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J-GLOBAL ID:200901072661275137   Update date: Apr. 04, 2024

Uematsu Shigeo

ウエマツ シゲオ | Uematsu Shigeo
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://uematsu-shigeo.net
Research field  (1): Foreign language education
Research keywords  (5): 外国語習得とアイデンティティーの変容 ,  海外の外国語教育制度 ,  複言語主義 ,  早期英語教育 ,  言語習得論
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2024 - 2027 The Effectiveness and Challenges of Foreign Language (English) Education Using Translanguaging and Generative AI
  • 2020 - 2022 早期英語教育における「トランス・ランゲージ」アプローチの導入(研究代表者)
  • 2015 - 2017 小学校英語教育の教科化に向けた先進的な取り組み(研究代表者)
  • 2011 - 2013 早期英語教育の長期的な効果に関する量的・質的研究(研究代表者)
  • 2007 - 2010 小学校における英語教育活動の長期的な効果(研究代表者)
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Papers (42):
  • 植松茂男. EUの複言語政策とスペインの外国語教育の現状と課題ー日本の英語教育への示唆ー. GR同志社大学グローバル地域文化学会 紀要 No.13 2019年10月. 2019. 13. 43-66
  • Uematsu Shigeo, Osada Eri. The Current Situation and Issues of Foreign Language Education in Itary in Relation to EU Multilingual Policy. 2017. 9. 9. 79-100
  • 植松茂男. 小学校英語の成果と課題. 京都産業大学 教職研究紀要 (10). 2015. 49-63
  • An Investigation into the Effects of Elementary School English Language Programs : Summary of a Six-Year Study. 2014. 9. 9. 17-39
  • 植松茂男 伊藤摂子 佐藤玲子. 英語活動の効果について-英語習熟度テストとアンケートを利用した予備的調査分析. JES Journal. 2013. 13. 66-83
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MISC (7):
  • The Subsequent Effects of Elementary School English Activities(Collaboration and Relativization in English Language Education). 2013. 52. 43-44
  • Uematsu Shigeo, Tono Atsuko. How English instruction at elementary school can affect students' subsequent English learning at junior high school?(The Application of Contemporary Language Theories to Higher English Education: Focusing on the Importance of Content-based and Context-based Approaches). 2012. 51. 135-135
  • Uematsu Shigeo. Investigating the Age Effect on the English Learning : From the Standpoint of Identity Formation of the Japanese Returnees(English Education at the Tertiary Level-in Search of a Consistent Curriculum from Elementary School through University). 2007. 46. 44-45
  • Uematsu Shigeo. Modalities of Subtitling and Foreign Language Learning Using DVD Movie('National Policy' for Foreign Language Education : Searching for the Ideal). 2003. 42. 65-66
  • Barrow Jack, Uematsu Shigeo. Qualitative Research in Needs Analyses and Curricular Innovation :. 2000. 39. 176-177
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Books (10):
  • The Front Line of Applied Linguistics
    Kinseido 2017 ISBN:9784764711655
  • 国際的に見た外国語教員の養成
    東信堂 2015 ISBN:9784798912998
  • Long-term Effects of Learning English
    2015
  • 『教育と医学』
    慶応大学出版会 2011
  • 『大修館英語教育学大系』
    大修館書店 2011
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Lectures and oral presentations  (24):
  • スペインにおける英語教育の現状と課題
    (「海外の外国語教育」研究会 2021)
  • Long-term Effects of Learning English - focusing on the transformation of learner & teacher identity -
    (2020)
  • Long-term Effects of Learning English
    (AC in Prague 2019)
  • 国際的視点から見た日本の外国語教育ー言語文化的環境、教育政策の問題を中心に
    (JACET 第58回世界大会 2019)
  • EUの言語政策:イタリアを中心に(招待講演)
    (SLA研究会 2018)
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Education (3):
  • 2002 - 2009 Temple University (Ed.D in Language acquisition)
  • 1992 - 1994 Columbia University
  • 1976 - 1980 Osaka University School of Letters
Professional career (3):
  • Ed.D. (Language Acquisition) (Temple University)
  • M.A. (Language Acquisition) (Columbia University)
  • B.A. (Osaka University)
Work history (7):
  • 2022 - 現在 Otemae University International Japanese Studies Professor
  • 2016 - 2022 Doshisha University Faculty of Global and Regional Studies Professor
  • 2012 - 2018 (非常勤)京都大学
  • 2010 - 2016 Kyoto Sangyo University Faculty of Cultural Studies
  • 2011 - 2012 Kobe University
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Committee career (8):
  • 2019 - 現在 Japan Association of College English Teachers (JACET) Administration officer (Kansai chapter chair)
  • 2008 - 2022 JASTEC(日本児童英語教育学会)理事
  • 2017 - 2018 「海外の外国語教育」研究会代表
  • 2011 - 2013 JACET(大学英語教育学会)関西支部 代表幹事
  • 2010 - 2012 日本リメディアル教育学会 副会長
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Awards (1):
  • 2000/05 - Intercultural Communication Studies Best Selected Paper "What Factors Are Predictors of Successful Second Language Acquisition? : Learning from cases of Japanese returnee students from the U.S."
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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