Rchr
J-GLOBAL ID:200901068342818783
Update date: Nov. 12, 2024
OKUZUMI Hideyuki
オクズミ ヒデユキ | OKUZUMI Hideyuki
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (1):
Special needs education
Research keywords (3):
特別支援教育
, 発達障害
, 知的障害
Research theme for competitive and other funds (28):
- 2022 - 2026 適応的歩行障害における歩行調節機能の解明
- 2020 - 2023 知的障害児・者の「不器用」に対する包括的評価システムの開発
- 2018 - 2023 適応的歩行障害における神経制御メカニズムの解明
- 2019 - 2022 The effect of verbal instructions using onomatopoeia and metaphorical expression on motor skill acquisition: A verification study
- 2017 - 2020 Features of motor planning in parsons with intellectual disabilities
- 2016 - 2019 Standardization of of Inclusive Education Support Assessment Tool (IE-SAT)
- 2015 - 2019 Visual neural basis related with human adaptive locomotion
- 2014 - 2017 Relation between motor dysfunction and inhibitory control in children with intellectual disabilities
- 2014 - 2017 Features, related factors, and educational methods related to motor skill impairment in children with developmental disabilities
- 2013 - 2017 Optimization of motor function in persons with intellectual disabilities
- 2014 - 2016 Relationship between motor skill impairments and autistic traits in children with autism spectrum disorders
- 2012 - 2015 Neural basis related with human adaptive locomotion
- 2009 - 2011 Factors and educational supports of clumsy in children with developmental disabilities
- 2008 - 2010 Stalinism and Soviet psychology
- 2007 - 2008 LD等の発達障害児の不器用に関する教育支援研究
- 2005 - 2006 重症心身障害児(者)の行動レベルからみた視覚認知機能評価
- 2004 - 2005 Assessment and Characteristics of Fine Motor Acts in Person with Intellectual Disabilities
- 2003 - 2005 知的障害児のバランス活動の制約とその支援方法に関する教育心理学研究
- 2002 - 2004 The study on the instruction to children with high-functioning pervasive developmental disorder in learning activities and social skills.
- 2002 - 2004 Prediction of later intellectual abilities with visuo cognitive function in infancy
- 2001 - 2002 知的障害者のバランス障害の要因とそれに基づく教育支援に関する心理学的研究
- 2001 - 2002 The instructions of motor behavior and behavior regulation in children with mental retardation
- 1999 - 2001 Sensory and verbal regulation of cognitive processes in children with intellectual disabilities
- 1999 - 2000 知的障害者におけるバランス障害の特徴とその支援に関する教育心理学的研究
- 1998 - 1999 精神遅滞児・者における音声知覚発達の心理生理学的研究
- 1997 - 1998 知的障害者のバランス障害の要因解明とその指導法に関する教育心理学的研究
- 1996 - 1996 知的障害者の平衡機能障害の克服のための援助法に関する教育心理学的研究
- 知覚と行為の心理学、発達障害児の学習生活支援、障害児学校・学級実践
Show all
Papers (320):
-
TANIGUCHI AKIKO, BEPPU SATOSHI, SATONAKA HIROMI, TANAKA RYO, OKUZUMI HIDEYUKI. How Can We Support Children With Special Educational Needs in Mainstream Classes? Focusing on Autism and Health Impairments. The Annual Report of Educational Psychology in Japan. 2024. 63. 248-256
-
TANAKA, Ryo, HOSHINO, Urara, OKUZUMI, Hideyuki, KOBAYASHI, Iwao. The Results and Problems of Educational Activities at School of Diversification of Learning (Alternative Schools for Truants) : Through Interview Surveys Related to Ideas to Organize and Support an Educational Curriculum. Bulletin of Tokyo Gakugei University. Institutes and Centers. 2024. 75. 35-44
-
SHIRAKAWA YUKA, KITA YOSUKE, SUZUKI KOTA, KAGA YOSHIMI, KITAMURA YUZUKI, OKUZUMI HIDEYUKI, INAGAKI MASUMI. Effects of Dopaminergic Neurotransmission and Neural Activity Involved in Motor Response Inhibition on Motor Coordination Function. Japanese Journal of Physiological Psychology and Psychophysiology. 2023. 41. 2. 120-131
-
村浦新之助, 奥住秀之. 知的障害特別支援学校の担任外教員が行う校内へのアプローチ. SNEジャーナル. 2023. 29. 96-112
-
Yoshifumi Ikeda, Yosuke Kita, Yuhei Oi, Hideyuki Okuzumi, Silvia Lanfranchi, Francesca Pulina, Irene Cristina Mammarella, Katie Allen, David Giofrè. The Structure of Working Memory and Its Relationship with Intelligence in Japanese Children. Journal of Intelligence. 2023. 11. 8. 167-167
more...
