Rchr
J-GLOBAL ID:200901062940102581   Update date: Nov. 11, 2024

Koyama Satoru

コヤマ サトル | Koyama Satoru
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): http://www.isc.kyushu-u.ac.jp/koyama_web/
Research field  (2): Japanese language education ,  Educational technology
Research keywords  (10): CBI(content-based instruction) ,  批判的思考 ,  学習方略 ,  質問実践 ,  授業デザイン ,  教材開発 ,  応用言語学(第2言語習得) ,  日本語教育 ,  Applied Linguistics(Second Language Acquisition) ,  Japanese Language Education
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 日本語教育
  • 日本語の第2言語習得研究
  • Japanese Language Pedagogy
  • Acquisition of Japanese as a second language
Papers (28):
  • 小山 悟. 歴史を題材としたCBIで学習者の批判的思考をどう促すかーデザイン実験による指導法の開発ー. 日本語教育. 2018. 169. 78-92
  • Japanese language class to encourage critical thinking : Compared to An Intensive Course for Native Students. 2017. 25. 91-106
  • 小山 悟. 考える活動をベースにした授業の作り方ー地域の日本語教室の実情に合った地域の日本語教室独自の教え方とは?ー. 言語教育の「商品化」と「消費」を考える シンポジウム 報告集. 2016
  • 小山 悟. 少人数ゼミ「日本語教育入門」の実践報告. 九州大学基幹教育院『紀要』. 2016. 2. 137-148
  • 小山 悟. 異文化間教育の実践に関する専門家からの助言. 平成27年度熊本学園大学学術研究助成研究成果報告書『大学生の文化的気付きに関する基礎研究ーグローバル人材の育成に向けてー』. 2016
more...
MISC (11):
  • KOYAMA Satoru. A Rethinking of Japanese Language Learning: Something Beyond the Grammar, Research Seminar, Department of Chinese, Translation and. Department of Chinese, Translation and Linguistics, City University of Hong Kong. 2011
  • 小山悟. 大学講義への橋渡し スタディー・スキルの養成を目指して. 『留学交流』. 2007. 19. 6-9
  • 小山 悟. 学習者に「話せる!」という実感を与えるために-初級教育再考-. 国際交流基金バンコク日本文化センター日本語教育紀要. 2005. 2. 5-19
  • KOYAMA Satoru. What does Grammaticality Judgement Test Reveal?. RESEARCH BULLETIN(The International Student Center of Kyushu University). 1998. 9. 9. 39-50
  • 小山悟. 成8年度前期プレースメントテストに関する考察. 九州大学留学生センター紀要. 1997. 8. 169-176
more...
Books (9):
  • イラスト満載! 日本語教師のための活動アイディアブック
    スリーAネットワーク 2016
  • プロフィシェンシーを育てるー真の日本語能力を目指してー
    凡人社 2008
  • J.Bridge for Beginneres Vol.2
    凡人社 2008
  • J.Bridge for Beginneres Vol.1
    凡人社 2007
  • 新版日本語教育事典
    大修館書店 2005
more...
Lectures and oral presentations  (57):
  • 学習者の批判的思考を促す コンテントベースの日本語授業 -デザイン・実践・評価-
    (第十二回全国大学日本語教師研修会 2018)
  • 学生たちの知的好奇心を刺激し、批判的思考を促す日本語授業のデザイン原則-大学の教科としての日本語はどうあるべきか-
    (2017 年度華南地区国際日本語教育シンポジウム 2017)
  • 学習方略研究と第二言語習得研究の知見に基づいた授業レシピの開発-歴史を題材としたCBIの場合-
    (日本語教育学会春季全国大会 2017)
  • 「授業の最後に質問を書く」と意識することで講義の聞き方も変わるのかー日本人学生対象の集中講義の場合ー
    (第14回 沖縄県日本語教育研究会 2017)
  • 歴史を題材とした日本語授業のデザイン-香港での実践-
    (第11回 国際日本語教育・日本研究シンポジウム(香港日本語教育研究会) 2016)
more...
Education (4):
  • - 1995 Nanzan University Graduate School of Foreign Languages
  • - 1995 Nanzan University Graduate School, Division of Foreign Language Japanese Language Education
  • - 1989 Rikkyo University College of Law and Politics
  • - 1989 Rikkyo University College of Law and Politics Dept. of Law
Professional career (2):
  • (BLANK)
  • 博士(日本語学・日本語教育学) (名古屋外国語大学)
Work history (2):
  • 2003/08 - 現在 Kyushu University International Student Center
  • 1996/02 - 2003/07 Kyushu University International Student Center
Committee career (13):
  • 2013/01 - 現在 香港中文大学専業進修学院 名誉顧問(honourable adviser)
  • 2018/01 - 2019/12 第二言語習得研究会(JASLA) 大会運営委員会(委員長)
  • 2015/07 - 2019/06 日本語教育学会 表彰委員会(委員)
  • 2013/07 - 2019/06 日本語教育学会 理事
  • 2017/01 - 2017/12 第二言語習得研究会(JASLA) 大会運営委員会(副委員長)
Show all
Association Membership(s) (3):
韓国日本文化学会 ,  第二言語習得研究会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page