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J-GLOBAL ID:200901077569879591   Update date: Sep. 26, 2024

TSUCHIHASHI Haruko

ツチハシ ハルコ | TSUCHIHASHI Haruko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Commerce ,  Commerce
Research theme for competitive and other funds  (13):
  • 2006 - 現在 消費者行動とマーケティング戦略の有機的関連付け
  • 2006 - 現在 低関与状況下における消費者の情報処理
  • 2020 - 2023 災害後の心理的状態が食の消費増加に与える影響
  • 2021 - 2022 夫婦間の役割構造と役割意識が共同意思決定に与える影響:新Davisモデルの構築
  • 2020 - 2021 欺瞞的説得の構造
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Papers (11):
  • Koji Matsushita. Effects of Perceived Other's Satisfaction on Customer Satisfaction and Repeat Intention in Group Service Consumption: Moderating Role of The Interdependent Self. 慶應経営論集. 2015. 32. 1. 149-160
  • Tsuchihashi Haruko. Food Choice Research Based on the Lifecourse Perspective: Current Trends and Issues. Aoyama journal of business. 2012. 47. 1. 59-78
  • 「消費者行動研究と食生活-ライフコース概念に基づく分析視角の提示-」. 『青山経営論集』. 2011. 347-370
  • Tsuchihashi Haruko. A History of Private Brand Strategy in Japan. Aoyama journal of business. 2010. 44. 4. 111-130-130
  • 土橋 治子. 「低関与行動に関する理論モデルの構築とセールス・プロモーション研究への適用」. 『マーケティング・サイエンス』. 2005. 14. 1. 14-35-35
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MISC (2):
  • 「家族内共同意思決定の再考 : 夫婦の役割構造とゲートキーピング」. 『青山経営論集』. 2022. 56. 4. 193-207
  • 「テスティモニアル広告 : なぜ消費者は疑いを感じながらも説得されるのか?」. 『青山経営論集』. 2021. 55. 4. 150-163
Books (9):
  • 「認知的不協和理論」、『マーケティングの力: 最重要概念・理論枠組み集』(恩蔵直人・坂下玄哲編)
    有斐閣 2023
  • 「アッシュ株式会社:ネット・プロモーション政策」、『ポストコロナのマーケティング・ケーススタディ』(池尾恭一編著)
    碩学社 2021
  • 「誤認する消費者、しない消費者」、『強調表示と打消し表示に関する景品表示法上の考え方 : 調査報告書の概説と関連分野からの考察・評価』(大元慎二編集代表、糸田省吾、河原純一郎、<U>土橋治子</U>、村千鶴子編著)
    商事法務 2019
  • 「セグメンテーションとターゲティング:パナソニック ポケットドルツ:新たなセグメントの創造」、『ケースに学ぶマーケティング』(青木幸弘 編)
    有斐閣 2016
  • 『ケースに学ぶマーケティング』(青木幸弘 編)「セグメンテーションとターゲティング:パナソニック ポケットドルツ:新たなセグメントの創造」
    有斐閣 2016
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Lectures and oral presentations  (12):
  • When Providing Better Services Leads to Complaints.
    (Society for Consumer Psychology: Annual Conference 2019)
  • When Might Better Services Lead to More Complaints?
    (Association for Consumer Research: Asia Pacific Conference 2019)
  • 優れたサービスの提供によって喚起される不平行動
    (第57回消費者行動研究コンファレンス 2018)
  • Customer Satisfaction Regulation in Group Service Consumption: Cross-Cultural Moderators
    (Association for Consumer Research: Asia-Pacific Conference 2015)
  • Integrating Self and Other Experience in Customer Satisfaction Judgments: Cross-Cultural Moderators
    (第49回消費者行動研究コンファレンス 2014)
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Education (3):
  • 1996 - 2000 Keio University Graduate School, Division of Business Administration
  • 1993 - 1995 Keio University Graduate School, Division of Business Administration
  • 1988 - 1993 Saga University Faculty of Economics
Professional career (1):
  • 博士(経営学) (慶應義塾大学)
Work history (7):
  • 2013/04 - 現在 Aoyama Gakuin University School of Business Department of Marketing Professor
  • 2009/04 - 2013/03 Aoyama Gakuin University School of Business Department of Marketing Associate Professor
  • 2007/04 - 2009/03 Aoyama Gakuin University School of Business Department of Business Administration Associate Professor
  • 2006/04 - 2007/03 Aoyama Gakuin University School of Business Department of Business Administration Associate Professor
  • 2003/04 - 2006/03 Aoyama Gakuin University School of Business Department of Business Administration Lecturer
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Committee career (4):
  • 2021/12 - 現在 厚生労働省 厚生科学審議会 臨時委員
  • 2016/06 - 2019/03 神奈川県卸売市場審議会 委員
  • 2017/10 - 2018/09 消費者庁表示対策課「打消し表示」の委託調査に係る研究会 研究会会員
  • 2016/11 - 2017/03 消費者庁表示対策課「打消し表示」の委託調査に係る研究会 研究会会員
Association Membership(s) (4):
日本商業学会 ,  日本マーケティング・サイエンス学会 ,  日本消費者行動研究学会 ,  慶應義塾経営管理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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