Rchr
J-GLOBAL ID:200901081622765215   Update date: Apr. 17, 2024

Nagata Yoshiyuki

ナガタ ヨシユキ | Nagata Yoshiyuki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (6):
  • Sacred Heart Institute for Sustainable Futures (SHISF)  Vice-director
  • Japan Association for International Education  President
  • 日本ESD学会
  • 日本比較教育学会
  • 日本教育社会学会
Show all
Homepage URL  (2): https://nagatalab.jp/https://nagatalab.jp/en/
Research field  (2): Sociology of education ,  Education - general
Research keywords  (11): 国際理解教育 ,  教育社会学 ,  比較教育学 ,  ESD ,  持続可能性 ,  ユネスコ ,  持続可能な開発 ,  気候変動教育 ,  オルタナティブ教育 ,  持続可能な開発のための教育(ESD) ,  国際教育協力
Research theme for competitive and other funds  (36):
  • 2022 - 2026 An Interdisciplinary Study on Learning to Cultivate Imagination with Focus on the Effect Measurement of CONNECTEDkind
  • 2020 - 2025 Developing and Evaluating "Deep ESD" in Higher Education
  • 2020 - 2024 オルタナティブ教育の新展開を踏まえた「ホリスティック教育/ケア」の原理的研究
  • 2020 - 2023 〈多元的生成モデル〉にもとづく教育政策の再構築に関する総合的研究
  • 2019 - 2022 A Study on Learning in Response to Global Issues with a Special Focus on Climate Change Education
Show all
Papers (17):
  • Nagata, Yoshiyuki. Living through the Climate Crisis. Sustainable Futures. 2023. 2. 6-9
  • 斉藤珠里, 杉村美紀, 住田昌治, 永田佳之. 日本のユネスコ加盟70周年記念シンポジウム「ユネスコの最新報告書"Reimagining Our Futures Together: A New Social Contract for Education"を考える〜2050年に向けた教育とは〜. 日本のユネスコ加盟70周年記念関連事業報告書「国際理解教育を再想像する」. 2022. 33-63
  • 嶺井明子, 永田佳之, 他(日本国際理解教育学会研究, 実践委員会. ユネスコ1974年国際教育勧告から日本の「国際理解教育」政策を問うー「国際理解教育」の推進を阻害しているものは何かー. 21世紀の社会変容と国際理解教育(特定課題研究 報告書). 2022. 7-29
  • Yoshiyuki Nagata. Prospects for Childcare in the Era of Post-Anthropocenetrism: Re-imagining for 2050. Research on Early Childhood Care and Education in Japan. 2022. 60. 1. 201-208
  • Nagata, Yoshiyuki. A thought on where ESD has come from and where it will go: A further expectation towards holistic approaches. Studies in Holistic Education/Care. 2022. 25. 8-16
more...
MISC (34):
  • Yoshiyuki Nagata. Socail Action starting from Campus: University Fostering Change Agents for a Sustainable Society. University Current Review. 2023. 2023. No.414. 106-107
  • 永田佳之. やってみよう, 学校まるごとSDGs!〜豊かな関係性をもたらすESDならではのアプローチ〜. 中等教育資料. 2023. 1047. 26-31
  • 永田佳之. 気候危機の時代を生きる学校:ホールスクールで地球規模課題に足元から挑む. 『教育』. 2022. 919. 62-69
  • 「SDGs時代の学習論:持続可能な社会と存在をはぐくむ幼児教育」. 『発達』ミネルヴァ書房. 2019. 159. 77-82
  • 永田 佳之. 「変貌するスリランカの教育」. 『季刊フォーラム:教育と文化』. 2017. 72-79
more...
Books (35):
  • 未来をつくるのはわたしたち: 自然、人、地球をまもるおやくそく
    山川出版社 2023 ISBN:4634140039
  • 絵本で読み解くSDGs
    水声社 2022 ISBN:4801006892
  • よくわかる開発学 (やわらかアカデミズム・〈わかる〉シリーズ)
    ミネルヴァ書房 2022 ISBN:4623094553
  • エシカル白書
    山川出版社 2022 ISBN:9784634152151
  • 現代国際理解教育事典改訂新版
    明石書店 2022 ISBN:4750353396
more...
Lectures and oral presentations  (30):
  • Early Childhood Education and Care as the Public and Common Goods
    (2023)
  • 聖心女子大学における気候変動アクション: 自己変容から社会変容へ
    (自然エネルギー大学リーグ 定例セミナー 2023)
  • ユネスコの最新報告書: 2050年に向けた教育とは?
    (日本国際理解教育学会主催 ユネスコ加盟70周年記念公開研究会 2022)
  • 2050年の自由学園を共に再想像する:未来から歓迎される学校とは?
    (自由学園100年史シンポジウム 2022)
  • SDGsを実現する教育としてのESDの真髄:2050年の教育への再想像(基調講演)
    (第74回舞踊学会大会 2022)
more...
Works (3):
  • A Monitoring and Evaluation Survey on Literacy Education Activities in Bangladesh.
    1995 -
  • A Monitoring and Evaluation Survey on Literacy Education Activities in Nepal.
    1994 -
  • A Monitoring and Evaluation Survey on NGO Educational Activities in Thailand and India.
    1993 -
Education (3):
  • 2004 - International Christian University Graduate School, Division of Education
  • - 1993 International Christian University Graduate School, Division of Education
  • - 1986 Sophia University Faculty of Foreign Language
Professional career (1):
  • - (International Christian University)
Committee career (54):
  • 2023/06 - 現在 National Federation of UNESCO Associations in Japan Board member (World TERAKOYA Movement)
  • 2023/03 - 現在 JICA Project Manager "Developing a Recycle-oriented Community Model through the Catalyst of a Public School as an Environmental Center"
  • 2022/06 - 現在 Japan Association for International Education (JAIE) President
  • 2022/04 - 現在 Asahi Newspaper TERAKOYA ASAHI for Teachers Special Lecturer
  • 2021/06 - 現在 自然エネルギー大学リーグ 幹事
Show all
Awards (2):
  • 2004 - 第29回国際理解教育賞最優秀賞
  • 1995 - 第20回 国際理解教育奨励賞優秀賞
Association Membership(s) (5):
美術科教育学会 ,  日本ESD学会 ,  日本比較教育学会 ,  日本教育社会学会 ,  日本国際理解教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page