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J-GLOBAL ID:200901074943586111   Update date: Nov. 15, 2024

Kono Toshihiro

コウノ トシヒロ | Kono Toshihiro
Affiliation and department:
Research field  (3): Special needs education ,  Clinical psychology ,  Educational technology
Research keywords  (6): dysgraphia ,  developmental disorder ,  communication ,  assistive technology ,  counseling ,  カウンセリング
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2024 - 2027 ICTを活用した発達性ディスレクシア児の読み書き支援法開発と認知心理学特性の解明
  • 2023 - 2026 書字困難児童の早期発見を目的とした集団実施可能な検出システムの開発
  • 2009 - 2009 支援技術を活用した学習障害児への授業支援研究
  • 2005 - 2006 国立特別支援教育総合研究所平成17年度重複障害等教育海外調査派遣(イギリス)
Papers (18):
  • Daisuke Yamaguchi, Michio Hiratani, Naomi Matsuura, Takashi X. Fujisawa, Shinichiro Takiguchi, Toru Fujioka, Toshihiro Kono, Ikuyo Ishizaka, Akemi Tomoda. The influence of intelligence and cognitive abilities on the reading ability of Japanese students with developmental disorders. Brain and Development. 2022. 44. 6. 361-371
  • Trial for evaluating legibility of handwriting in primary school students: An evaluation method for hiragana characters, word strings, and verification of clinical effectiveness. 2018. 27. 1. 80-89
  • Effects of comorbidity on teachers' recognition of academic skills in children with developmentaly dislexia. 2015. 24. 3. 347-355
  • Support for English study of junior high school students with tablet PC. 2015. 24. 3. 371-380
  • Writing speed, reading fluency and characteristics of cognitive deficits in 8 adults with a history of reading and writing difficulties-A retrospective study. 2014. 23. 4. 466-472
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MISC (70):
  • 河野俊寛. 読み書き困難とICT活用支援. LD ADHD & ASD. 2023. 21. 3. 38-39
  • わいわい文庫活用術11. 2023
  • 河野俊寛. 日本における読み書き障害のある子どもへのICTを活用した支援の現状と課題. LD研究. 2021. 30. 4. 283-287
  • 河野俊寛, 山田彩加, 高塚真緒, 堀内萌, 平谷美智夫. 限局性学習障害児に対してタブレットPC(iPad)を支援機器として使った小グループ指導ー児童用コンピテンス尺度による1年間の指導効果の評価ー. 金沢星稜大学人間科学研究. 2021. 15. 1. 59-67
  • 河野俊寛. 1人1台のICT環境(1) 多様な入力方法を活用して(一人一人に寄り添う~支援の基礎・基本~第16回). 日本教育新聞. 2021
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Books (19):
  • 読み書き困難のある子どもたちへの支援: 子どもとICTをつなぐKIKUTAメソッド
    金子書房 2023 ISBN:4760836160
  • 特別支援教育の理論と実践[第4版]II 指導
    金剛出版 2023 ISBN:477241956X
  • 読み書き障害(ディスレクシア)のある人へのサポート入門
    読書工房 2022 ISBN:4902666421
  • ICT×特別支援 GIGAスクールに対応したタブレット活用 小・中・高等学校・特別支援学校
    明治図書出版 2021 ISBN:418442919X
  • タブレットPCを学習サポートに使うためのQ&A (特別支援教育サポートBOOKS)
    明治図書出版 2019 ISBN:4180771292
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Lectures and oral presentations  (95):
  • 読み書きに困難のある子どもへのICTを活用した学習プログラムの開発と実践(第2報) 〜不登校の改善と保護者の視点から「KIKUTAプログラム」の効果を検証する〜
    (日本LD学会第33回大会 2024)
  • ペンタブレットを使用した小学生の書字運動調査結果と書字障害評価への応用の可能性
    (日本LD学会第33回大会 2024)
  • 読み書きに困難のある子どもへのICT を活用した学習プログラムの開発と実践 「KIKUTA プログラム」とその効果
    (日本LD学会第32回大会 2023)
  • 学習障害児への学校の校内支援体制はどう整備されたか 公立中学校と私立高校の事例から
    (日本LD学会第32回大会 2023)
  • 平谷こども発達クリニックにおける発達性ディスレクシア(DD)の診断と支援ー1DD児童の幼児期の言語発達と早期診断。境界線級知能〜軽度知的障害生徒の読字検査の評価2DD児童のICT支援におけるタブレット利用とPC利用についてー
    (日本LD学会第30回大会(オンライン大会))
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Education (5):
  • 2004 - 2008 The University of Tokyo
  • 1998 - 2000 Kanazawa University
  • 1983 - 1986 Kanazawa University
  • 1977 - 1981 Nihon University
  • 1975 - 1976 Waseda University
Professional career (1):
  • 博士(学術) (東京大学)
Work history (7):
  • 2022/04 - 現在 Tokyo University of Agriculture and Technology
  • 2022/04 - 2025/03 Hokuriku University
  • 2014/04 - 2022/03 Kanazawa Seiryo University
  • 2013/04/01 - 2014/03/31 Research Center for Advanced Science and Technology The University of Tokyo
  • 1986/04/01 - 2013/03/31 Teacher
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Committee career (22):
  • 2021/11 - 現在 一般社団法人読み書き配慮 理事
  • 2019/02 - 現在 認定NPO法人EDGE 理事
  • 2022/06 - 2025/03 金沢市教育委員会 特別支援教育アドバイザー
  • 2021/04 - 2025/03 金沢大学附属特別支援学校 運営指導委員会委員
  • 2019/04 - 2025/03 石川県教育委員会 高等学校発達障害アドバイザー
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Association Membership(s) (2):
Japan Dyslexia Research Association ,  Japan Academy of Learning Disabilities
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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