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J-GLOBAL ID:200901077181415020   Update date: Aug. 31, 2024

Hirasawa Noriko

ヒラサワ ノリコ | Hirasawa Noriko
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
  • 教育学研究科  教授
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (5): Special Needs Education ,  Positive Behavior Support ,  発達障害 ,  行動問題 ,  機能的アセスメント
Research theme for competitive and other funds  (19):
  • 2022 - 2025 Development of a web system assist for behavior support in the first year of elementary school that continued from preschool
  • 2019 - 2022 Development of a behavior problem support promote program in the first year of elementary school that continued from preschool
  • 2016 - 2019 Development of prevention program for behavioral problems in elementary school continued from preschool
  • 2015 - 2018 Study of training model at professional school for teacher education based on survey research on function of special needs school administrators
  • 2013 - 2016 Prevention strategy to behavior problems in elementary school by using pre-school information
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Papers (109):
  • 平澤紀子, 笹竹祐太, 松下光次郎. 機能的アセスメントに基づく行動支援計画作成のためのアシストシステムの開発. 2024. 38. 2. 120-130
  • 平澤紀子, 篠原清昭, 吉澤寛之, 出口和宏, 芥川祐征. 小中学校長がとらえる特別支援教育を推進するために必要な力量に関する検討 : A県における質問紙調査から. 発達障害研究. 2024. 45. 4. 346-358
  • 平澤紀子, 出口和宏, 芥川祐征. 特別支援学校部主事の学部経営の力量向上を目的としたオンライン研修の開発と評価. 2023. 71. 2. 125-132
  • 平澤紀子, 出口和宏, 篠原清昭, 芥川祐征. 特別支援学校部主事がとらえる学部経営に必要な力量に関する検討. 2023. 44. 4. 377-390
  • 平澤 紀子, 吉澤 寛之, 原 尚. 校長が捉える教頭職に求められる力量に関する検討 : 教職キャリアを通じた学校管理職の育成に向けて-Examination of the Competencies Required for the Vice Principal Position as Perceived by the Principal : Toward Professional Development of School Managers through Teaching Careers. 日本教育大学協会研究年報 / 日本教育大学協会年報編集委員会 編. 2022. 40. 1-13
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MISC (28):
  • 平澤紀子, 前川圭一郎, 今本繁, 大久保賢一. 発達障害児者の行動問題から教育・福祉の充実を目指すPBS(16)-PBSの目標と養成の到達点と課題-. 日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM). 2022. 60th
  • Effect of a decoding training program on the Hiragana reading ability of children of foreigners. 2014. 6. 1. 44-48
  • 平澤 紀子, 小笠原 恵, 原田 晋吾, 福元 康弘, 野口 幸弘. 発達障害児者の行動問題から教育・福祉の充実を目指すPBS(4) : 新たな適応行動をどのようにつくりだすか(自主シンポジウム32,日本特殊教育学会第48回大会シンポジウム報告). 特殊教育学研究. 2011. 48. 5. 449-450
  • 平澤 紀子. 第77回特別支援教育実践センターセミナー報告 学校における発達障害児の支援 : 困った行動への対応から参加の支援へ. 上越教育大学特別支援教育実践研究センター紀要. 2010. 49-50
  • 平澤 紀子, 小笠原 恵, 広野 みゆき, 田熊 立, 高橋 咲子. 発達障害児者の行動問題から教育・福祉の充実を目指すPBS(3) : 見えない適応行動をどのように創出し、支援していくのか(自主シンポジウム30,日本特殊教育学会第47回大会シンポジウム報告). 特殊教育学研究. 2010. 47. 5. 377-378
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Books (33):
  • 応用行動分析学から学ぶ子ども観察力&支援力養成ガイド 改訂版: 子どもの行動から考えるポジティブ行動支援
    2023 ISBN:9784058020357
  • 特別支援教育のマネジメント
    ミネルヴァ書房 2022 ISBN:9784623093380
  • 特別支援教育ベーシック
    明治図書 2021
  • With コロナの新しい学校経営様式:ニューノーマルな教育システムの展望
    ジダイ社 2020
  • Behavioral support for students with special educational needs
    2019
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Lectures and oral presentations  (67):
  • Challenge of Behavior Analysis to Establish Inclusive Education
    (日本行動分析学会年次大会プログラム・発表論文集 2013)
  • D-12 Using functional assessment for supporting proactive transition to school for a child with developmental disabilities and behavior problem
    (日本行動分析学会年次大会プログラム・発表論文集 2012)
  • 発達障害児者の行動問題から教育・福祉の充実を目指すPBS(4) : 新たな適応行動をどのようにつくりだすか(自主シンポジウム32,日本特殊教育学会第48回大会シンポジウム報告)
    (特殊教育学研究 2011)
  • Development of positive behavior support to improve quality of life for persons with development disabilities
    (日本行動療法学会大会発表論文集 2010)
  • 発達障害児者の行動問題から教育・福祉の充実を目指すPBS(3) : 見えない適応行動をどのように創出し、支援していくのか(自主シンポジウム30,日本特殊教育学会第47回大会シンポジウム報告)
    (特殊教育学研究 2010)
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Education (2):
  • 1991 - 1993 Joetsu University of Education
  • 1987 - 1991 Niigata University Faculty of Humanities
Professional career (1):
  • (BLANK) (University of Tsukuba)
Work history (5):
  • 2013 - 現在 Gifu University
  • 2004 - 2013 Gifu University Faculty of Education
  • 2002 - 2004 Seinan Jo Gakuin University
  • 1999 - 2002 Seinan Jo Gakuin University
  • 1994/04/01 - 1999/03/31 新潟県立高等養護学校
Committee career (37):
  • 2023/07 - 2025/03 山県市教育委員会 山県市教育委員会点検評価委員会委員
  • 2023/07 - 2024/03 福岡教育大学 福岡教育大学教育総合研究所附属特別支援教育センター教育研究部会員
  • 2022/04 - 2024/03 日本発達障害学会 評議員
  • 2022/04 - 2024/03 日本発達障害学会 編集委員
  • 2023/12 - 愛媛大学教職大学院 愛媛大学履修証明プログラム
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Association Membership(s) (4):
日本自閉症スペクトラム学会 ,  The Japanese Association for Behavioral Analysis ,  The Japanese association for the study of developmental disabilities ,  The Japanese Association of Special Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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