Rchr
J-GLOBAL ID:200901082263522731   Update date: Mar. 24, 2023

Mori Rie

モリ リエ | Mori Rie
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Sociology of education ,  Education - general
Research keywords  (7): アクレディテーション ,  単位 ,  学位 ,  高等教育 ,  Accreditation ,  Credential ,  Higher Education
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2021 - 2026 Comparative Study of Brain Circulation of Higher Education in the Corona Era-Towards New Model
  • 2019 - 2023 国境を越える人材と資格・学歴認証の将来像
  • 2019 - 2022 Acceptance of the Adult Higher Education in Japan
  • 2019 - 2022 高等教育における学修成果の主観的評価及び客観的評価に関する日韓台国際比較研究
  • 2016 - 2019 大学生の主観的学修成果および学修時間と、客観的学修成果の相関に関する国際比較研究 研究課題
Show all
Papers (45):
  • A Comparative Study of the Purpose, Content, and Method of Liberal Arts Education in Four Countries: Focusing on Social Roles and Relationships with Disciplinary Education. 2022. 44. 2. 161-165
  • 森 利枝. 米国の単位制度-引き続く議論. IDE現代の高等教育. 2022. 645. 44-47
  • Kazuteru Miyazaki, Nozomi Yoshida, Rie Mori. Research on the Consistency of Diploma Policies and the Nomenclature of Major Fields of Academic Degrees. IEEJ Transactions on Electronics, Information and Systems. 2022. 142. 2. 117-128
  • Kazuhiro Sugimoto, Fujio Ohmori, Rie Mori, Kazuaki Maruyama, Tatsuya Natsume. Changing profiles of University Staff in the UK, the USA and Australia: Its Implications to Japan. Journal of Japan Association for College and University Education. 2021. 43. 2. 129-133
  • 森 利枝. 米国における研究者育成の現状と課題. IDE現代の高等教育. 2021. 636. 37-41
more...
MISC (46):
  • 森利枝. 米国の地域アクレディテーションをめぐる政策-トランプ政権の置き土産-. 教育学術新聞. 2022. 2887. 2
  • 森利枝. 書評 加藤真紀・喜始照宣 著 『グローバルに問われる日本の大学教育成果』. 大学教育学会誌. 2022. 44. 1. 160-160
  • Rie Mori. Review: Akiyoshi Yonezawa, Yuto Kitamura, Beverley Yamamoto, Tomoko Tokunaga (Ed.) : Japanese Education in a Global Age : Sociological Reflections and Future Directions. The journal of educational sociology. 2019. 105. 171-173
  • MIYAZAKI Kazuteru, TAKAHASHI Nozomi, MORI Rie. Research on Consistency between Diploma Policies and Nomenclature of Major Disciplines : Deep Learning Approach. 2019 7th International Conference on Information and Education Technology (ICIET2019). 2019
  • 森 利枝. 大学が統合に向かうときー米国の事例から. 教育学術新聞. 2018. 2737. 2
more...
Books (18):
  • 学習の環境ーイノベーティブな実践に向けて
    明石書店 2023 ISBN:9784750355559
  • Higher Education in the Next Decade
    Koninklijke Brill 2021 ISBN:9789004462700
  • 教養教育再考ーこれからの教養について語る五つの講義ー
    ナカニシヤ出版 2019 ISBN:9784779513756
  • 教育社会学事典
    丸善 2018 ISBN:9784621302330
  • 山田礼子編著 『高等教育の質とその評価-日本と世界』
    東信堂 2016 ISBN:9784798913834
more...
Lectures and oral presentations  (62):
  • Tidying up: Micro-Credentials and Qualification Frameworks from a Novice Perspective
    (The 2nd Plenary of the Asia-Pacific network of National Information Centres 2022)
  • 高等教育資格の国際的承認の支援の動き-東京規約から世界規約へー
    (地域科学研究会高等教育情報センターセミナー「学修歴証明のデジタル化と国際人材交流の推進」 2022)
  • What a Community Means to Japanese Universities: Perspectives from the Quality Assurance System
    (2022 International Conference of Community, Innovation, and Educational Research 2022)
  • Report on Japan’s initiatives rarising from 8th APTWG Meeting
    (9th Meeting of the Working Group on Student Mobility and Quality Assurance of Higher Education among ASEAN Plus Three Countries (APTWG) 2022)
  • A Case Study Report from Japan: Good practices and challenges on online/blended/face-to-face learning modalities during the pandemic from a quality assurance viewpoint
    (Quality Assurance Dialogue in the ASEAN Plus Three Region 2022)
more...
Professional career (1):
  • (BLANK)
Committee career (6):
  • 2021/09 - 現在 日本教育社会学会 倫理委員会 委員
  • 2004 - 現在 私学高等教育研究所 研究員
  • 2020/09 - 2021/09 日本教育社会学会 倫理WG副長
  • 2017/04 - 2019/03 日本学術振興会 大学の世界展開力強化事業プログラム委員会審査部会 委員
  • 2015/04 - 2019/03 私立大学等改革総合支援事業委員会 委員
Show all
Association Membership(s) (4):
Japan Association for College and University Education ,  日本高等教育学会 ,  日本教育社会学会 ,  日本比較教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page