Rchr
J-GLOBAL ID:200901074264286133   Update date: Feb. 26, 2024

Yoshinari Iwata

イワタ ヨシナリ | Yoshinari Iwata
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (6): 聴覚障害 ,  障害者心理 ,  言語障害 ,  Education for Child with Hearing Impairment ,  Deaf Psychology ,  Communication Disorders
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2023 - 2026 Identity Formation of Deaf Children and Young Adults with Cochlear Implants
  • 2022 - 2025 Investigative research on foreign children with disabilities enrolled in special support schools
  • 2016 - 2020 English Education Support for University Students with Hearing Impairment
  • 2012 - 2015 Educational Support Needs on Parents of Children with Hearing Impairment in the Regular Schools : Question Paper Investigation of Parents of Children with Hearing Impairment
  • 2004 - 2006 A study on development of self-consciousness among handicapped children at ordinary school and development of an effective program which enhances their self-esteem
Show all
Papers (60):
  • Questionnaire Survey on Japanese Language of Evaluation Criteria in the New Course of Study on Junior High School and High School for the Deaf. 2021. 17. 47-54
  • Investigation of actual situations and issues of parental support in Kindergarten of School for the Deaf. 2021. 17. 37-45
  • Instruction on the Use of Sign Language in the Curriculum of Education for Children with Hearing Impairment in the Course of Special Needs Education on Teacher Training University : A Trial of Instruction in the Course of Special Needs Education on Aichi University of Education. 2021. 17. 31-36
  • 片桐 正敏, 岡田 直人, 深見 義明, 岩田 吉生, 安田 小響. HATOプロジェクト大会合同企画シンポジウム 将来の自立に向けて何が必要で何が課題なのか-令和元年度研究発表大会(旭川大会)報告 ; 大会企画シンポジウム. 北海道特別支援教育研究 = Journal of special needs education in Hokkaido / 北海道特別支援教育学会 編. 2020. 14. 1. 47-49
  • Evaluation Criteria for Japanese in High School for the Deaf on the New Course of Study(Part 1)A Comparison of Versions Heisei 11 with Heisei 21. 2020. 16. 1-7
more...
MISC (4):
  • 髙田, 直子, 岩田, 吉生. 新学習指導要領における聴覚特別支援学校(聾学校)高等部国語科の評価規準の課題の検討-聾学校高等部国語科教員を対象としたインタビュー調査による質的研究--Evaluation Criteria for Japanese in High School for the Deaf on the New Course of Study -Qualitative research on interview-based survey of high school Japanese language teachers for the deaf-. 障害者教育・福祉学研究. 2023. 19. 29-35
  • 鈴木, 里奈, 岩田, 吉生. 「できた」を積み重ね、自己肯定感を高める子を目指した教育実践-小学校知的障害学級における自立活動の指導と各教科との関連を通して--A case study aimed at children who build up the feeling of “I made it” and raise their self-esteem -Education of self-reliance activities and relations with each subject in a special Needs class for intellectual disabilities elementary school.-. 障害者教育・福祉学研究. 2023. 19. 37-45
  • 大澤, 潤, 岩田, 吉生. 中学校の特別支援学級におけるキャリア教育に関する文献的研究-知的障害のある生徒に対する指導・支援の実態と課題--Literature review on Career Education in Special Needs Classes in Junior High Schools -Current status and issues of education and support for students with intellectual disabilities-. 障害者教育・福祉学研究. 2023. 19. 19-27
  • 岩田 吉生, 菅井 邦明. 聾学校高等部生徒における手話の使い分けの実態. 聴覚言語障害 = The Japanese journal of hearing and language disorders. 1998. 27. 1~4. 51-58
Books (7):
  • 言語発達とその支援 (シリーズ臨床発達心理学) 第8章 言語アセスメントと支援の基本的考え方
    ミネルヴァ書房 2017
  • 聴覚障害学生支援システムができるまで、p7-17.「聴覚障害学生支援システム立ち上げのプロセス」
    日本聴覚障害学生高等教育支援ネットワーク 2007
  • 乳幼児臨床発達心理学、第6章「社会性の発達」
    培風館 2006
  • コミュニケーション障害入門
    大修館書店 2005 ISBN:4469212997
  • 手話の心理学入門、第4章「手話とアイデンティティ」
    東峰書房 2005
more...
Education (3):
  • 1998 - 1999 東北大学大学院 教育学研究科博士後期課程 教育心理学専攻中退
  • 1996 - 1998 東北大学大学院 教育学研究科博士前期課程 教育心理学専攻修了
  • 1992 - 1996 Tohoku University Faculty of Education
Professional career (1):
  • Master Degree of Education (Tohoku University)
Work history (4):
  • 2021/04 - 現在 Aichi University of Education Special Needs Education Professor
  • 2008/04 - 2021/03 Aichi University of Education Special Needs Education
  • 2003/04 - 2008/03 Aichi University of Education Special Needs Education Senior Lecturer
  • 1999/04 - 2003/03 Aichi University of Education Special Needs Education Assistant Professor
Association Membership(s) (5):
ろう教育科学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本聴覚言語障害学会 ,  日本コミュニケーション障害学会(旧;日本聴能言語学会) ,  日本特殊教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page