Rchr
J-GLOBAL ID:200901064755349603   Update date: Jun. 30, 2023

Shimada Hideaki

シマダ ヒデアキ | Shimada Hideaki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): https://shimadahideaki.jp
Research field  (2): Cognitive sciences ,  Educational psychology
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 学習教材における教授アバターの感情的機能の解明
  • 「仮想の人の存在」を文章から感じて「個人で対話的に学ぶ」プロセスの認知科学的解明
  • eラーニングにおける教授者映像の理解促進効果-共感を軸とした心理実験的研究-
  • 二重過程理論に基づく「共感する説明」の理解・行動モデルの提案と検証
  • 視線計測による教材読解初期の動機づけ向上プロセスのモデル化
Show all
Papers (73):
  • Ueno, M., Miyake, K., Shimada, H., Takamizawa, H., & Tomokawa, S. Study on Handwashing Skills of Kindergarteners to Develop More Effective Handwashing Instructions. Japanese Journal of Health Education and Promotion. 2022. 30. 2. 125-134
  • Shimada, H. University Teaching in the ICT Age: Theory and Practice Based onEducational Psychology. Journal of Japan Society for Fuzzy Theory and Intelligent Informatics. 2022. 34. 2. 46-54
  • Tomokawa, S., Watanabe, R., Shimada, H., Muramatsu, H., Nishi, M., & Miyake, K. Development of an educational program and rubric for environmental education in pre-service teacher training: a case study in Japan. Shinshu University Journal of Educational Research and Practice. Shinshu University Journal of Educational Research and Practice. 2022. 16. 320-338
  • Hayashi, Y., Shimada, H., Misaki, T., & Nishikawa, J. The Persistence of Low Achievers’ Performance Improvement and Active Involvement Following a Whole-Class Cooperative Learning Experience in Elementary School Science. Journal of Research in Science Education. 2021. 62. 2. 357-545
  • Aoyama, T., Shimada, H., Yamamoto, H., & Sakai, H. Reexamining Aoyama et al.'s (2020) L2 WTC Model for Japanese Junior High School Students. Journal of the Chubu English Language Education Society. 2021. 50. 1-8
more...
MISC (9):
  • 島田英昭. デジタル時代の教材設計を考える(大学出版No.129). 2022
  • 島田英昭. 書評-Cohn, N. (著) 中澤潤(訳) (2020).マンガの認知科学:ビジュアル言語で読み解くその世界 北大路書房(認知科学, 27(4), 635-636). 2020
  • 島田英昭. 説明しないで説明する(月刊ガバナンス8月号). 2018
  • 島田英昭. 時代が変わる,学校が変わる,若者が変わる,そして職場が変わる(住民行政の窓11月号). 2014
  • 島田英昭. 「お客さまに合わせた説明」で満足度を高める(月刊ガバナンス5月号). 2014
more...
Books (14):
  • 新・教職課程演習 第5巻 教育心理学(外山美樹・湯澤正通(編) 新・教職課程演習 第5巻 教育心理学)
    協同出版 2021
  • 図表の有効性(山本博樹(編)公認心理師のための説明実践の心理学)
    ナカニシヤ出版 2018
  • 情報通信技術(ICT)と学習(日本児童研究所(監修)児童心理学の進歩Vol.56[2017年版])
    2017
  • 認知心理学からみた『わかりやすいマニュアル』のデザイン手法(技術情報協会(編)高齢者・アクティブシニアの本音・ニーズの発掘と製品開発の進め方)
    技術情報協会 2016
  • わかりやすさとは何か(篠原一光・中村隆宏(編)ヒューマンファクターズ-ものづくりと安心・安全への心理学的アプローチ)
    有斐閣 2013
more...
Lectures and oral presentations  (142):
  • 教員養成学部入学時における教育でのICT機器活用への意識調査
    (日本教育工学会2022年春期全国大会 2022)
  • 幼児の手洗い習慣及び手洗いの能力に関連する要因の検討~幼児の発達段階に着目して~
    (一般社団法人日本学校保健学会第67回学術大会 2021)
  • 教員養成学部入学時におけるICT活用教育に対する信念の調査分析
    (日本教育工学会2021年秋期全国大会 2021)
  • 日本語ライティングにおける技術要素の分類-社会人データによる妥当性検証-
    (第3回テクニカルコミュニケーション・リデザイン学術研究会 2021)
  • 英語学習における対話的学びの学習行動・信念の分類と動機づけ・スキルとの関係
    (日本教育心理学会第63回総会 2021)
more...
Education (2):
  • 1999 - 2004 University of Tsukuba Graduate School of Psychology
  • 1995 - 1999 University of Tsukuba First cluster of colleges College of Natural Science
Professional career (1):
  • Ph. D. (University of Tsukuba)
Work history (6):
  • 2019/04 - 信州大学 学術研究院教育学系 教授
  • 2014/04 - 2019/03 信州大学 学術研究院教育学系 准教授
  • 2009/01 - 2014/03 Shinshu University Faculty of Education
  • 2007/10 - 2008/12 Shinshu University Faculty of Education
  • 2007/04 - 2007/09 日本学術振興会 特別研究員
Show all
Association Membership(s) (13):
日本教科教育学会 ,  日本理科教育学会 ,  日本発達心理学会 ,  中部地区英語教育学会 ,  日本デジタル教科書学会 ,  地域活性学会 ,  日本感性工学会 ,  日本教育工学会 ,  Cognitive Science Society ,  日本認知心理学会 ,  日本心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本認知科学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page