Rchr
J-GLOBAL ID:200901063108786701   Update date: Feb. 01, 2024

Shimizu Yoshinori

シミズ ヨシノリ | Shimizu Yoshinori
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Science education ,  Primary/secondary education and curricula
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2020 - 2024 A Comprehensive Study on the Alignment of School Mathematics Curriculum in a Transition Period
  • 2019 - 2023 Constructing and Validating Lexicon for Mathematics Classroom Cross-culturally
  • 1999 - 2015 International Study of Mathematics Classroom: Learner's Perspective Study
  • 2009 - 2010 The Development of Mathematical Tasks for Assessing Mathematical Literacy
  • 2001 - 2003 Australia-Japan Collaborative Research: Cross-cultural Study on Teaching-Learning Processes in Mathematics Lessons
Show all
Papers (214):
  • 清水, 美憲. 令和5年度全国学力調査の分析ー小学校算数. 指導と評価. 2024. 70. 2. 14-16
  • Shimizu, Yoshinori, Vithal, Renuka. Mathematics curriculum reforms around the world: Report on the 24th ICMI Study. European Mathematical Society Magazine. 2023. 130. 56-59
  • 清水, 美憲. 移行期における学校数学カリキュラムのアラインメント-実相の把握と研究課題の解明-. 日本数学教育学会第56回秋期研究大会発表集録. 2023. 1-8
  • 宮寺晃夫, 田中統治, 銀島文, クアニシ, タスタンベコワ, 清水美憲, 平井悠介. これからの筑波教育学を考える-開学50周年から未来へ向かって-(第45回ペスタロッチ祭 パネルディスカッション). Bulletin of Institute of Education University of Tsukuba. 2023. 48. 1. 79-106
  • 清水, 美憲. 数学授業レキシコンの国際比較に関する理論的検討:研究枠組みの提案. 日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集. 2023. 325-330
more...
Books (78):
  • これからの算数科教育はどうあるべきか
    東洋館出版社 2023
  • Mathematics Curriculum Reforms Around the World The 24th ICMI Study
    Springer Cham 2023 ISBN:9783031135477
  • Mathematics Curriculum Reforms Around the World The 24th ICMI Study
    Springer Cham 2023 ISBN:9783031135477
  • イラスト図解ですっきりわかる算数
    東洋館 2023
  • 算数・数学授業研究ハンドブック
    東洋館 2021 ISBN:9784491046068
more...
Lectures and oral presentations  (64):
  • Implementing New National Curriculum Guidelines in Mathematics: A State-of-the-art of Japanese Lesson Study
    (2nd International Seminar on Lesson Study in Mathematics)
  • Problematizing the Prerequisites for Classroom Research from the Learner’s Perspective Study
    (David Clarke Memorial Lecture (University of Melbourne))
  • 教教科書の分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-高等学校における関数に関わる数学的な見方・考え方の分析枠組みについて-
    (日本教科教育学会第48回全国大会)
  • 教科書の分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握 -小学校・中学校の単元「比例・反比例」に焦点を当てて-
    (日本教科教育学会第48回全国大会)
  • 移行期の学校数学カリキュラムのアライメントに関する研究課題について
    (日本教科教育学会第48回全国大会)
more...
Committee career (43):
  • 2021/05 - 現在 Implementation and Replication Studies in Mathematics Education Editorial Board Member
  • 2021/03 - 現在 Journal of Mathematics Teacher Education Editorial Board Member
  • 2020/10 - 現在 日本学術会議 連携会員(数理科学委員会)
  • 2020/06 - 現在 公益社団法人日本数学教育学会 会長(代表理事)
  • 2019/06 - 現在 日本数学教育学会 常任理事
Show all
Awards (2):
  • 2012/08 - 日本数学教育学会 日本数学教育学会学会賞(学術研究部門)
  • 1994/10 - 財団法人発達科学研究教育センター 発達科学研究教育奨励賞受賞
Association Membership(s) (9):
European Association for Research on Learning and Instruction ,  American Educational Research Association ,  JAPANESE COGNITIVE SCIENCE SOCIETY ,  National Council of Teachers of Mathematics ,  JAPANESE ASSOCIATION FOR INSTRUCTIONAL MATERIALS ,  JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION ,  International Group for the Psychology of Mathematics Education ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ,  JAPAN SOCIETY OF MATHEMATICAL EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page