Rchr
J-GLOBAL ID:200901061224904743   Update date: Apr. 11, 2024

Muranaka Tomohiko

ムラナカ トモヒコ | Muranaka Tomohiko
Affiliation and department:
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (6): 学習心理学 ,  自閉症スペクトラム障害 ,  行動分析学 ,  指導法 ,  知的障害 ,  Special Education
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2019 - 2022 知的障害・ASD児の授業づくりにおけるチームティーチング
  • 2015 - 2017 Teaching and Effects of Cooperative Learning in Special School or Special Support Classroom for Children with Intellectual Disabilities
  • 2014 - 2016 Application of functional behavior analysis approaches to the behavior problems for special needs students
  • 2014 - 2016 Understanding and support of mothers with children with developmental disorders during the transition to elementary school.
  • 2012 - 2014 Team Teaching in Small Group Teaching of Children With Intellectual Disabilities
Show all
Papers (50):
  • ミヤタ, ケンゴ, ムラナカ, トモヒコ. A Literature Review of Functional Communication Training for Challenging Behavior Exhibited by Individuals with Intellectual Disability. Bulletin of Joetsu University of Education. 2023. 43. 279-290
  • クマナミ, マサト, ムラナカ, トモヒコ. Reinforcement Contingency Units and Guidance on Helping Behaviors for the Approach and Response to Children with Disabilities and Typically Developing Children During Inclusive Group Teaching. Bulletin of Joetsu University of Education. 2023. 43. 269-278
  • 手塚公志朗, 村中智彦. 自閉症スペクトラム障害児の小集団指導における子ども同士の相互交渉の促進ー話し手と聞き手双方への介入を通じてー. 発達障害研究. 2021. 43. 1. 92-107
  • 村中智彦. 知的障害や自閉症スペクトラム障害のある子どもの協同学習へのチャレンジ-行動分析学の立場から-. 協同と教育. 2021. 16. 87-100
  • 村中智彦. 自閉症スペクラム障害といじめ行動-応用行動分析学からみた理解と予防支援-. 日本学校心理士会年報(2019年度). 2020. 12. 42-53
more...
MISC (48):
  • 霜田浩信, 井澤信三, 村中智彦, 久保田雅貴, 井上雅彦, 渡部匡隆. 特集(シンポジウム;発達障害に関わる研究のこれまでの到達点と次の一歩に向けて;自閉症者支援と応用行動分析学の到達点と次の一歩. 発達障害研究. 2023. 45. 1. 16-22
  • 村中智彦. 機能的コミュニケーション訓練FCTにもとづくいじめ行動の予防支援. 令和2年度上越教育大学いじめ等予防対策支援プロジェクト事業成果報告書. 2021. 26-27
  • 村中智彦. 自閉症スペクトラム障害児へのいじめ行動の予防支援. 令和元年度上越教育大学いじめ等予防対策支援プロジェクト事業成果報告書. 2020. 37-38
  • 村中 智彦. 自閉症スペクトラム障害といじめ行動. 平成30年度上越教育大学いじめ等予防対策支援プロジェクト事業成果報告書. 2019. 35-37
  • 村中智彦. 「実践力」が育つ教員養成-上越教育大学からの提言4-(分担執筆)特別支援教育における「21世紀を生き抜くための能力」の「実践力」を育成する教育実践-「知的障害教育課程・指導法」の授業実践を例に-. 上越教育大学出版会. 2018. 233-237
more...
Books (13):
  • 新・教職課程演習 第6巻 特別支援教育
    協同出版 2022 ISBN:9784319003471
  • 知的障害/発達障害/情緒障害の教育支援ミニマムエッセンス : 心理・生理・病理、カリキュラム、指導・支援法 : 特別支援学校・特別支援学級・通級による指導・通常の学級による支援対応版
    福村出版 2021 ISBN:9784571121449
  • 学校心理学ケースレポートハンドブック : 子どもの援助に関わる教師・スクールカウンセラーのために
    風間書房 2021 ISBN:9784759923629
  • 行動分析学事典 = Behavior analysis
    丸善出版 2019 ISBN:9784621303139
  • わかりやすく学べる特別支援教育と障害児の心理・行動特性
    北樹出版 2018 ISBN:4779305616
more...
Lectures and oral presentations  (90):
  • 知的障害の定義と分類について考えるaaidd編;知的障害の定義と分類;版(日本発達障害連盟監修;の翻訳から
    (日本発達障害学会2022研究大会ポストセミナー 2024)
  • 学会企画シンポ・知的障害・自閉症者の強度行動障害への支援の到達点 ー教育・福祉・医療連携の新たな一歩-
    (日本発達障害学会第58回研究大会 2023)
  • 交流及び共同学習における特別支援学級児童の学習参加を高める個別支援
    (日本発達障害学会第58回研究大会 2023)
  • チーム支援による重度知的障害を伴うASD生徒の「いってきます」「ただいま」の報告行動の形成
    (日本発達障害学会第58回研究大会 2023)
  • ダウン症児のすごろく活動における行動連鎖中断法-自然な中断による仲間の遂行の促進-
    (日本発達障害学会第58回研究大会 2023)
more...
Education (2):
  • - 1996 Hiroshima University
  • - 1994 Ehime University Faculty of Education
Professional career (2):
  • (BLANK)
  • 博士(学校教育学) (兵庫教育大学)
Work history (2):
  • 1997/04 - 2024/03 Joetsu University of Education
  • 1996/04 - 1997/03 広島市社会福祉事業団広島市北部障害者デイサービスセンター 指導員
Committee career (8):
  • 2022/04 - 現在 日本発達障害学会 理事
  • 2019/04 - 現在 学校心理士資格認定委員会 委員
  • 2018/04 - 現在 日本学校心理士会年報 編集委員
  • 2018/01 - 現在 日本発達障害学会 評議員
  • 2012/04 - 現在 日本発達障害学会 編集委員
Show all
Association Membership(s) (7):
日本協同教育学会 ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  JAPANESE ASSOCIATION OF BEHAVIORAL SCIENCE ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR BEHAVIOR ANALYSIS ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page