Rchr
J-GLOBAL ID:200901076714570727   Update date: Apr. 10, 2024

YAMAMOTO Hiroki

ヤマモト ヒロキ | YAMAMOTO Hiroki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://read.jst.go.jp/
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (7): 学習支援 ,  学業不振 ,  tutoring ,  comprehension support ,  Explanatory representation ,  Educatinal psychology ,  Educatinal psychology, Explanatory representation, comprehension support, tutoring
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2021 - 2026 Support mechanism on continuous use of reading comprehension strategy to promote class adaptation by the first-year high school students.
  • 2016 - 2020 Research on support mechanisms of adaptive text-comprehension by the first-year high school students.
  • 2011 - 2014 An empirical study on signaling effects supporting high school students for their learning of the ethics textbook.
  • 2006 - 2008 Effects of signaling styles on memory of procedural sentences in older adults
  • 2003 - 2005 Supporting older adults for their reading comprehension of procedural sentences -Analysis of signaling effects-
Show all
Papers (68):
  • 王 語非・山本 博樹・亀井 隆幸. 高校入学後の学業ストレスを規定するのは学習適応か学業成績か?-高1に対する体制化方略を用いた授業支援の視点-. 立命館教職教育研究. 2024. 11. 43-52
  • 高校生に伝えたい説明の心理学. 心理学ワ-ルド. 2024. 104. 38-39
  • 学習支援の観点に立った説明のあり方とは?. ILT NEWS. 2023. 61. 1-2
  • 山内みく・山本博樹・土田宣明. 大学生の統計学習における仮想的説明の効果検証 -中学生を仮想した場合の効果の最大化-. 人間科学研究. 2023. 45. 65-78
  • The effect of supporting reading comprehension activities about the thought formation processes in religious classes on academic achievement in a Japanese high school: Possibility of support for "the first grader of high schoolers’ crisis". 2022. 30. 181-199
more...
MISC (1):
  • Yamamoto Hiroki, Mizuno Haruhisa, Orita Ryo, Yamazaki Kumiko, Okamoto Naoko, Hisata Mitsuru, Sawamiya Yoko. How should certified public psychologists accomplish explanation? (2): Challenging to “understandable explanation” according to clients’ difficulties. The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association. 2018. 82. SS-016-SS-016
Books (30):
  • 教育・学校心理学
    ミネルヴァ書房 2021
  • 教師のための説明実践の心理学
    ナカニシヤ出版 2019
  • 公認心理師のための説明実践の心理学
    ナカニシヤ出版 2018 ISBN:9784779513176
  • チーム学校での効果的な援助ー学校心理学の最前線ー
    ナカニシヤ出版 2018 ISBN:9784779513091
  • まなびのガイドブック
    立命館大学総合心理学部 2016
more...
Lectures and oral presentations  (207):
  • 踊りの教え合いが動作系列の習得と運動有能感に及ぼす影響 -「覚えられない」という支援ニーズに応える説明と質問のあり方-
    (関西心理学会第134回大会 2023)
  • 大学生におけるオンライン上での相互説明活動による自己効力感の向上は理解と心理的ストレスに影響をあたえるか?-相互説明活動における発話がもたらす効果-
    (関西心理学会第134回大会 2023)
  • 高1の学業ストレスの低減に対して体制化方略使用と英単語学習達成度はどのように寄与するか?-進路多様校における進学クラスと非進学クラスでの比較検討-
    (関西心理学会第134回大会 2023)
  • 学生サポートルームの説明文構成が読解意欲と理解度ならびに援助要請に及ぼす影響 -援助要請に及ぼす時系列的な影響過程の検証-
    (関西心理学会第134回大会 2023)
  • 説明文産出時の理解確認への支援 -理解確認を促すチェックリストの効果検証-
    (テクニカルコミュニケーションシンポジウム2023 2023)
more...
Education (2):
  • 1987 - 1992 University of Tsukuba Graduate School, Division of Psychology
  • 1983 - 1987 University of Tsukuba College of Human Sciences
Professional career (1):
  • Ph.D. (University of Tsukuba)
Work history (18):
  • 2016/04 - 現在 立命館大学 総合心理学部 教授
  • 2021/04 - 2023/03 立命館大学 OIC研究機構
  • 2019/04 - 2021/03 立命館大学 OIC研究機構
  • 2019/04 - 立命館大学OIC研究機構副機構長
  • 2018/04 - 2018/09 京都大学大学院 教育学研究科
Show all
Committee career (40):
  • 2023/06 - 現在 一般社団法人 日本心理学諸学会連合 社員
  • 2023/06 - 現在 「教育・発達」心理資格連絡協議会 委員
  • 2023/06 - 現在 日本心理学諸学会連合 社員
  • 2023/05 - 現在 一般社団法人 日本教育心理学会 理事
  • 2023/05 - 現在 日本教育心理学会 理事
Show all
Awards (2):
  • 1995/06 - 日本認知科学会分科会発表賞
  • 1992/10 - 日本児童文学学会論文賞
Association Membership(s) (4):
American Psychological Association, Division of Educational Psychology ,  The Japanese Psychological Association ,  Japanese Association of School Psychologists ,  The Japanese Association of Educational Psychology
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page