Rchr
J-GLOBAL ID:200901064683846941   Update date: Dec. 10, 2024

Ritsuko Oshima

オオシマ リツコ | Ritsuko Oshima
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://www.inf.shizuoka.ac.jp/labs/behavior_detail.html?UC=roshima
Research field  (2): Cognitive sciences ,  Educational technology
Research keywords  (1): collaborative learning, group work, regulation of learning
Research theme for competitive and other funds  (16):
  • 2023 - 2027 学習者の社会共有的調整を支援する非言語情報活用システムの開発
  • 2022 - 2025 教師教育における認識的認知育成方法の開発
  • 2018 - 2023 創造的問題解決におけるアイディアの有望性判断失敗メカニズムの解明
  • 2019 - 2023 自然言語処理と学習プロセスセンシングを用いた協調学習の形成的評価環境の構築
  • 2017 - 2019 協調的な学びに対する知識やスキルを自動診断するシステムの開発
Show all
Papers (120):
  • Lu, J, Yamaguchi, S, Oshima, J, Saruwatari, S, Oshima, R. Multimodality in Transactive Discourse: Integration of MmLA and SSNA. Fifth International Conference on Quantitative Ethnography: Conference Proceedings Supplement. 2023. 162-165
  • Oshima, J, Oshima, R, Yamashita, S, Lu, J. Leadership of transactive discourse in collaborative problem solving. Proceedings of the 16th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning. 2023. 360-361
  • Vogel, F, Weinberger, A, Hong, D, Wang, T, Glazewski, K, Hmelo-Silver, C. E, Uttamchandani, S, Mott, B, Lester, J, Oshima, J, et al. Transactivity and knowledge co-construction in collaborative problem solving. Proceedings of the 16th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning. 2023. 337-346
  • Shunpei Yamaguchi, Motoki Nagano, Ritsuko Oshima, Jun Oshima, Takuya Fujihashi, Shunsuke Saruwatari, Takashi Watanabe. Multi-Speaker Identification with IoT Badges for Collaborative Learning Analysis. Journal of Information Processing. 2023. 2. 1-11
  • Shunpei Yamaguchi, Motoki Nagano, Shunpei Ohira, Ritsuko Oshima, Jun Oshima, Takuya Fujihashi, Shunsuke Saruwatari, Takashi Watanabe. Web Services for Collaboration Analysis With IoT Badges. IEEE Access. 2022. 121318-121328
more...
MISC (28):
  • 藤原, 拓也, 山口, 隼平, 石岡, 卓将, 盧, 峻, 大島, 律子, 大島, 純, 木崎, 一廣, 藤橋, 卓也, 猿渡, 俊介, 渡辺, 尚. ハイブリッド環境のコラボレーションを抽出するIoTシステム構築に関する一検討. マルチメディア,分散,協調とモバイルシンポジウム2023論文集. 2023. 2023. 1015-1022
  • 藤原, 拓也, 山口, 隼平, 大島, 律子, 大島, 純, 藤橋, 卓也, 猿渡, 俊介, 渡辺, 尚. ハイブリッド環境下のコラボレーションを抽出するIoTバッジを用いた話者検出に関する一検討. 第85回全国大会講演論文集. 2023. 2023. 1. 753-754
  • 川久保アンソニージェイ 太稀, 栢木 貫, 大島 純, 大島 律子. ブレンド型授業を用いた知識構築実践の設計と評価. 日本教育工学会論文誌. 2023. 4. 617-629
  • 山口, 大地, 山口, 隼平, 大島, 律子, 大島, 純, 藤橋, 卓也, 猿渡, 俊介, 渡辺, 尚. 協調学習のマルチモーダル分析に向けたIoTセンサの時刻同期精度に関する基礎評価. 第84回全国大会講演論文集. 2022. 2022. 1. 303-304
  • 山口, 隼平, 大多和, 修介, 大島, 律子, 大島, 純, 藤橋, 卓也, 猿渡, 俊介. 名刺型センサを用いた協調学習分析手法に関する一検討. マルチメディア,分散協調とモバイルシンポジウム2192論文集. 2020. 2020. 1194-1203
more...
Books (13):
  • 学習科学ガイドブック
    北大路書房 2019
  • 学習科学ハンドブック(第2版)第1分冊
    北大路書房 2017
  • 学習科学ハンドブック(第2版)第2分冊
    北大路書房 2017
  • 学びのデザイン:学習科学
    ミネルヴァ書房 2016
  • Productive Multivocality in the Analysis of Group Interactions
    Springer 2013
more...
Lectures and oral presentations  (189):
  • Multimodality in Transactive Discourse: Integration of MmLA and SSNA
    (Fifth International Conference on Quantitative Ethnography 2023)
  • An IoT System for Collaboration Analytics in Hybrid Learning Environments
    (IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT) 2023)
  • 一般的教授学的知識の学習による授業設計評価の変容
    (日本教育工学会2023年秋季全国大会 2023)
  • 有望なアイディア選択とアイディア向上プロセスにおける学習者の議論貢献への認識の分析
    (日本教育工学会2023年秋季全国大会 2023)
  • 協調学習に参加する学習者の社会的スキルの変化にグループ編成が及ぼす影響
    (日本教育工学会2023 年秋季全国大会 2023)
more...
Professional career (1):
  • 博士(認知科学) (中京大学)
Committee career (1):
  • 2014/06 - 2015/01 鳥取県ICT活用教育推進協議会委員
Awards (1):
  • 2010/10 - 日本教育心理学会 優秀論文賞 知識構築型アーギュメントの獲得:小学生を対象とした科学技術問題に関するカリキュラムの開発と改善を通して
Association Membership(s) (7):
Society for Learning Analytics Research ,  Japan Society for Science Education ,  Japanese Cognitive Science Society ,  International Society of the Learning Sciences ,  Japan Society For Educational Technology ,  American Educational Research Association ,  European Association for Research on Learning and Instruction
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page