Rchr
J-GLOBAL ID:200901059930664483   Update date: Feb. 01, 2024

Masuda Mariko

マスダ マリコ | Masuda Mariko
Affiliation and department:
Job title: Lecturer
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (14): 第二言語習得 ,  終助詞 ,  認知科学 ,  カジュアル会話 ,  接続詞 ,  e-ラーニング ,  文法 ,  漢字学習 ,  談話分析 ,  会話教育 ,  日本語学 ,  日本語教育 ,  Discourse analysis ,  Japanese language education
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2008 - 2010 Developing Online Learning Materials for Kanji : with a Special Attention to Cognitive Characteristics of Kanji and Learner Cognitive Style
  • 2006 - 2009 A digital dictionary of Japanese grammar for learners
  • 2004 - 2006 Development of Teaching Method of Japanese Conversation for Research Students
  • 2005 - 日本語教育文法の再設計
  • 2003 - 日本語における会話教育の開発
Show all
Papers (8):
  • 菊池 康人, 増田 真理子. 初級文法教育の現状と課題--「です・ます完全文」をテンプレートとする教育からの転換を (特集 日本語教育の最新トピック(2)). 日本語学(明治書院). 2009. 28. 11. 64-74
  • 増田真理子, 小熊貞子, 深尾百合子, 越前谷明子. (共著)学習者の情報伝達能力、その弱点と克服-情報伝達を媒介する会話練習の実施結果から-. 多摩留学生センター教育研究論集. 2002. (3). 89-94
  • 増田 真理子. 学習者はどのような連体修飾節を使っているか-日本語学習者が産出したテキストの分析から-. 多摩留学生センター教育研究論集. 2002. (3). 43-50
  • 増田真理子. 〈談話展開型連体節〉-「怒った親は子どもをしかった」という言い方-. 『日本語教育』(日本語教育学会). 2001. (109),. 50-59
  • 日本語学習者と母語話者のストーリーテリング文を比較する-4コマ漫画のストーリー内容を書いたテキストの分析から-. 多摩留学生センター教育研究論集(電気通信大・東京学芸大・東京農工大). 2000. (2), pp13-25
more...
MISC (14):
  • KIKUCHI Yasuto, MASUDA Mariko, MAEHARA Kaoru, KAWAUCHI Ayaka, TAKEYAMA Naoko, MUKAI Rumiko. The Super-short Program of Japanese Practical Teaching Offered as a Course in Liberal Arts for Students of Various Field. Journal of Japanese language education methods. 2012. 19. 1. 38-39
  • LEE Sangmok, MASUDA Mariko, MAEHARA Kaoru, KIKUCHI Yasuto. Developing 'Nihongo-KAKKUN', a Web-based Notation Learning Support System. Journal of Japanese language education methods. 2009. 16. 1. 64-65
  • MASUDA Mariko, MAEHARA Kaoru, KIKUCHI Yasuto, Lee Sangmok. Short-term Japanese Summer Course including E-learning Prior to Arrival in Japan : Course Design of "Introduction to the Japanese Language" in IARU-GSP. Journal of Japanese language education methods. 2008. 15. 2. 18-19
  • MAEHARA Kaoru, MASUDA Mariko, LEE Sangmok, KIKUCHI Yasuto. Development of Auditory-based Online Learning Materials Focusing on the Meaning and Basic Structure of Japanese. Journal of Japanese language education methods. 2007. 14. 2. 54-55
  • MASUDA Mariko, KOBAYAKAWA Maiko, OZEKI Hiromi, MAEHARA Kaoru, KONDO Hiroko. How does "Moo Ichido Ittekudasai" by elementary learners work as communication strategy when they talk on the phone?. Journal of Japanese language education methods. 2007. 14. 1. 54-55
more...
Works (1):
  • Research on Teaching Japanese conversational discourse
    1994 - 2001
Professional career (1):
  • Master(Litterature) (Aoyama Gakuin University)
Work history (10):
  • 2001 - 2009 The University of Tokyo International Center
  • 2009 - The University of Tokyo Division of International Affairs, Center for Japanese Language Education
  • 1995 - 2001 東京農工大学留学生センター 非常勤講師
  • 1995 - 2001 International Center, Tokyo Univ. of
  • 2001 - - International Center, The Univ. of Tokyo,
Show all
Association Membership(s) (8):
全国語学教育学会 ,  日本語教育方法研究会 ,  日本語文法学会 ,  日本語教育学会 ,  The Japanese Association for Language Teaching ,  Japanese language educational methods ,  The Society of Japanese Grammar ,  The Society for Teaching Japanese
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page