MISC (101):
-
谷口 明子, 別府 哲, 田中 亮, 里中 広美, 奥住 秀之. 通常の学級に在籍する特別な教育的ニーズのある子どもたちへの支援-病弱児と自閉スペクトラム症児への支援に焦点をあてて. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2023. 65. 36-37
-
三橋 翔太, 平田 正吾, 奥住 秀之. 幼児期のシフティングにおける言語の役割-刺激の命名難度が与える影響-. 日本認知心理学会発表論文集. 2022. 2022. 46-46
-
Mitsuhashi Shota, Hirata Shogo, Okuzumi Hideyuki. Role of kinesthetic information on the Luria hand test. Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology. 2022. 2021. 72-72
-
Suzuki Kota, Kita Yosuke, Shirakawa Yuka, Egashira Yuka, Kaga Yoshimi, Kitamura Yuzuki, Mitsuhashi Shota, Aragaki Kanako, Okuzumi Hideyuki, Inagaki Masumi. Effects of motor clumsiness on ERP components due to response inhibition. The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association. 2019. 83. 2A-050-2A-050
-
奥住秀之. 発達障害の理解と学習指導・学級経営-学びの場と教科等の連続性と連続性の観点-. 2019. 41. 9-12
more...
Books (55):
-
知的障害教育スタンダード
ジアース教育新社 2023 ISBN:9784863716735
-
教員需給を考える-「教師不足」「ブラック言説」「教職の魅力」-
学文社 2023 ISBN:9784762032608
-
特別支援教育のための障害理解 : 未来に開かれた教育へ
金子書房 2022 ISBN:9784760828531
-
通常学級で活かす特別支援教育概論
ナカニシヤ出版 2021 ISBN:9784779515910
-
知的障害・発達障害における「行為」の心理学 : ソヴィエト心理学の視座と特別支援教育
福村出版 2020 ISBN:9784571121425
more...
Lectures and oral presentations (183):
-
ラウンドテーブル 早期支援を実現する関係機関の連携
(日本特別ニーズ教育学会第24回研究大会 2018)
-
職場や社会で必要とされる「社会性」の研究 都立知的障害特別支援学校における系統性ある「社会性の学習」の検討
(日本特殊教育学会第56回大会(2018大阪大会) 2018)
-
特別支援教育コーディネーター育成ワークショップにおけるプログラムデザインの検討 「質問づくり(Question Formulation Technique: QFT)」の実践から
(日本特殊教育学会第56回大会(2018大阪大会) 2018)
-
ASD児のこだわりに対する支援者間の捉え方の差異
(日本特殊教育学会第56回大会(2018大阪大会) 2018)
-
知的障害者における顔弁別と認知機能の関連
(日本特殊教育学会第56回大会(2018大阪大会) 2018)
more...
Education (3):
- 1993 - 1995 東北大学大学院 教育学研究科博士後期課程 教育心理学専攻
- 1991 - 1993 東北大学大学院 教育学研究科博士前期課程 教育心理学専攻
- 1987 - 1991 Tohoku University Faculty of Education
Professional career (1):
Return to Previous Page