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J-GLOBAL ID:200901073526772399   Update date: Sep. 28, 2024

KATSUNORI IDA

イダ カツノリ | KATSUNORI IDA
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (1): Educational psychology, Eriksonian industry
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2021 - 2024 青年期における部活動とサークル活動への条件整備確立に向けての理論的根拠の解明
  • 2020 - 2023 高校生における地域的特徴を踏まえた内発的目標の促進要因に関する研究
  • 2016 - 2020 A Research on support for formation of academic identity based motivation
  • 2013 - 2016 A psychological research about the dual process model for autonomous motivation and encouraging integrated regulation.
  • 2010 - 2014 A longitudinal study until puberty on Support for the parents with difficulties in child-rearing; especially small income and difficult children with PDD and/or LD tendency
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Papers (78):
  • 伊田 勝憲. 簡易な調査方法による特色ある教育プログラム参加生徒の特徴把握 : 高校1年次から2年次にかけての学習意欲の質の変容から-Understanding the Characteristics of Students Participating in the Featured Education Program Using a Simple Assessment Tool : From the Change in the Quality of Motivation to Learn between the First and Second Years of High School. 立命館実践教育研究 / 立命館大学実践教育学会, 立命館大学大学院教職研究科 編. 2024. 6. 77-84
  • 伊田 勝憲. 発達障害等の排除と包摂をめぐる課題 : 「通常の学級」における学習面での困難に着目して-特集 発達障害の研究は今 : 当事者の語りを軸にして. 日本の科学者 = Journal of Japanese scientists / 日本科学者会議 編. 2024. 59. 1. 10-17
  • 伊田 勝憲. 高校1年次から2年次にかけての目標内容志向性と課題価値の回答の安定性 : 簡易な調査方法による縦断的検討の試み-Stability of Goal Contents Orientation and Subjective Task-Values between the First and Second Years of High School : An Attempt to Longitudinal Study Using Simple Assessment Tools. 立命館実践教育研究 / 立命館大学実践教育学会, 立命館大学大学院教職研究科 編. 2023. 5. 53-62
  • 伊田 勝憲. 教育相談をめぐる時間と空間 : 適応の恢復プロセスとサードプレイスの視点から-Time and Space Concerning Educational Counseling : The Recovery Process of Adaptation and the Third Place Perspective. 立命館経済学. 2023. 71. 6. 3-12
  • 伊田 勝憲. 教育における生物・心理・社会(BPS)モデルの活用可能性 : 生徒指導上の諸課題についての理解から-Exploring the Potential Use of the Bio-Psycho-Social Model in Education : From the Perspective of Understanding Various Issues in Student Guidance. 立命館教職教育研究 = Ritsumeikan teacher educational studies / 立命館大学教職教育推進機構 編. 2023. 10. 21-30
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MISC (3):
  • 伊田 勝憲, 漆葉 成彦, 奥田 雅史, 近藤 真理子, 藤本 文朗, 山田 一雄. 座談会 発達障害の支援と理解に今求められること. 日本の科学者 = Journal of Japanese scientists / 日本科学者会議 編. 2024. 59. 1. 50-53
  • IDA Katsunori, INUI Makiko. Autonomy in the Studies of Academic Learning Motivation : From the Critical Consideration of Intrinsic Motivation. Reports of Hokkaido University of Education (Kushiro). 2011. 43. 7-14
  • 伊田 勝憲. 「やりがい」をもてない子 (特集 学習意欲を育てる) -- (学習意欲を失っている子への援助). 児童心理. 2008. 62. 10. 973-977
Books (15):
  • 実践・事例から学ぶ生徒指導
    2020.10 2020 ISBN:9784908297069
  • 公認心理師の基本を学ぶテキスト 8 学習・言語心理学:支援のために知る「行動の変化」と「言葉の習得」
    ミネルヴァ書房 2019 ISBN:9784623085835
  • Encyclopedia of Adolescence
    丸善 2014
  • 新・青年心理学ハンドブック
    福村出版 2014
  • 大学生活をゆたかにする心理学:心の科学への招待
    福村出版 2013
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Lectures and oral presentations  (97):
  • 教育場面における動機づけ研究の展開と応用
    (日本心理学会第83回大会 2019)
  • ラウンドテーブル「発達心理学における Unconscious Bias」
    (日本発達心理学会第30回大会 2019)
  • 高校生の学習意欲の質は 3 年間でどのように変容するか -学年と性差の 2 要因に着目した縦断データの分析から-
    (日本発達心理学会第30回大会 2019)
  • ラウンドテーブル「発達を創る青年たち(1) 」話題提供2:自己責任論と向き合う心理学講義の試み
    (日本発達心理学会第30回大会 2019)
  • 内発的・外発的目標に着目した学習意欲の質の簡便な測定方法の開発:クラスター分析による類型化と高校1・2年次の縦断的検討から
    (日本教育心理学会第60回総会 2018)
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Education (3):
  • - 2004 Nagoya University
  • - 2001 Nagoya University
  • - 1999 Hirosaki University Faculty of Education
Professional career (1):
  • 修士(教育心理学) (名古屋大学)
Work history (7):
  • 2019/04/01 - 立命館大学 大学院 教職研究科 教授
  • 2015/04/01 - 2019/03/31 静岡大学 学術院 教育学領域 准教授(教職大学院系列)
  • 2014/04/01 - 2015/03/31 Shizuoka University Graduate School of Education
  • 2007/10/01 - 2014/03/31 Hokkaido University of Education Faculty of Education
  • 2007/04/01 - 2007/09/30 Mie Chukyo University
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Committee career (9):
  • 2019/05 - 2020/03 静岡市 不登校対応研修プログラム作成委員会委員
  • 2015/05 - 2020/03 北海道教育委員会(北海道札幌啓成高等学校) スーパーサイエンスハイスクール運営指導委員会委員
  • 2019/04 - 心理科学研究会 運営委員長
  • 2018/10 - 2019/03 静岡市 子どもの貧困対策推進会議委員
  • 2017/06 - 2019/03 NPO法人サンフォレスト 理事
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Association Membership(s) (13):
Japanese Research Association of Psychological Science ,  大学評価学会 ,  日本保健医療行動科学会 ,  北海道臨床教育学会 ,  東海心理学会 ,  日本パーソナリティ心理学会 ,  日本教師教育学会 ,  日本教育方法学会 ,  日本カウンセリング学会 ,  日本キャリア教育学会 ,  日本青年心理学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本教育心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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