Rchr
J-GLOBAL ID:200901066469139041   Update date: Mar. 12, 2024

BEUCKMANN Fusako

ボイクマン フサコ | BEUCKMANN Fusako
Affiliation and department:
Job title: Researcher
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (5): Teaching Japanese Language ,  Sociolinguistics ,  Second Language Acquisition ,  Language Testing ,  Interlanguage Acquisition
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2020 - 2026 Speaking Test for Foreign Languages Placement on Higher Education
  • 2020 - 2023 Development and Validation on Japanese Speaking Test (STAR) for Placement
  • 2019 - 2022 日本語教育プログラム論構築に向けたプログラム開発過程標準モデルの生成
  • 2016 - 2018 日本語学習者の留学における語用論能力の習得に関する研究
  • 2015 - 2017 日本語教育プログラム論構築のための基礎研究
Show all
Papers (55):
  • ボイクマン 総子, トンプソン美恵子, 根本 愛子. パラグラフ構造と引用機能を 可視化した文章指導の試み -モデル作文を活用して-. 日本語教育方法研究会誌. 2024. 30. 2. 2-3
  • 根本 愛子, トンプソン, 美恵子, ボイクマン 総子. レポート作成のための情報取捨選択方法の指導. 日本語教育方法研究会誌. 2024. 30. 2. 56-57
  • Fusako Beuckamnn, Aiko Nemoto, Tatsuhiko Matsushita. Examining the rubric focusing on the level distinction for Japanese speaking test: Analysis of the ratings by non-Japanese language teachers. STUDIA LINGUISTICA. 2022. 36. 41-56
  • Fusako BEUCKMANN, Aiko NEMOTO, Tastuhiko MATSUSHITA. Comparison of Speaking Test Ratings on Situational Tasks in Relation to Teaching Japanese. The Japanese Journal of Language in Society. 2022. 24. 2. 37-50
  • 札野寛子, 徳永あかね, 大河原尚, 鈴木秀明, 松下達彦, ボイクマン総子. 日本語教育プログラム開発事例の探求-非日本語教師と日本語教師の関わりの観点から-. 2021年度日本語教育学会秋季大会予稿集. 2021. 261-266
more...
MISC (6):
  • Fusako Beuckmann. ことばの疑問:ちゃんと聞いているつもりなのに,「聞いてる?」「この話,つまらない?」などと言われます。どうしたらいいでしょう. https://kotobaken.jp/qa/yokuaru/qa-111. 2021
  • Fusako Beuckmann. ことばの疑問:反対意見はどのように伝えるのがいいのでしょうか. https://kotobaken.jp/qa/yokuaru/qa-110. 2021
  • Fusako Beuckmann. ことばの質問:年上には『です,ます』を使って話さないと失礼でしょうか。他人行儀になりませんか. 2020
  • Fusako Beuckmann. ことばQ&A 要件が先か、理由が先か?. 2005
  • 宇佐美 洋, 籠宮 隆之, 椙本 総子. 6. 『日本語学習者による日本語/母語発話の対照言語データベース』の設計(第309回研究例会発表要旨). 音声研究. 2004. 8. 3. 81-81
more...
Books (18):
  • 東京大学教養学部のアカデミック・ジャパニーズJ-PEAK = J-PEAK : Japanese for Liberal Arts at the University of Tokyo
    ジャパンタイムズ出版 2024 ISBN:9784789018067
  • 日本語生中継 中~上級 教室活動のヒント&タスク
    くろしお出版 2022 ISBN:9784874249239
  • J-PEAK: Japanese for Liberal Arts at the Universiti of Tokyo, Intermediate Level
    The Japantimes Publishing 2022
  • 新版 聞いて覚える話し方 日本語生中継 中~上級編
    2022
  • 新・生きた素材で学ぶ 新・中級から上級への日本語
    THE JAPAN TIMES 2012 ISBN:9784789014625
more...
Lectures and oral presentations  (51):
  • レポート作成のための情報取捨選択方法の指導
    (日本語教育方法研究会第62回研究会 2024)
  • パラグラフ構造と引用機能を可視化した文章指導の試み -モデル作文を活用して-
    (日本語教育方法研究会第62回研究会 2024)
  • 交流協定による短期留学生の日本語科目選択理由の4類型
    (日本語教育学会春季大会口頭発表 2022)
  • 論証に基づく妥当性検証の枠組みによるスピーキングテストの検証ー意見述べを例として
    (日本語教育学会春季大会口頭発表 2022)
  • ディベートを取り入れた中級前半「総合日本語」教材の開発
    (日本語教育方法研究会第58回研究会ポスター発表 2022)
more...
Education (3):
  • 1997 - 2000 Osaka University of Foreign Studies Graduate School of Integrated Studies in Language and Society
  • 1992 - 1994 Osaka University of Foreign Studies
  • 1988 - 1992 Osaka University of Foreign Studies Faculty of Foreign Studies
Professional career (2):
  • Doctor (Language and Culture) (Osaka University of Foreign Studies)
  • Master (Language and Culture) (Osaka University of Foreign Studies)
Work history (4):
  • 2019/09 - 現在 The University of Tokyo Graduate school of college of arts and sciences, Center for global communication strategies Professors
  • 2014/04 - 2019/08 The University of Tokyo Graduate school of college of arts and sciences, Center for global communication strategies Associate Professor
  • 2010/12 - 2014/03 The University of Tokyo, KOMEX Project associate professor
  • 2003/06 - 2005/03 National Institute for Japanese Language and Linguistics Japanese Language Education Researcher
Committee career (7):
  • 2013 - 現在 日本語教育学会 日本語教育学会審査・運営協力員
  • 2020/04 - 2021/03 小出記念日本語教育研究会 編集委員(副委員長)
  • 2013/04 - 2021/03 アカデミック・ジャパニーズ・グループ 幹事
  • 2009 - 2013 日本国際教育支援協会 日本語教育能力検定試験 作問委員
  • 2007 - 2013 日本語教育学会 教師研修委員会
Show all
Awards (1):
  • 2019/03 - 日本語教育方法研究会 第13回 奨励賞 プレースメントのための日本語スピーキングテストSTARの開発
Association Membership(s) (9):
International Language Testing Association ,  International Pragmatics Association ,  International Association of Applied Linguistics ,  日本第二言語習得学会 ,  PRAGMATICS SOCIETY OF JAPAN ,  The Japan Association for Research on Testing ,  The society for Teaching Japanese as a Foreign Language ,  The Japan Association for Research on Testing ,  Japan Language Testing Association (JLTA)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page