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J-GLOBAL ID:200901059780106690   Update date: Aug. 20, 2024

SAWADA Hiroko

サワダ ヒロコ | SAWADA Hiroko
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): https://mms-tsukuba.net
Research field  (1): Linguistics
Research keywords  (9): 社会言語学, フィールド調査 ,  外国人児童生徒教育, 地域社会, 多文化共生, 支援体制 ,  日本語教育, コーパス研究, 構文研究 ,  言語コミュニケーション ,  Sino-Japanese Contrastive Linguistics ,  Japanese Language Education ,  Human Communication Studies ,  Japanese Linguistics ,  Linguistics
Research theme for competitive and other funds  (22):
  • 2022 - 2026 学びの場におけるCLD生徒の言語使用の分析とデータベースの構築
  • 2020 - 2024 アートベースドヒューマニティを志向するアートライティング教育のための基盤的研究
  • 2020 - 2023 外国人住民への地域的包括支援のための基礎的研究
  • 2022 - 2023 産学官民連携によるICT日本語教材開発共同事業のための基礎研究及び企画
  • 2022 - 高等学校における効果的な日本語指導・教科指導の実践等に関する研究
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Papers (29):
  • 直江, 俊雄, 竹本, 理美, 新山, 聖也, 澤田, 浩子. A Linguistic Analysis of Art Writings by Senior High School Students: On the Orientation Toward Experience Sharing through Demonstrative and "Taigendome". Journal of Japan Consortium of Subject Pedagogy Associations. 2024. 2. 1. 31-44
  • 澤田, 浩子. (シンポジウム報告)中学校・高等学校における日本語学習支援と教育現場支援. 第二言語としての日本語の習得研究. 2023. 26. 71-76
  • 新山, 聖也, 竹本, 理美, 澤田, 浩子. 教科学習における抽象的思考と結びつく言語形式ー数学における「とする」をケーススタディとしてー. 言語資源ワークショップ発表論文集. 2023. 1. 284-296
  • 竹本, 理美, 新山, 聖也, 澤田, 浩子. 外国人生徒による受動文の文構造理解ー教科学習におけるつまずきを探るー. 国語科教育研究. 2023. 71-74
  • 三盃, 亜美, 申, 怡娜, 澤田, 浩子. Issues in the assessment of learning disabilities for students with foreign roots: a consideration from a case study of a junior high school student suspected of learning disabilities. 障害科学研究. 2023. 47. 95-108
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Books (11):
  • 話題別コーパスが拓く日本語学・日本語教育
    ひつじ書房 2023 ISBN:9784823411946
  • 自由に話せる会話シラバス
    くろしお出版 2023 ISBN:9784874249338
  • 基礎日本語学
    ひつじ書房 2019 ISBN:9784894769465
  • コーパスから始まる例文作り
    くろしお出版 2017 ISBN:9784874247310
  • 属性叙述の世界
    くろしお出版 2012
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Lectures and oral presentations  (49):
  • 教科学習言語における談話構成と文末形式ー中学校理科・社会科に着目してー
    (日本語習熟論学会第3回大会)
  • 教科学習における抽象的思考と結びつく言語形式ー数学における「とする」をケーススタディとしてー
    (言語資源ワークショップ2023)
  • 外国人児童生徒教育における地域間格差の転換を目指してー茨城県全域を対象としたオンライン日本語支援プロジェクトー
    (大学連携シンポジウム「外国にルーツのある子どもたちと共に生きよう」)
  • 外国人生徒による受動文の文構造理解ー教科学習におけるつまずきを探るー
    (第144回全国大学国語教育学会)
  • 中学校・高等学校における日本語学習支援と教育現場支援
    (第二言語習得研究会シンポジウム「中等教育段階の学習者の言語習得、その支援と評価」 2022)
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Education (3):
  • 2000 - 2003 Kobe University Graduate School of Cultural Studies and Human Science, Kobe University
  • 1998 - 2000 Kobe University Graduate School of Cultural Studies and Human Science, Kobe University
  • 1994 - 1998 Kobe University Faculty of Cross-Cultural Studies
Professional career (1):
  • Ph.D (Kobe University)
Work history (6):
  • 2015/04 - 現在 University of Tsukuba Faculty of Humanities and Social Sciences
  • 2011/10 - 2015/03 University of Tsukuba Faculty of Humanities and Social Sciences
  • 2006/10 - 2011/09 Tsukuba University Graduate School of Humanities and Social Sciences Lecturer
  • 2005/04 - 2006/09 Kyoto University
  • 2004/04 - 2005/03 Kyoto University Center for Student Exchange Lecturer
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Committee career (7):
  • 2022/04 - 現在 日本語文法学会 学会誌委員
  • 2019/07 - 現在 日本語教育学会 学会誌委員(編集担当委員)
  • 2019/01 - 2020/12 日本語教育能力検定試験実施委員会 試験小委員会委員(調査員)
  • 2015/01 - 2017/12 日本語教育能力検定試験実施委員会 試験小委員会委員(編集委員)
  • 2013/07 - 2015/06 日本語教育学会 学会誌委員(編集担当委員)
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Association Membership(s) (7):
JAPANESE ASSOCIATION OF THE SOCIOLINGUISTIC SCIENCES ,  The Society for Japanese Linguistics ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE ,  The Society of Japanese Grammar ,  THE LINGUISTIC SOCIETY OF JAPAN ,  Kansai Linguistic Society ,  The Chinese Linguistic Society of Japan
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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