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J-GLOBAL ID:200901080790236124   Update date: Sep. 24, 2024

Deguchi Takuhiko

デグチ タクヒコ | Deguchi Takuhiko
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://mailsrv.nara-edu.ac.jp/~deguchi/
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (5): 規範 ,  いじめ ,  教員間いじめ ,  私語 ,  rule-breaking behavior in a classroom
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2022 - 2025 対人的相互作用による問題行動に対する制止の規定因:「教員間いじめ」に着目して
  • 2021 - 2023 カンボジア国教員養成大学設立のための基盤構築プロジェクト(第3年次)
  • 2018 - 2022 教育場面での規範逸脱行動を拡散する要因の検討および規範について考える授業案の開発
  • 2019 - 2021 カンボジア国教員養成大学設立のための基盤構築プロジェクト(第2年次)
  • 2017 - 2019 カンボジア国教員養成大学設立のための基盤構築プロジェクト(第1年次)
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Papers (57):
  • DEGUCHI, Takuhiko. Students’ Unwillingness and Frequency of Warning Each Other against Private Conversations during Lessons: A Focus on Adjacent Students in the Classroom. Bulletin of Center for Interprofessional Education Development. 2024. 2. 11-19
  • Attitudes of Cambodian Teachers and Studentsʼ Guardians toward School Education: Cambodia-Japan-US Comparison. Bulletin of Center for ESD and SDGs. 2023. 1. 1-9
  • 出口拓彦. オンライン授業による「規範逸脱行動を考える指導案」の効果:1次元セル・オートマトンを体験して「学級における人々の行動」を知る. 次世代教員養成センター研究紀要. 2022. 8. 167-172
  • 出口拓彦. ローカルな相互作用による限界質量モデルを用いた 教室における規範逸脱行動拡散過程の分析 -実際の座席位置を反映した授業における私語のシミュレーション-. 奈良教育大学紀要(人文・社会科学). 2021. 70. 13-23
  • Deguchi, T. Talking out of turn: A web survey on how junior high and high school teachers manage talking during lessons and students’ responses. Bulletin of Teacher Education Center for the Future Generation. 2021. 7. 117-125
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MISC (1):
  • Takuhiko Deguchi. Effects of students' own and their neighbors' attitudes on rule-breaking behaviors in educational settings. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY. 2016. 51. 492-492
Books (8):
  • 学校で役立つ社会心理学
    ナカニシヤ出版 2013 ISBN:9784779507540
  • パーソナリティ心理学ハンドブック
    福村出版 2013 ISBN:9784571240492
  • 体験で学ぶ社会心理学
    ナカニシヤ出版 2010 ISBN:9784779504624
  • 社会的迷惑の心理学
    ナカニシヤ出版 2009 ISBN:9784779503955
  • 社会心理学事典
    丸善 2009 ISBN:9784621081075
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Lectures and oral presentations  (96):
  • 「教員間いじめ」の目撃頻度と道徳的不活性化の関連:個人および学校単位の分析による検証
    (日本教育心理学会第66回総会 2024)
  • 「自分ひとりだけでも『教員間いじめ』に対応した方が良い」という態度は「いじめ」発生の認知を阻害するのか?
    (日本グループダイナミックス学会第69回大会 2023)
  • Engagement rate in witnessing and helping victims of bullying among teachers within school.
    (The 87th Annual Convention of the Japanese Psychological Association 2023)
  • カンボジアにおける教師観の地域間比較:児童生徒・保護者・教員間の相違に着目して
    (日本教育心理学会第65回総会 2023)
  • 国と家庭の社会経済的地位による学業への内発的動機づけおよび学業成績の差異:日本とカンボジアの比較を通して
    (日本教育心理学会第65回総会 2023)
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Professional career (1):
  • Ph.D.(Psychology) (Nagoya University)
Work history (5):
  • 2020/04 - 現在 Nara University of Education
  • 2018/04 - 2020/03 Nara University of Education
  • 2008 - 2018 Nara University of Education Undergraduate of Education
  • 2004 - 2008 Fuji Women's University Faculty of Human Life Sciences
  • 2003 - 2004 Nagoya University
Committee career (9):
  • 2021/06 - 現在 日本学校心理士会 奈良県幹事
  • 2021/06 - 現在 日本学校心理士会奈良支部 役員(支部長)
  • 2022/04 - 2023/03 日本教育心理学会 2021年度優秀論文賞選考委員
  • 2018/05 - 2021/06 日本学校心理士会奈良支部 役員(委員)
  • 2018/01 - 2020/12 日本教育心理学会 機関誌『教育心理学研究』編集委員
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Association Membership(s) (9):
Japan Association of Simulation and Gaming ,  東海心理学会 ,  Japan Association for the Study of Cooperation in Education ,  Japanese Society of Personality Psychology ,  The Japanese Association of Counseling Science ,  The Japanese Group Dynamics Association ,  The Japanese Psychological Association ,  The Japanese Society of Social Psychology ,  The Japanese Association of Educational Psychology
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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