Rchr
J-GLOBAL ID:200901080155852110
Update date: Feb. 14, 2024
Sumi Yukimi
スミ ユキミ | Sumi Yukimi
Affiliation and department:
Job title:
Associate professor
Homepage URL (1):
http://www.lang.nagoya-u.ac.jp/~ysumi/
Research field (3):
Linguistics
, Japanese linguistics
, Japanese language education
Research keywords (5):
認知
, 語彙
, 意味
, 日本語
, 日本語教育
Research theme for competitive and other funds (2):
- 2010 - 2015 認知言語学的アプローチによる日本語学習者(中国語母語話者)の語彙知識に関する研究
- 2005 - 2008 成蹊大学アジア太平洋研究センター共同研究プロジェクト:言語のダイナミズム-日本語・英語・アジアオセアニア諸語-
Papers (27):
-
徳弘康代, 西山聖久, レレイト エマニュエル, 服部淳, 鷲見幸美. 『Essential Kanji for Science and Engineering Students - Vocabulary and Example Sentences -理工系留学生のための重要漢字字-単語と例文-』の作成. JSL漢字学習研究会誌. 2020. 第12号. 86-93
-
A Cognitive linguistic analysis of Japanese polysemous words and its application to Japanese teaching. 2019. 19. 465-480
-
鷲見幸美. 表現学関連分野の研究動向;日本語教育. 表現研究. 2018. 107. 55
-
A semantic analysis of a Japanese polysemic compound verb Mikaesu: From the perspective of semantic network and analyzability. 2018. 1. 289-304
-
鷲見幸美. 多義語「見直す」の意味分析. 論集:日韓学術交流会-言語文化を巡って-. 2017. 3. 27-40
more...
MISC (22):
-
鷲見幸美. 多義語「見直す」の意味分析. 論集:日韓学術交流会-言語文化を巡って-. 2017. 3. 27-40
-
SUMI YUKIMI. A way of teaching a polysemic verb "tsukeru": Based on how Japanese native speakers use it in spoken Japanese. 2017. 38. 2. 33-46-46
-
鷲見幸美. 多義動詞「カケル」の学習についての一考察-話し言葉における日本語母語話者の使用実態を踏まえてー. 日语教育与日本学. 2015. 6. 54-63
-
How Korean learners of Japanese use polysemic verbs: An analysis of the KY corpus from the perspective of a Usage-based Model. 2015. 2. 49-61
-
SUMI Yukimi. How native Chinese speakers learning Japanese use polysemic verbs : An analysis of KY corpus. Studies in Language and Culture. 2015. 36. 2. 81-96-96
more...
Books (4):
-
The Encyclopedia of Cognitive Linguistics
2019
-
認知言語学 基礎から最前線へ
くろしお出版 2013 ISBN:9784874245958
-
講談社類語辞典
講談社 2008
-
類語大辞典
講談社 2002
Lectures and oral presentations (49):
-
『Essential Kanji for Science and Engineering Students - Vocabulary and Example Sentences -理工系留学生のための重要漢字字-単語と例文-』の作成
(JSL漢字学習研究会第83回研究会 2019)
-
概念メタファー理論に基づいた教科学習支援-社会科3・4年生教科書の分析を通して-
(2019年度日本語教育学会秋季大会 2019)
-
日本語学習者による意味ネットワーク構築のための支援-多義動詞ヒクを例に-
(第5回上海師範大学・名古屋大学言語文化学術交流会 2019)
-
意味カテゴリーの動態性-多義動詞ヒクを例に-
(2019年「日本言語文化研究」学術研究会;東華大学・名古屋大学・上海外国語大学 2019)
-
留学生と日本人の協働による漢字学習動画の作成
(JSL漢字学習研究会第79回研究会 2019)
more...
Works (4):
-
表現研究関連文献紹介
2020 -
-
理工系留学生のための重要漢字-単語と例文-
徳弘康代, 西山聖久, レレイト・エマニュエル, 服部淳, 鷲見幸美 2018 - 2019
-
表現学関連分野の研究動向;日本語教育
鷲見幸美 2018 -
-
プロジェクトを中心としたアカデミック・ジャパニーズ教材の開発-教材作成のねらいとその使用例-
衣川隆生, 俵山雄司, 鷲見幸美, 宮島良子 2015 - 2016
Education (2):
- 1995 - 1998 Nagoya University Graduate School, Division of Letters
- - 1995 Nagoya University Graduate School, Division of Letters
Professional career (3):
- 博士(学術) (名古屋大学)
- 修士(学術) (名古屋大学)
- 文学士 (東京外国語大学)
Work history (10):
- 2017/04/01 - 現在 名古屋大学大学院 人文学研究科人文学専攻文芸言語学 准教授
- 2017/04/01 - 現在 Nagoya University Graduate School of Humanities Department of Humanities 1 Associate professor
- 2007/04/01 - 2017/03/31 名古屋大学大学院 国際言語文化研究科日本言語文化専攻 准教授
- 2007/04/01 - 2017/03/31 Nagoya University Graduate School of Languages and Cultures Department of Japanese Language and Culture Associate professor
- 2005/04/01 - 2007/03/31 名古屋大学大学院 国際言語文化研究科日本言語文化専攻 准教授
- 2005/04/01 - 2007/03/31 Nagoya University Graduate School of Languages and Cultures Department of Japanese Language and Culture Assistant Professor
- 2003/04/01 - 2005/03/31 Chubu University Department of Japanese Language and Culture, College of Humanities
- 2001/04/01 - 2003/03/31 Chubu University Department of Japanese Language and Culture, College of Humanities
- 1998/04/01 - 2001/03/31 中部大学留学生別科 講師
- 1998/04/01 - 2001/03/31 中部大学留学生別科 講師
Show all
Committee career (9):
- 2005/09 - 現在 日本認知言語学会理事会 理事
- 2017/09 - 2019/09 日本認知言語学会学会奨励賞委員会 委員長
- 2015/07/01 - 2017/03/31 日本語教育学会研究集会委員会 委員(中部地区代表)
- 2013/09 - 2015/09 日本認知言語学会論文集編集委員会 委員長
- 2012/10/27 - 2012/10/28 日本語文法学会第13回大会 開催校教員
- 2011/12/01 - 2012/08/31 2012年日本語教育国際研究大会 運営協力員
- 2005/01 - 2010/09 日本認知言語学会全国大会実行委員会 委員
- 2007/10 - 2008/09 日本認知言語学会第9回全国大会開催校実行委員会 委員
- 2004/12/11 - 2004/12/12 第15回第二言語習得研究会全国大会名古屋大学実行委員会 委員
Show all
Association Membership(s) (6):
母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会
, 日本語文法学会
, 表現学会
, 日本語/日本語教育研究会
, 日本認知言語学会
, 日本語教育学会
Return to Previous Page