Rchr
J-GLOBAL ID:200901085471789635   Update date: Aug. 21, 2019

Nishiguchi Toshifumi

ニシグチ トシフミ | Nishiguchi Toshifumi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2016 - 2019 グループディスカッションでコミュニケーション能力を高める学校教育プログラムの開発
  • 2013 - 2016 大学生のコミュニケーションスキルを育む教育プログラムの開発
  • 2006 - 2008 教員志望者がコミュニケーションのレパートリーを学ぶための教育プログラムの開発
  • 2004 - 2005 児童への言葉かけを教員志望学生が学ぶためのeラーニング用教材の開発
Papers (10):
  • 西口利文. 社会人基礎力に通じるセルフマネジメントが授業でのパフォーマンスに及ぼす影響. 大阪産業大学論集 人文・社会科学編. 2018. 30
  • 西口利文、谷田 信一、定金 浩一、塩見 剛一. 社会人基礎力に通じるセルフマネジメントと授業での大学生の学習活動との関連. 大阪産業大学論集 人文・社会科学編. 2017. 29. 15-25
  • 西口利文. 教職課程教育における学内および学外連携の現状. 阪神教協リポート. 2015. 38. 9-11
  • 西口利文. 問題場面で教師が用いうる言語表現に対する子どもの要望度. 学校カウンセリング研究. 2014. 14. pp.27-38
  • 西口利文. 受講生同士の学び合いによる「教職入門」の実践. 教師教育研究. 2014. 27. pp.103-109
more...
MISC (7):
  • 西口利文. the Classification of Teachers' Talk under the Problem Situations. Journal of the College of Humanities. 2004. 12. 19-48
  • 西口利文. The Effects of Teaching in the Small Number Class on Relationships in Classroom, Learning Motivation of Students, and Personal Teaching Theory of Teachers.&0d0a;. Journal of the College of Humanities&0d0a;. 2003. 9. 87-108
  • 梶田正巳(名古屋大学)・西口利文. Japanese Children Living in Indianapolis. Bulletin of the Graduate School of Education and Human Development, Nagoya University. 2001. 48. 1-8
  • 西口利文. The Relations between Teacher’s Psychological Factors and Teacher’s Talks to Students under the Situations in Schools. Bulletin of Graduate School of Education and Human Development, Nagoya University (Psycology and Human Development Sciences). 2000. 47. 117-138
  • 梶田正巳・佐藤群衛・松本一子・川上綾子・杉村伸一郎・西口利文. A Study on Adaptation of Japanese Overseas in North America-Evaluation on Language, Academic Achievement and Identity. Bulletin of the School of Education, Nagoya University(Psychology). 1999. 46. 1-51
more...
Books (9):
  • Teacher Development
    Kaneko Press 1998
  • 問題対処の教師行動
    学文社 2007 ISBN:978-4-7620-1718-6
  • 教育心理学
    ナカニシヤ出版 2010
  • 臨床生徒指導 応用編
    ナカニシヤ出版 2012 ISBN:978-4-7795-0605-5
  • 教育と学びの心理学
    名古屋大学出版会 2013 ISBN:978-4-8158-0729-0
more...
Lectures and oral presentations  (5):
  • 協同的学びを通じた学級の良好な人間づくり
    (日本学校心理学会第15回大会 2013)
  • 信念の一貫性・柔軟性と社会人基礎力に関する行動との関連
    (日本教育心理学会第55回総会 2013)
  • 賛否両論図を用いたグループディスカッションでの認知過程の検討
    (日本協同教育学会 第13回大会 2016)
  • 対人関係に問題を感じる青年を対象としたグループワークの効果 -内的不適応状態の改善に焦点を当てた分析-
    (日本カウンセリング学会 第50回大会 2017)
  • セルフマネジメントが授業でのパフォーマンスに及ぼす影響-初年度前期の授業からの分析-
    (日本発達心理学会 第28回大会 2017)
Professional career (1):
  • Ph. D (Nagoya University)
Work history (5):
  • 2001/10/01 - 2004/03/31 中部大学人文学部 助手
  • 2004/04/01 - 2006/03/31 中部大学人文学部 講師
  • 2006/04/01 - 2012/03/31 中部大学人文学部 准教授
  • 2012/04/01 - 2016/03/31 大阪産業大学教養部 准教授
  • 2016/04/01 - 大阪産業大学教養部 教授
Association Membership(s) (8):
Japan Society of Developmental Psychology ,  The Japanese Psychological Association ,  The Japanese Society for the Study on Teacher Education ,  The Japanese Association of Educational Psychology ,  日本協同教育学会 ,  日本学校カウンセリング学会 ,  The Japanese Association of Courseling Science ,  大学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page