Rchr
J-GLOBAL ID:200901082835154747   Update date: Aug. 16, 2024

Yoko Yuge

ユゲ ヨウコ | Yoko Yuge
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (3): Primary/secondary education and curricula ,  Educational psychology ,  Social psychology
Research keywords  (7): 教師教育 ,  小学校教師 ,  interpersonal relationships in the classroom ,  person perception ,  Classroom Consultation ,  Teacher's Leadership ,  Classroom Management
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2017 - 2021 思春期における自尊心の低下と内在的・外在的問題との関係
  • 2016 - 2021 多様な児童集団をあたたかく突き放す教師の学級経営方略の効用:自律型学級集団の醸成
  • 2011 - 2015 「あたたかく課題を突きつける」指導方略を促す学級課題状況の実証的研究
  • 2008 - 2010 教師に期待される矛盾した指導を統合する指導方略の教育社会心理学的研究
  • 2004 - 2006 Development of cooperation program between school education and social education which progress children's self-esteem and learning motivation.
Show all
Papers (25):
  • Yoko YUGE. Analysis of Perspectives on Understanding Student and Classroom Issues in Classroom Consultation: Focusing on Relational Viewpoints. 2024. 73. 54-61
  • YUGE,Yoko. Classroom Management Strategies Linked to the Diversity Patterns of Classroom. 2023. 72. 34-40
  • 弓削, 洋子. 小学校教師の指導行動分析研究におけるカテゴリー化の課題-教師-児童の相互作用の様相に注目して--The Issue of Categorization of Elementary School Teachers’ Instructional Behaviors: Focusing on Teacher - Pupil Interaction Modalities. 愛知教育大学研究報告. 教育科学編. 2022. 71. 41-49
  • The Effect of Classroom's Performance Resources on their Teachers' Instractional Behaviors: An Analysis Using Vignettes. 2020. 41. 15-28
  • 弓削洋子. 教師の指導スタイルと学級経営の見立て. 子どもの心と学校臨床. 2018
more...
Books (6):
  • 伊藤亜矢子(編)学校で使えるアセスメント入門 : スクールカウンセリング・特別支援に活かす臨床・支援のヒント
    遠見書房 2022 ISBN:9784866161495
  • 越 良子(編著)教師になる人のための学校教育心理学
    ナカニシヤ出版 2021 ISBN:9784779514890
  • 有馬, 道久;大久保, 智生;岡田, 涼;宮前, 淳子(編著)学校に還す心理学 : 研究知見からともに考える教師の仕事
    ナカニシヤ出版 2020 ISBN:9784779514500
  • 大久保智生・牧郁子編『教師として考えつづけるための教育心理学:多角的な視点から学校の現実を考える』
    ナカニシヤ出版 2018
  • 森敏昭他編『よくわかる学校教育心理学』
    ミネルヴァ書房 2010
more...
Lectures and oral presentations  (57):
  • 小学生が居場所をもてるようになるためにどのような関わりが必要なのか
    (日本教育心理学会総会 2021)
  • 小学校教師の指導行動が児童のスキルに及ぼす効果
    (日本教育心理学会総会 2020)
  • 児童の教師への関係欲求と効果的な教師の指導行動の関連性
    (日本教育心理学会総会 2019)
  • 自律的協同学級集団形成を促す学級の多様性の特徴と課題に関する探索的調査
    (日本教育心理学会第60回総会 2018)
  • Do Japanese Classroom Teachers’ Instructional Behaviors Facilitate Learner Motivation?
    (American Psychological Association Convention 2018)
more...
Professional career (1):
  • Doctor of Philosophy in Education (Tokyo Gakugei University)
Work history (4):
  • 2016/04/01 - Professor of Aichi University of Education
  • 2007/04/01 - 2016/03/31 Associate Professor of Aichi University of Education
  • 2001/04/01 - 2007/03/31 Associate Professor of Naruto University of Education
  • 1997/04/01 - 2000/03/31 JSPS Research Fellowships for Young Scientists(PD)
Association Membership(s) (6):
日本発達心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  グループダイナミックス学会 ,  日本社会心理学会 ,  日本心理学会 ,  APA International Affiliate membership
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page