「小学校教員養成における社会科授業構成能力の育成-教師のゲートキーピング論を手がかりに-」. 立命館大学産業社会学会編『立命館産業社会論集』. 2013. 48. 4. 147-158
Books (12):
  • 『新しい教職教育講座 教職教育編8 総合的な学習の時間』
    ミネルヴァ書房 2018 ISBN:9784623081912
  • 『授業が変わる! 新しい中学社会のポイント』
    日本文教出版 2017 ISBN:9784536600996
  • 『新 社会科授業づくりハンドブック 小学校編』
    明治図書 2015 ISBN:9784181870133
  • 『“国境・国土・領土”教育の論点争点』
    明治図書 2014 ISBN:9784181183141
  • 『新 社会科教育学ハンドブック』
    明治図書 2012 ISBN:9784180116348
more...
Lectures and oral presentations  (49):
  • 「これからの社会系教科授業に求められるもの-『見方・考え方』の成長を意識した授業づくり-」
    (立命館大学実践教育学会第3回研究大会(シンポジウム) 2019)
  • 「社会系教科の授業づくりにおいて『本質的な問い』『逆向き設計』をどうとらえるか-高等学校日本史の単元開発を通して-」
    (日本教育方法学会第55回大会(ラウンドテーブル2) 2019)
  • 「主体的・対話的で深い学びを実現する社会科学習指導の課題(2)」
    (社会科学習の評価改善研究会 2019)
  • 「主体的・対話的で深い学びを実現する社会科学習指導の課題」
    (社会科学習の評価改善研究会 2019)
  • 「『学ぶ意義』を意識した歴史(日本史)授業の実現に向けて」
    (社会科学習の評価改善研究会 2019)
more...
Education (4):
  • - 2005 Hiroshima University Graduate School, Division of Education
  • - 2002 Hiroshima University Graduate School, Division of Education
  • - 2000 Hiroshima University Faculty of Education
  • - 1996 Oita Prefectural Beppu Tsurumigaoka High School
Professional career (2):
  • Ph.D. (Education) (Hiroshima University)
  • M.A. (Education) (Hiroshima University)
Work history (3):
  • 2007/04/01 - Ritsumeikan University College of Social Sciences
  • 2006/04/01 - 2007/03/31 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2005/04/01 - 2006/03/31 広島工業大学高等学校 講師
Association Membership(s) (13):
The Japanese Society for the Study on Teacher Education ,  The Chugoku-Shikoku Society for the Study of Education ,  The Japan Society for Studies in "Newspaper in Education" ,  The Japanese Association for Civic Education ,  Education in the Social Studies Department Research Association ,  The Japanese Society for the Study of Educational Objectives and Evaluation ,  The Japan Society for Historical Studies of Education ,  National Association for the Study of Educational Methods ,  The Japanese Association for Canadian Studies ,  Japan Curriculum Research and Development Association ,  Japanese Association for the Social Studies ,  Japanese Educational Research Association for the Social Studies ,  Japanese Educational Research Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page