Rchr
J-GLOBAL ID:200901068276255900   Update date: Apr. 12, 2024

Bunno Mineko

ブンノ ミネコ | Bunno Mineko
Research field  (2): Social psychology ,  Science education
Research keywords  (4): 教師教育 ,  日本語教育 ,  Teacher Education ,  Teaching Japanese as a Foreign Language
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2019 - 2023 学習および学習支援を支える「態度」とは:概念の整理・体系化とその育成に関する研究
  • 2017 - 2023 Reflective processes of Japanese language teachers
  • 2016 - 2019 Research on the practical execution of workshops affecting participants' sense of values
  • 2012 - 2017 Inside the classrooms of "the Japanese language for living in Japan"
  • 2013 - 2016 Research on formation and transformation of individual's sense of values in evaluating linguistic performance
Show all
Papers (30):
  • USAMI, Yo, BUNNO, Mineko. Rethinking on quality of awareness in educational activities : From the viewpoint of “deepening” and “expanding”. Language, Information, Test. 2023. 30. 1-14
  • 文野峯子. 「日本語」授業における教師のコミュニケーションの課題. 日本語学. 2020. 39. 2. 144-153
  • 文野 峯子, 工藤節子. 体験型授業を通じた学生の学び-日台プロジェクト交流を例に-. 『イマ×ココ』創刊準備号. 2012. 60-72
  • 文野 峯子. ツアー型授業の学び. 東海大学日本語文学系(台湾)紀要『多文化交流』. 2011. 3. 39-58
  • 文野 峯子. 授業を使って振り返り. 『小出記念日本語教育研究会論文集』. 2011. 19. 122-131
more...
MISC (62):
  • 文野 峯子, 阿部 洋子. 実践の公表に向けて (特集 日本語教育における実践研究). 日本語教育論集. 2009. 0. 25. 71-83
  • 学習者と学習環境の相互作用をめぐって-学習者条件の記述-. 日本語総合シラバスの構築と教材開発指針の作成 論文集. 2003. 4. 527-563
  • 日本語教室の談話分析とその研究方法. 人間環境大学歴史・文化環境専攻論集. 2002. 1. 35-41
  • Bunno Mineko. A Study on the Motivation in Learning. Journal of Institute for Human and Environmental Studies. 1999. 3. 0. 35-45
  • 文野 峯子. 日本語に見る日本文化--日本語のルールにひそむ対立回避の概念 (特集 言語と社会). 日本及日本人. 1999. 1634. 30-37
more...
Books (2):
  • 日本語学習支援ボランティアの「学び」 -ある地域ボランティアの事例から-
    日本語と外国語との対照研究(]G0007[)『日本語とポルトガル語(2)』くろしお出版 2000
  • An Analysis of the Learning Process : -The Case of a Language-Teaching Volunteer
    2000
Lectures and oral presentations  (15):
  • 「演じること」への参加はどのような学びをもたらすかーフォーラム・シアター参加者の語りから
    (言語文化研究学会第5回年次大会 2019)
  • 「研修用マンガ教材」を使用した研修「日本語教室をのぞいてみると見えるもの、気づくこと
  • 予期せぬ返答に対する教師のフィードバック
    (「生活のための日本語」の授業ー映像データ分析からわかることー」)
  • 「よい話し合いのイメージ形成に関わる要因」
    (「コミュニケーションのための言語と教育の研究」研究発表会 2014)
  • 生き抜く力の育成に教員はどう関われるか
    (日本教育会愛知県支部教育問題研究会)
more...
Works (1):
  • 科学研究費「日本語学習者の環境との相互作用に関する研究」
    2001 - 2003
Education (5):
  • 2001 - 2004 Nagoya University
  • - 1989 Columbia University
  • - 1989 Teachers College Columbia University Teachers College Language, Literature and Social Studies-TESOL
  • - 1967 Tokyo Woman's Christian University College of Arts and Sciences
  • - 1967 Tokyo Woman's Christian University Faculty of Liberal Arts and Science (Humanities)
Professional career (3):
  • Master of Arts
  • Master of Education
  • 博士(文学) (名古屋大学)
Work history (14):
  • 2001/04 - 2010/03 The University of Human Environments Faculty of Human Environment
  • 1998 - 2000 岡崎学園国際短期大学 教授
  • 1998 - 2000 Okazaki Junior College of Foreign Studies
  • 1993 - 2000 国際交流基金日本語国際センター 客員講師
  • 1993 - 2000 Japan Foundation Japanese Language Institute
Show all
Committee career (15):
  • 2012/06 - 現在 国際交流基金 国際交流基金日本語教育紀要編集委員
  • 2011/09 - 現在 小出記念日本語教育研究会 論文集編集委員
  • 2010/02 - 現在 日本語教育学会 学会誌委員会 委員
  • 2006/09 - 2008/03 岡崎市大学懇話会 大学懇話会幹事
  • 2005/04 - 2008/03 国立国語研究所 日本語教育論集掲載論文査読委員、同編集委員会委員
Show all
Association Membership(s) (2):
小出記念日本語教育研究会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page