Rchr
J-GLOBAL ID:200901073091604510   Update date: Sep. 27, 2025

Ishino Hideaki

イシノ ヒデアキ | Ishino Hideaki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (2): 乳幼児の発達 ,  保育
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2024 - 2029 インタビュー調査による教員養成系大学学部学生の学びの可視化
  • 2018 - 2023 認定こども園への移行に伴う課題と改善策-私立保育所と私立幼稚園の比較を通して-
  • 2008 - 2010 Study on Developing an Attainment Benchmark for Practice Teaching Based on Teacher Standards for a Kindergarten Teacher Training Program and applying it to Practice Teaching
Papers (32):
  • 石野秀明, 飯島元子, 飯野早苗, 大西花菜, 柴田友見. 子育て支援における「わらべうた」の効果 -保護者の敏感性と子どもの感性に着目して-. 兵庫教育大学研究紀要. 2025. 67. 41-49
  • ISHINO Hideaki, SHIMOZATO Satoe, KAWAGUCHI Megumi. Acceptance of Children with Special Needs and Assignment of Specialists in Certified Children Centers: Comparison of public and private preschools based on a national survey. 2025. 66. 1-8
  • 森山潤, 山中一英, 別惣淳二, 永田智子, 岡村章司, 川上泰彦, 掛川淳一, 守山勝, 松田充, 石野秀明, et al. 兵庫教育大学における「学び続ける教師」の育成を目指した新しい教員養成スタンダードの開発. 兵庫教育大学研究紀要. 2024. 64. 37-49
  • SUDA Yasuyuki, SHIMIZU Yuno, YAMANAKA Kazuhide BESSOU Junji, ISHINO Hideaki. Have the Learning Outcomes of the Hyogo University of Teacher Education's Undergraduate Courses Contributed to the Teachers' Ability to Be Qualified Teachers?. 2024. 64. 1-8
  • YAMANAKA Kazuhide, ISHINO Hideaki, SHIMIZU Yuno, UNO Hiroyuki, YAMAUCHI Toshio, MIYATA Kaori, MATSUDA Mitsuru. Teachersʼ Shifting Beliefs About Learning from a Transformative Learning Perspective. 2024. 64. 77-89
more...
MISC (6):
  • 須田康之, 山中一英, 別惣淳二, 石野秀明, 清水優菜. 令和元年度からの教育課程における学びの可視化に関する研究-新カリの教育効果の検証-. 「理論と実践の融合」 に関する共同研究活動成果報告書. 2023
  • 岸田恵津, 山中一英, 別惣淳二, 南埜猛, 石野秀明, 藤原忠雄. 教員としての実践的資質能力の有機的統合・形成を目指した授業モデルの提案:「教職実践演習」 を中心に. 「理論と実践の融合」 に関する共同研究活動成果報告書. 2014
  • 名須川知子, 橋川喜美代, 横川和章, 石野秀明, 渡辺裕人, 藤田訓宏, 椿原豊勝. 幼保一体化施策に関わる実証的研究と教員研修モデルの構築. 「理論と実践の融合」 に関する共同研究活動成果報告書. 2012
  • 岸田恵津, 別惣淳二, 南埜猛, 山中一英, 石野秀明. 教員としての実践的資質能力の有機的統合と形成を促す 「教職実践演習」 の実施と評価. 「理論と実践の融合」 に関する共同研究活動成果報告書. 2012
  • 「こころ」を窓口とした総括. 文部科学省委託事業「みんなあつまれ!!にんにんキャンプ」活動報告書. 2008. 29-31
more...
Books (9):
  • 兵教大発:まぁるく子育て
    神戸新聞総合出版センター 2017
  • 教育認知心理学の展望
    ナカニシヤ出版 2016
  • 教員養成スタンダードに基づく教員の質保証 -学生の自己成長を促す全学的学習支援体制の構築-
    ジアース教育新社 2012
  • 発達心理学
    ミネルヴァ書房 2010
  • 幼稚園教育実習の展開
    ミネルヴァ書房 2010
more...
Lectures and oral presentations  (60):
  • インタビュー調査による教員養成大学学部学生の学びの可視化(1) -令和6年度入学生の1年間の学びの軌跡-
    (令和7年度日本教育大学協会研究集会(新潟大学) 2025)
  • 自己の多元性による類型とコミュニケーションスキルの関連
    (日本社会心理学会第66回大会(東京大学) 2025)
  • 認定こども園における医療的ケアを必要とする園児の受入と園内体制-全国調査に基づいて-
    (日本保育学会第78回大会(長野県立大学) 2025)
  • 特別な配慮を必要とする園児への教育・保育に係る園内体制の状況 -認定こども園を対象とした全国調査に基づいて-
    (日本保育学会第76回大会(熊本学園大学) 2023)
  • 子育て支援ルームにおけるイベントについての一考察 -「学習型」「体験型」に着目して-
    (日本保育学会第76回大会(熊本学園大学) 2023)
more...
Education (3):
  • 1997 - 2002 Kyoto University Graduate School of Human and Environmental Studies
  • 1995 - 1997 Kyoto University Graduate School of Human and Environmental Studies
  • 1990 - 1994 Kyoto University Faculty of Education
Professional career (1):
  • 博士(人間・環境学) (京都大学)
Work history (6):
  • 2019/04 - 現在 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
  • 2007/04 - Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
  • 2006/04 - Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
  • 2005/04 - Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
  • 2003/04 - Hyogo University of Teacher Education Faculty of School Education
Show all
Committee career (6):
  • 2017/06 - 現在 加東市就学前教育・保育検討部会会長
  • 2014/02 - 現在 丹波市子ども・子育て会議会長
  • 2014/04 - 2015/03 宝塚市幼稚園教育審議会会長代理
  • 2013/04 - 2013/07 日本教育心理学会 優秀論文選考委員
  • 2009/01 - 2012/12 日本教育心理学会 教育心理学研究編集委員
Show all
Association Membership(s) (5):
日本保育学会 ,  日本発達心理学会 ,  大学教育学会 ,  心理科学研究会 ,  日本保育者養成教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page