Rchr
J-GLOBAL ID:200901067903171575   Update date: Jan. 30, 2024

Nojo Ayumu

Nojo Ayumu
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://自然体験教育.net
Research field  (5): Education - general ,  Other ,  Science education ,  Solid earth science ,  Science education
Research theme for competitive and other funds  (21):
  • 2012 - 現在 保健科教育における環境・災害教育関係単元の体験的学習法の検討
  • 2012 - 現在 地域の自然を生かした自然体験教育の構築
  • 2011 - 現在 Volunteer at Natural disaster
  • 2009 - 現在 自然体験教育学
  • 2005 - 現在 臨床環境行動論
Show all
Papers (50):
  • Takanori NAKAMOTO, Takahisa MINAMI, Ayumu NOJO. Relationship of Assertion Training and Outdoor Activities. 2018. 32. 32. 19-25
  • Geological Age of the Quaternary Deposites Observed in Nishinosato District, Kitahiroshima City, Hokkaido, Japan. 2018. 3. 143-161
  • Molluscan Fossils from the Marine Strata in the Nishinosato Area of Kitahiroshima City, Hokkaido(Preliminary Report). 2016. 1. 25-38
  • 能條 歩, 田中千帆里. 自然体験学習指導者に求められるサイエンスリテラシー. 自然体験学習実践研究. 2011. 1. 3. 7-29
  • 能條 歩, 多々見ゆりか, 寺坂 祟. 自然ガイド・自然体験学習指導者のためのセルフラーニングテキスト. 自然体験学習実践研究. 2011. 1. 3. 101-115
more...
MISC (24):
  • 田中 住幸, 中本 貴規, 能條 歩. 危険予知トレーニングの保育者養成校における展開方法の検討. 紀要 / 札幌大谷大学紀要編集委員会 編. 2022. 52. 103-115
  • Difficulties Experienced by Guardians of Infants due to the COVID-19 Pandemic. 2021. 72. 1. 475-484
  • The Relationship between Subjective Happiness, Affirmative Attitude toward Nature, and View on Education of Guardians of Infants. 2021. 72. 1. 537-552
  • FURIHATA Shinichi, HATA Noriko, NOJO Ayumu, NISHIMURA Hitoshi, MURAE Fumitoshi, SUZUKI Takahiro, MASUDA Naohiro. Seminar / Forum on Environmental Education for Disaster Risk Reduction : Discussion about Learning for DRR. Japanese Journal of Environmental Education. 2021. 30. 1. 62-67
  • 田中住幸, 中本貴規, 松永幸代, 宮下幸子, 能條歩. Development of Teaching Materials for Improving Nursery Teacher's Skills about Prediction, Avoidance/Control, and Countermeasure of Hazards in Outdoor Childcare. 飯田女子短期大学紀要. 2021. 38. 38. 157-172
more...
Books (40):
  • とぎすまそう!安全への感覚 : 里山活動でのリスク管理
    北海道自然体験活動サポートセンター 2021 ISBN:9784991149504
  • たのしくやろう 危険予知トレーニングワークショップ : 素材集
    NPO法人北海道自然体験活動サポートセンター 2020 ISBN:9784990594398
  • 自然体験教育学入門
    北海道自然体験活動サポートセンター 2020 ISBN:9784990594381
  • はぐくもう!自立型災害ボランティアマインド : 自然災害と被災地支援
    北海道自然体験活動サポートセンター 2019 ISBN:9784990594374
  • あなたにもできる!環境教育・ESD
    NPO法人北海道自然体験活動サポートセンター 2017 ISBN:9784990594350
more...
Lectures and oral presentations  (121):
  • 東日本大震災以降の学生の防災意識の変化と防災教育
    (日本環境教育学会北海道支部研究大会 2018)
  • 環境教育とSDGs
    (日本環境教育学会北海道支部研究大会 2018)
  • 東日本大震災以降の学生の防災意識の変化と防災教育に対する評価
    (日本環境教育学会第28回年次大会 2017)
  • 自然との距離を縮めるプログラムによる建設的コミュニケーション力の育成
    (日本環境教育学会第28回年次大会 2017)
  • Survey on disaster awareness and the disaster education after the Great East Japan Eartjquake
    (1st Meeting of the Asian Network for Promotion Teacher Education on ESD 2017)
more...
Works (15):
  • 自然が好きー自然体験学習の意義ー
    2013 -
  • 北海道の自然環境と人
    多数(著者名の記載がないため詳細は 2011 -
  • 新しい理科(文部科学省検定教科書,小学校)3〜6年
    毛利 衛, 黒田玲子, 岡崎 彰, 能條 歩, 梶田叡一, 長谷川真理子, 加藤尚裕, 秦 明徳, 加藤直樹, 久田健一郎, 鈴木 隆, 藤嶋 昭, 高垣マユミ・堀 哲夫, 土田 理, 結城千代子, 常行真司, 横山 正, 傅幸朝香, 吉田 淳, 中村 守, 東京書籍 2011 -
  • 理科の基礎・基本と環境体験学習の意義
    2008 -
  • 石狩低地帯馬追層産貝化石のESR年代
    中里裕臣, 能條 歩 2006 -
more...
Education (2):
  • 1995 - 1998 Hokkaido University Graduate School, Division of Earth Environmental Science and Technology
  • 1982 - 1986 Hokkaido University of Education Faculty of Education
Work history (6):
  • 2012/04 - 現在 Professor
  • 2006/04 - 現在 Associate Professor
  • 1998/10 - 2005/03 Associate Professor
  • 1993/04 - 1998/09 Others
  • 1990/04 - 1993/03 Others
Show all
Committee career (40):
  • 2016/09/27 - 現在 一般社団法人日本環境教育学会 評議員
  • 2015/04 - 現在 日本環境教育学会 理事
  • 2014/09/01 - 現在 ゆうばり市民再生会議 アドバイザー
  • 2013/12/17 - 現在 公益社団法人日本シェアリングネイチャー協会 指導者養成委員長
  • 2013/10/01 - 現在 北海道環境教育等推進協議会 副委員長
Show all
Association Membership(s) (10):
Japan Society for Natural Disaster Science ,  北海道体育学会 ,  日本野外教育学会 ,  日本環境教育学会 ,  科学教育学会 ,  日本理科教育学会 ,  東京地学協会 ,  日本古生物学会 ,  日本地質学会 ,  地学団体研究会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page