Rchr
J-GLOBAL ID:200901064307381393
Update date: Feb. 14, 2024
Fujita Mikio
フジタ ミキオ | Fujita Mikio
Affiliation and department:
Job title:
Associate Professor
Research field (2):
Education - general
, Cultural anthropology and folklore
Research theme for competitive and other funds (3):
- いくつかのアポセム(上位の意味体系)を粗描する。
- 意味発生論の理論的枠組を構築する。
- 人間のさまざまな経験的意味の発生・変容・伝達を研究する。巨視的には人類史の中でどのような上位の意味体系(アポセム)がいつどこで発生してきたかをおさえる。徴視的レベルでは、ある特定の経験ある特定の個人の中でどのような「生きられた意味」が発生・変容・伝達しているのかを記述する。中視的レベルでは、ある特定の集団や世界における意味体系の相互作用を分析する。
MISC (2):
-
「人間科学と意味発生論」. 『学ぶと教えるの現象学研究』(東京大学教育学部教育方法学研究室). 1989. 2
-
「生成の世界における『待つこと』サンテグジュペリの洞察を手がかりに」. 『東京大学教育学部紀要』(東京大学教育学部). 1982. 22
Books (3):
-
Writing in the Dark: Phenomenological Studies in Interpretive Inquiry(Max van Manen Ed. )“Chapter 9, Ambiguous Experiences”
The Althouse Press 2002
-
Writing in the Dark: Phenomenological Studies in Interpretive Inquiry
Can't open convert table.(java.lang.NullPointerException) 2002
-
「子どもを『わかる』-意欲理解の諸段階」『授業』(田章宏編)
朝倉書店 1983
Works (1):
-
“Lived Meaning and Dialogical Semiogenetics:An Intersubjective-Evolutionary Approach to the Genesis of Meaning”(Ph.D.Dissertation(University of Alberta))
1992 -
Education (5):
- The University of Tokyo Faculty of Education
- アルバータ大学 教育学部 中等教育学科
- The University of Tokyo
- The University of Tokyo Faculty of Education
- The University of Tokyo Graduate School, Division of Education
Professional career (1):
Awards (1):
- 1985 - カナダ.アイザック・ウォールトン・キラム記念財団賞
Association Membership(s) (3):
日本理論心理学会
, カリキュラム理論学会
, 国際人間科学会
Return to Previous Page