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J-GLOBAL ID:200901081672726431   Update date: Apr. 11, 2020

Ootake Masami

オオタケ マサミ | Ootake Masami
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (2): Education - general ,  Foreign language education
Research keywords  (4): teaching English as a foreign language ,  teaching methodology ,  school subject teaching ,  English education
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2009 - 英語教育における語用論の指導
  • 2009 - Pragmatics in English teaching
  • 1991 - 英語教育における文法指導の教育内容・教材の構成
  • 1991 - Content and materials for English grammar teaching
Papers (11):
  • 大竹 政美. 存在論的基盤に依拠した,外国語(英語)の文法指導ー場所を指示する表現を含む文の場合ー. 北海道大学大学院教育学研究院紀要. 2019. 134. 81-90
  • OTAKE Masami. Toward Relevant Teaching Grammar for English as a Foreign Language at Elementary Schools in Japan. 2018. 131. 99-109
  • OOTAKE Masami. Reassessing the Significance on the Differentiation Between School Subjects Against a Background of the Required Integration of Them. Theory and Practice of Education. 2017. 12. 54-56
  • 観念構成的な語用論的能力の形成に関する研究ノート. 北海道大学大学院教育学研究院紀要. 2009. 108. 115-118
  • 英語教育の教育内容としての法助動詞の未来時表現との関連について. 教授学の探究. 2004. 21. 1-7
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MISC (9):
  • 大竹 政美. 「教育課程論 I 」の内容の論理的脈絡に関してーシンボル体系あるいはシンボル形式に着目してー. 北海道大学教職課程年報. 2017. 7. 23-28
  • 大竹 政美. 教育方法学の研究課題を継承する. 教育学の研究と実践. 2016. 11. 12-14
  • 英語冠詞の指導における唯一性概念に関して. 教授学の探究. 2010. 27. 39-40
  • On the concept of uniqueness in teaching of the English articles. Exploration in didactics. 2010. 27. 39-40
  • Notes on Formation of Ideational Pragmatic Competence. Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University. 2009. 108. 115-118
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Books (1):
  • ともに生きるための教育学へのレッスン40 : 明日を切り拓く教養
    明石書店 2019 ISBN:9784750348827
Lectures and oral presentations  (8):
  • 教科「外国語」(英語)の本質-「外国語によるコミュニケーションにおける見方・考え方」とは何か-
    (北海道教育学会第63回大会《自由研究発表III》 2019)
  • 教科「外国語」(英語)の小中連携に関して-定型表現・会話のやり取り・文法の三者の関係に着目して-
    (日本カリキュラム学会第29回大会《自由研究発表 II -3》 2018)
  • 小学校における「外国語」(英語)の教科カリキュラムの基本構造に関して
    (北海道教育学会第62回大会《自由研究発表II》 2018)
  • 日本の子どもたちが外国語としての英語の世界をきりひらくことに資する文法指導とは
    (日本教育方法学会第53回大会《自由研究発表6》 2017)
  • 小学校・中学校の「外国語」(英語)における教育英文法の編成をめぐって-「関連性」の設計規準に焦点を当てて-
    (日本カリキュラム学会第28回大会《自由研究発表 I -3》 2017)
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Education (6):
  • - 1991 Hokkaido University
  • - 1991 Hokkaido University
  • - 1985 Hokkaido University
  • - 1985 Hokkaido University
  • - 1983 Hokkaido University Department of Education
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Professional career (1):
  • Master of Education (Hokkaido University)
Work history (9):
  • 2016 - 現在 Hokkaido University Faculty of Education
  • 2007 - 2016 Hokkaido University Faculty of Education
  • 2000 - 2007 Hokkaido University Graduate School of Education
  • 2000 - 2007 Associate Professor
  • 2007 - - Associate Professor
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Committee career (1):
  • 2002 - 現在 北海道教育学会 理事
Association Membership(s) (4):
北海道教育学会 ,  日本教育学会 ,  日本カリキュラム学会 ,  日本教育方法学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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