Rchr
J-GLOBAL ID:200901070868414452   Update date: Jan. 30, 2024

Hayashi Masami

ハヤシ マサミ | Hayashi Masami
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (2):
  • Tokyo Gakugei University  Educational Methods (Doctoral Course)   Professor
  • Tokyo Gakugei University  School Education   Professor
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (14): 総合的な学習の時間 ,  カリキュラム ,  Student guidance ,  Extracurricular activities ,  学校教育 ,  教育学 ,  教育方法 ,  教職入門 ,  生活指導 ,  学級活動 ,  人権教育 ,  教育課程 ,  特別活動 ,  生徒指導
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2018 - 2023 Study on development of teaching method to nurture OECD compliant type competency by extracurricular activities
  • 2018 - 2023 Extra-Curricular Activities fostering key competencies for the future: with a focus on discussion activates
  • 2018 - 2022 An Empirical Study of Active Student Guidance Function of Tokkatsu to Cultivate Qualities as A Social Former
  • 2015 - 2019 Basic research on the development of instructional content and instruction method for fostering social qualities by extracurricular activities
  • 2005 - 2007 A Field Study on Teacher's Strategies to Control Pupils in the Classroom : for Solving Classroom Disorders by Disobedient Pupils and Students
Show all
Papers (65):
  • 安井一郎, 林尚示, 鈴木樹, 眞壁玲子, 元笑予, 下島泰子. 特別活動でOECD Learning Compass 2030のAgencyとコンピテンシーの発揮を図るための指導方法-小学校学級活動(1)を事例として-. マテシス・ウニウェルサリス. 2021. 23. 1. 83-95
  • 元笑予, 下島泰子, 林尚示. OECDのエージェンシー理論と小学校児童への質問紙調査の事前事後比較を通した学級活動でのエージェンシーの育成の検討. 関係性の教育学. 2021. 20. 1. 1-10
  • 下島泰子, 林尚示, 元笑予. 総合的な学習の時間と特別活動においてエージェンシーの育成をめざす教材の検討. 関係性の教育学. 2021. 20. 1. 11-23
  • Hayashi Masami, Yasui Ichiro, Suzuki Tatsuki, Makabe Reiko. A study of teaching methods for fostering agency in elementary school classroom,activities: The use of lesson plans, worksheets and teacher interviews. 2021. 24. 71-82
  • Educational Practices in Elementary Schools from the Perspective of the OECD and the MEXT. 2021. 72. 75-84
more...
MISC (17):
  • 林 尚示. クラブ活動で個性の伸長を図る : 保護者も応援する (特集 小学三・四年生の家庭教育). 児童心理. 2016. 70. 10. 124-128
  • Hayashi Masami. Significance and history of student council activities. 2014. 18. 4-5
  • Hayashi Masami. Helping Friends and Underclassmen - Contribution to the Collective, Leadership. 2012. 66. 9. 12-17
  • 杉森 伸吉, 福井 里江, 林 尚示. PE-045 中学校・高等学校の学校行事が「生きる力」をどう高めるか?(その1) : 学校行事評価システム(SEAS)の開発(測定・評価,ポスター発表). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2012. 54. 526-526
  • 福井 里江, 杉森 伸吉, 林 尚示. PE-046 中学校・高等学校の学校行事が「生きる力」をどう高めるか?(その2) : 学校行事評価システム(SEAS)を活用した生徒の視点からの効果評価(測定・評価,ポスター発表). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2012. 54. 527-527
more...
Books (51):
  • 新・教職課程演習第8巻 特別活動・生徒指導・キャリア教育
    協同出版 2021 ISBN:9784319003495
  • 国際交流と学校教育-グローバル時代を共に生きるために-
    三恵社 2021 ISBN:9784866935003
  • 2030年の学校教育-新しい資質・能力を育成する授業モデル
    明治図書 2021 ISBN:9784181022259
  • ミネルヴァ教職専門シリーズ12特別活動
    ミネルヴァ書房 2021 ISBN:9784623089116
  • 特別活動 未来の教育を造る教職教養指針9
    学文社 2021 ISBN:9784762028427
more...
Lectures and oral presentations  (55):
  • GIGAスクール時代における教材-特別活動を事例として-
    (日本教材学会 第33回研究発表大会 〈紙上研究発表大会〉 2021)
  • 特別活動でThe OECD Learning Compass 2030のAgencyとコンピテンシーの発揮を図るための指導方法-小学校学級活動(1)を事例として-
    (日本特別活動学会第30回大会 2021)
  • 新型コロナウィルス感染症影響下における小学校の特別活動のカリキュラムの変容-東京都千代田区の教育課程届,学校だより、教師インタビュー調査を用いた事例研究-
    (日本特別活動学会第30回大会 2021)
  • 特別活動と総合的な探究の時間の関連:コロナ禍における学校行事を中心に
    (日本特別活動学会第30回大会 2021)
  • [B2-3] 授業におけるコンピテンシー育成の手だて:「協働する力」の育成
    (第4回東京学芸大学次世代教育研究推進機構Webシンポジウム 2021)
more...
Works (4):
  • 日本教材事典 教材研究の理論と実践
    2013 -
  • 現代教育方法事典
    2004 -
  • キーワードで拓く新しい特別活動
    2000 -
  • 教育課程重要用語300の基礎知識(共著)
    1999 -
Education (3):
  • 2015 - 2015 Nihon University, Japan PhD by submission of thesis
  • 1994 - 1999 University of Tsukuba Graduate School of Education Department of School Education
  • 1992 - 1994 Utsunomiya University
Professional career (4):
  • Doctor of Philosophy (Nihon University)
  • Master of Arts (University of Tsukuba)
  • Master of Arts (Utsunomiya University)
  • Bachelor of Education (Utsunomiya University)
Work history (19):
  • 2021/04 - 現在 Tokyo Gakugei University Faculty of Education Professor
  • 2022/04 - 2023/03 星槎大学 非常勤講師
  • 2022/08 - 2022/09 国立大学法人弘前大学 人文社会学部 講師
  • 2022/04 - 2022/09 武蔵野大学 大学院 非常勤講師
  • 2022/04 - 2022/09 University of the Sacred Heart
Show all
Committee career (36):
  • 2022/08 - 2025/08 日本学校教育学会 国際交流委員会委員長・常任理事
  • 2021/08 - 2024/08 日本特別活動学会 紀要編集委員会委員長・常任理事
  • 2022/04 - 2023/03 日本教材学会 日本教材学会研究紀要編集委員会委員
  • 2022/04 - 2023/03 日本教材学会 日本教材学会年報編集委員会委員
  • 2021/03 - 2023/03 関東教育学会 紀要編集委員会委員
Show all
Association Membership(s) (11):
THE JAPANESE ASSOCIATION OF TEACHING AND LEARNING MATERIALS ,  The Academic Society for Education of the University of Tsukuba ,  THE KANTO EDUCATIONAL RESEARCH SOCIETY ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY ON TEACHER EDUCATION ,  JAPANESE ASSOCIATION OF SCHOOL EDUCATION ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR CURRICULUM STUDIES ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ,  教育実践学会 ,  The Japanese Association the Study of Extraclass Activities ,  関係性の教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page