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J-GLOBAL ID:200901074399517291   Update date: Oct. 04, 2024

Ohba Hiromasa

オオバ ヒロマサ | Ohba Hiromasa
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (2): Education - general ,  Foreign language education
Research keywords  (10): 英語教育 ,  Project-based Learning (PBL) ,  ホワイトボード・ミーティング® ,  ファシリテーション ,  feedback ,  output ,  input ,  インタラクション ,  協同学習 ,  第二言語習得理論
Research theme for competitive and other funds  (15):
  • 2020 - 2025 Materials development for junior high school students on the basis of Project-based Learning in a University Teacher Training Course
  • 2022 - 2024 Effectiveness of ICT-based remote cooperative teaching with overseas junior and senior high schools: an exploratory study on the change of students' self-evaluation of English language learning and English language skills.
  • 2021 - 2023 ファシリテーション技術に基づく協同的な英語指導法の開発とその実践の効果-学びに向かう姿勢や動機に着目して-
  • 2018 - 2020 Development of Cooperative Activities Based on Facilitation Techniques in Elementary School English Education
  • 2013 - 2017 A Study of interactive actions and cooperative learning process in communicative activities in English
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Papers (95):
  • 中山愛恵, 大場浩正. 小学校外国語教育におけるタスク志向の授業実践-協同学習とファシリテーション技術を用いたエンパワメントな授業を目指して-. 上越教育大学研究紀要. 2024. 44. 329-338
  • サルバション有紀, 大場浩正, 渡邉政寿. 高等学校までの英語授業へのエンゲージメントがその後の英語学習への姿勢に与える影響. 上越教育大学研究紀要. 2024. 44. 317-327
  • 植木清華, 直井涼香, 渡邉裕太, 大場浩正. 小学校外国語教育における社会性の育成が 自己効力感に及ぼす効果-Small Talkの活動におけるSSTの導入に基づいて-. 上越教育大学研究紀要. 2024. 44. 305-316
  • 渡邉政寿, 大場浩正. 初等教育教員養成課程の大学生の小学校英語指導 に対する自己評価の変化 -「小学校英語指導法」の授業を通して-. 上越教育大学教職大学院研究紀要. 2024. 11. 319-330
  • サルバション有紀, 大場浩正. 明示的文法の理解における協同学習の効果 -中学校英語授業を対象にした質的・量的分析から-. 上越教育大学教職大学院研究紀要. 2024. 11. 305-318
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MISC (14):
  • 大場 浩正. 教育系大学が紹介するにっぽん全国小学校英語指導の今 上越教育大学. 英語教育 3月号. 2020. 54-55
  • 大場 浩正. 協同的な授業づくりにおける教材・教具の工夫. 日本の協同学習. 2019. 266-267
  • 大場 浩正. ホワイトボード・ミーティング®を活用した学級指導について. 平成30年度 上越市学校教育研究会 特別活動部会研修セミナー. 2018
  • 大場 浩正. 外国語活動・外国語科の指導におけるファシリテーションの活用 -ホワイトボード・ミーティング®に基づいて-. 新潟県上越市立浦川原小学校職員英語研修. 2018
  • Implementing Cooperative Learning in English Process Writing : Focusing on Motivation for Learning English(Collaboration and Relativization in English Language Education). 2013. 52. 45-46
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Books (6):
  • 学級づくりと授業に生かすカウンセリング
    ぎょうせい 2022 ISBN:9784324110683
  • 子どもの「問い」が立ちあがる
    学事出版 2021 ISBN:9784761927127
  • 授業力アップのための英語教師必携自己啓発マニュアル (英語教師力アップシリーズ)
    開拓社 2019 ISBN:4758913552
  • 第2言語習得の理論と実践:タペストリー・アプローチ
    松柏社 1997
  • 第2言語習得への招待
    鷹書房弓プレス 1995 ISBN:4803404089
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Lectures and oral presentations  (129):
  • 教員養成系大学におけるPBLの実践-大学院と学部の事例報告-
    (PBLアドバイザー/コーディネーター養成講座(日本PBL研究所主催) 2024)
  • The Impact of Cooperative English Communication Activities on WTC in English
    (58th RELC (Regional Language Centre) International Conference, Singapore 2024)
  • Learner Growth Through Dialogic Engagement in a Group Project in the EFL Classroom
    (第 6 回 JAAL in JACET 学術交流集会 2023)
  • プロジェクト型言語学習における協同的な言語活動が英語コミュニケーション意欲に与える影響
    (日本協同教育学会第19回大会 2023)
  • 初等教育教員養成課程の大学生の小学校英語指導に対する教師効力感の育成-英語指導に対する不安を軽減するために-
    (日本教科教育学会第49回全国大会 2023)
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Professional career (1):
  • Master (Education) (Joetsu University of Education)
Work history (4):
  • 2023/07 - 現在 一般社団法人 Cocomix 代表理事
  • 2001/10 - 現在 Joetsu University of Education Graduate School of School Education
  • 1994/04 - 2001/09 Hokkaido University of Health Sciences
  • 1988/04 - 1994/03 北海道立釧路湖陵高等学校
Committee career (13):
  • 2023 - 現在 日本教育実践学会 学会誌編集委員
  • 2023 - 現在 日本教科教育学会 学会誌副編集委員長
  • 2021 - 現在 日本教科教育学会 理事
  • 2019 - 現在 新潟県教育カウンセラー協会 理事
  • 2015 - 現在 富山県教育カウンセラー協会 顧問
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Awards (1):
  • 2021/11 - 上越教育大学 大学教員表彰
Association Membership(s) (15):
THE JAPAN SOCIETY FOR STUDIES ON EDUCATIONAL PRACTICES ,  日本教育カウンセリング学会 ,  北海道英語教育学会 ,  中部地区英語教育学会 ,  JAPAN ASSOCIATION FOR LANGUAGE EDUCATION FOR TECHNOLOGY ,  環太平洋応用言語学会 ,  JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  日本協同教育学会 ,  THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION ,  THE JAPAN ASSOCIATION OF COLLEGE ENGLISH TEACHERS ,  KANTOKOSHINETSU ASSOCIATION OF TEACHERS OF ENGLISH ,  英語授業研究学会 ,  小学校英語教育学会 ,  日本児童英語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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