Rchr
J-GLOBAL ID:200901062635732958   Update date: Jan. 31, 2024

Mutsumi Imai

イマイ ムツミ | Mutsumi Imai
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Cognitive sciences
Research keywords  (30): レキシコンの構築 ,  項構造 ,  アクションの記憶 ,  マルチメディア実験システム ,  認知心理学 ,  認知発展 ,  異言語比較 ,  移動動詞 ,  言語学習 ,  動詞語意 ,  意味構造のタイポロジ- ,  語意推論 ,  動詞の獲得 ,  動詞学習 ,  認知発達 ,  語彙獲得 ,  言語発達 ,  動詞の学習 ,  概念発達 ,  外国語語彙学習 ,  語彙学習 ,  動詞 ,  語意学習 ,  言語獲得 ,  語意構造パタ-ン ,  アクション ,  語意獲得 ,  認知言語学 ,  ことばの学習 ,  制約
Research theme for competitive and other funds  (28):
  • 2021 - 2025 Development of an assessment of the knowledge and the ability of using the Japanese language for non-Japanese native children to study academic subjects in Japanese schools
  • 2020 - 2025 音象徴進化仮説ー普遍性から言語個別性、身体性から抽象性・体系性へ
  • 2016 - 2023 言語理解の脳内機構
  • 2017 - 2021 Depth of Vocabulary Knowledge of JSL children and its relation to academic and inference skills: From the Perspective of Cognitive Science
  • 2016 - 2021 言語記号が(非)恣意的である理由と利点:進化・発達・脳機能の総合的検討
Show all
Papers (111):
  • Molly E. Scott, Junko Kanero, Noburo Saji, Yu Chen, Mutsumi Imai, Roberta M. Golinkoff, Kathy Hirsh-Pasek. From green to turquoise: Exploring age and socioeconomic status in the acquisition of color terms. First Language. 2022
  • Mutsumi Imai, Chizuko Murai, Michiko Miyazaki, Hiroyuki Okada, Masaki Tomonaga. The contingency symmetry bias (affirming the consequent fallacy) as a prerequisite for word learning: A comparative study of pre-linguistic human infants and chimpanzees. Cognition. 2021. 214. 104755-104755
  • Yang, J, Asano, M, Kanazawa, S, Yamaguchi, M. K, Imai, M. Sound symbolism processing is lateralized to the right temporal region in the prelinguistic infant brain. Scientific Reports. 2019. 9
  • Kantartzis, K, Imai, M, Evans, D, Kita, S. Sound Symbolism Facilitates Long-Term Retention of the Semantic Representation of Novel Verbs in Three-Year-Olds. Languages, Special Issue: Embodied Cognition and Language: Theoretical and Empirical Perspectives. 2019. 4. 2
  • Saji, N, Asano, M, Imai, M. Acquisition of the meaning of the word orange requires understanding of the meanings of red, pink and purple: Constructing a lexicon as a connected system (provisionally accepted). Cognitive Science. 2019
more...
MISC (47):
  • The Relation Between Language Development and Thinking and Reasoning Skills : The Cases in Typically Developing Children, Children With Hearing Problems, Children With Autism Spectrum, and Children With Non-Japanese Roots. 2019. 59. 326-337
  • Michiko Asano, Keiichi Kitajo, Mamiko Arata, Guillaume Thierry, Sotaro Kita, Hiroyuki Okada, Mutsumi Imai. Preverbal infants' sensitivity to sound symbolism: An EEG study. NEUROSCIENCE RESEARCH. 2011. 71. E287-E287
  • KANERO Junko, IMAI Mutsumi, OKADA Hiroyuki. Is Count/Mass Distinction Grammatically Drawn in Japanese? : an ERP Examination of Count/Mass Classifiers. IEICE technical report. 2010. 110. 163. 25-30
  • MIYAZAKI Michiko, OKADA Hiroyuki, HARYU Etsuko, IMAI Mutsumi. Japanese Toddlers Live in Rich Sound-Symbolic Worlds : A Picture Reading Study. IEICE technical report. 2010. 110. 63. 27-31
  • Mamiko Arata, Mutsumi Imai, Sotaro Kita, Guillaume Thierry, Hiroyuki Okada. Perception of sound symbolism in 12 month-old infants: An ERP study. NEUROSCIENCE RESEARCH. 2010. 68. E300-E300
more...
