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J-GLOBAL ID:200901078905283100   Update date: Feb. 01, 2024

Tashiro Naoyuki

タシロ ナオユキ | Tashiro Naoyuki
Affiliation and department:
Job title: 教授
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (3): 環境教育 ,  生物学 ,  理科教育
Research theme for competitive and other funds  (15):
  • 2023 - 2026 A Reflective Study on the Structural Characteristics of "Research" in Graduate Schools for Teachers
  • 2020 - 2023 The Empirical Research on Theories and Practices Concerning to the STEM Education Innovation for the Society 5.0
  • 2018 - 2022 Participatory Game Design as Education for Sustainable Development
  • 2016 - 2019 日本およびアメリカにおける次世代型STEM教育の構築に関する理論的実践的研究
  • 2015 - 2018 Campus Sustainability Assessment for Interdisciplinary and Intercultural Learning
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Papers (25):
  • Kenji YANASE, Yuuki HONDA, Kento YAMADA, Naoyuki TASHIRO, Jun-ichi KURIHARA, Takayuki YAMADA. Typification and Classification of Questions in Lower Secondary School Science Textbooks: Through Comparison of Three Companies’ 2020 MEXT-Certified Textbooks. Journal of Research in Science Education. 2023. 64. 2. 163-173
  • 山本裕樹, 池谷明恭, 池田萌乃, 坂本正彦, 田代直幸, 紅林伸幸. ICT活用を教育の質向上につなげるための3つの試行 -ロイロノートの実践を軸とした活用研究を通して-. 2022. 8. 19-33
  • How to turn elementary science education into STEM education. 2022. 8. 51-63
  • Takayuki YAMADA, Naoyuki TASHIRO, Jun-ichi KURIHARA, Tatsushi KOBAYASHI, Takayuki MATSUMOTO, Yoshiki KIHARA, Kento YAMADA. Inquiring Characteristics of Observations and Experiments and Their Typification Based on “Inquiry Skills” and Selected and Integrated Process Skills: Through Analysis of Lower Secondary School Science Textbooks. Journal of Research in Science Education. 2021. 62. 2. 497-511
  • A Frontier of STEM Education in Japan. 2021. 45. 265-268
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MISC (59):
  • 田代直幸. 子どもたちの科学的な態度を見逃さない. 理科の教育. 2023. 72. 857. 5-8
  • 田代 直幸. 令和4年度大学入学共通テスト試験問題の検討結果. 生物教育. 2022. 63. 3. 161-172
  • 田代直幸. 初等理科教育におけるSTEAM教育の実施の可能性. 日本理科教育学会全国大会発表論文集. 2021. 19. 286-286
  • Naoyuki TASHIRO. Report on the 105th National Convention Symposium. Japanise Journal of Biological Education. 2021. 62. 2. 87-89
  • Naoyuki TASHIRO. "self-motivation" is the key word for observation and experimentation in Science Education. 2021. 70. 823. 5-8
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Books (12):
  • 令和の時代を拓く心を寄せ合う理科教育法
    学校図書 2020
  • The Report on the investigation of the enforcement situation for the Course of Study in 2015
    National Institute for Educational Policy Research 2020
  • 新指導要録の解説と実務 中学校
    図書文化社 2019 ISBN:9784810097382
  • Elementary Education in Science
    2018 ISBN:9784623082001
  • 平成29年改訂 中学校教育課程実践講座
    ぎょうせい 2017
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Lectures and oral presentations  (15):
  • 大学入学後に進路変更に至った学生に対する修学継続の支援に関する研究 -特別研究の指導をとおした個別的な指導・支援の一考察-
    (日本学校心理士会2022年度大会)
  • 初等理科教育におけるSTEAM教育の実施の可能性
    (日本理科教育学会 第71回全国大会 2021)
  • A Frontier of STEAM Education in Japan
    (2021)
  • 生物教育における「探究」とは? ~新学習指導要領に向けて「探究」は変化するのか~
    (日本生物教育学会 第105回 全国大会 2021)
  • SDGsの考えを啓発する学際的な協働によるゲーム開発 ~学生を中心とした他学部連携による協力ゲームの開発~
    (日本生物教育学会 第104回全国大会 2020)
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Works (2):
  • FLOW
    Peter Hourdequin, Kazuo Tsuchiya, Koya Tarumi, Minjee KIM, Jiray Pongvarut, Naoyuki Tashiro, Shinji Tani 2022 - 現在
  • ASSISTANCE
    Yuya Mochizuki, Peter Hourdequin, Naoyuki Tashiro, Saki Matsuura, Yuki Miyauchi, Sairi Watanabe, Manami Saeki - 現在
Education (2):
  • 1984 - 1986 University of Tsukuba
  • 1980 - 1984 University of Tsukuba
Professional career (1):
  • 教育学修士 (筑波大学大学院)
Work history (5):
  • 2021/03 - 現在 Shizuoka University
  • 2016/04 - 現在 Tokoha University
  • 2014/04 - 2016/03 Tokoha University
  • 2002/04 - 2014/03 National Institute for Educational Policy Research National Institute for Educational Policy Research
  • 1986/04 - 2002/03 公立高等学校 教諭
Committee career (17):
  • 2020/04 - 現在 中央大学附属高等学校 スーパーサイエンスハイスクール運営指導委員
  • 2020/04 - 現在 公益財団法人静岡市文化振興財団 静岡科学館運営協議会委員
  • 2020/01 - 現在 日本生物教育学会 代議員
  • 2017/08 - 現在 日本理科教育学会 東海支部 評議員
  • 2016 - 現在 日本生物教育学会 理事
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Association Membership(s) (4):
日本エネルギー環境教育学会 ,  THE SOCIETY OF BIOLOGICAL SCIENCES EDUCATION OF JAPAN ,  JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION ,  SOCIETY OF JAPAN SCIENCE TEACHING
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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