Books (46):
  • 英語独習法
    岩波書店 2020
  • Oxford Research Encyclopedia. Psycholinguistics (in press)
    Oxford University Press 2019
  • Learning Language and Concepts from Multiple Examples in Infancy and Childhood (in press)
    Springer 2019
  • Proceedings of 40th Annual Meeting of the Cognitive Science Society
    2018 ISBN:9780991196784
  • Meaning, Mind and Communication, Explorations in Cognitive Semiotics
    Peter Lang AG 2017 ISBN:9783631701300
more...
Lectures and oral presentations  (136):
  • 遊びと生活を通した学び~子供のことばと考える力を育む仕掛け~
    (広島県教育委員会 令和2年度第2回子育て支援・家庭教育支援研修会 2020)
  • ことばの力と思考力
    (聖隷クリストファー小学校主催 教育フォーラム(静岡県浜松市) 2020)
  • How do children learn difficult words?: Unraveling complex processes of lexical acquisition
    (paEpsy 2019 2019)
  • Nature and origin of sound symbolism
    (the International Symposium: Learning sounds of Asian languages 2019)
  • The role of iconicity in language acquisition and evolution
    (The 12th International Symposium on Iconicity in Language and Literature 2019)
more...
Works (11):
  • パネルディスカッション要旨 資質・能力を育成する教育課程の編成と実施をどのように進めるか (特集 第46回教育展望セミナー 全体会報告)
    合田 哲雄, 天笠 茂, 寺崎 千秋, 佐藤 真 2017 - 現在
  • 小学校での英語教育は必要ない
    IMAI MUTSUMI 2005 - 現在
  • レキシコンの発達の研究に取り組んできた経緯、そこから得られたもの、そして今後の研究の展望
    IMAI MUTSUMI 2005 - 現在
  • 認知学習論から考える英語教育
    IMAI MUTSUMI 2004 - 現在
  • メンタルレキシコンにおける語意のメタ知識.
    IMAI MUTSUMI 2004 - 現在
more...
Education (3):
  • 1989 - Keio University Graduate School, Division of Sociology
  • 1985 - Keio University Graduate School, Division of Sociology
  • 1982 - Keio University Faculty of Literature 西洋史学科
Professional career (1):
  • Ph.D. (Other)
Work history (11):
  • 2006/04 - 現在 大学教授(環境情報学部)
  • 2000/10 - 現在 大学院政策・メディア研究科委員
  • 2000/04 - 現在 大学助教授(環境情報学部)
  • 2001/10 - 2002/09 大学学生総合センター委員(湘南藤沢支部)
  • 1999/10 - 2001/09 大学学生総合センター委員(湘南藤沢支部)
Show all
Committee career (36):
  • 2011 - 現在 IASCL(International Association for the Study of Child Language) Executive Committee Member
  • 2011 - 現在 Child Development Perspective Editorial Board
  • 2011 - 現在 日本認知科学会 常任運営委員
  • 2011 - 現在 IASCL(International Association for the Study of Child Language) Executive Committee Member
  • 2011 - 現在 Child Development Perspective Editorial Board
Show all
Awards (6):
  • 2018 - Cognitive Science Society Fellow
  • 2007 - 日本心理学会 国際賞奨励賞
  • 2000 - 日本心理学会 日本心理学会奨励賞
  • 1998 - 日本認知科学会 日本認知科学会学会賞
  • 1995 - 発達科学研究財団 発達科学教育奨励賞
Show all
Association Membership(s) (2):
IASCL(International Association for the Study of Child Language) ,  日本認知科学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page