Rchr
J-GLOBAL ID:200901085985437827
Update date: Apr. 05, 2024
Mio Tadao
ミオ タダオ | Mio Tadao
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Homepage URL (1):
http://www.f.waseda.jp/tadaomio/index.html
Research field (1):
Educational technology
Research keywords (1):
大学授業改善、授業評価調査、メディア教材構造分析、情報教育
Research theme for competitive and other funds (31):
- 2021 - 2025 オンライン学習を視野に入れたアクティブ・ラーニングの連続性に着目した指導法の開発
- 2016 - 2019 Support for Sustainable Active Learning Classes on University, and The Effect Measurement using the Information and Communication apparatuses
- 2012 - 2014 大学教員・学生の授業観と授業改善、学士力を結びつける授業評価のモデル開発
- 2008 - 2010 A practical study on development of teaching which assure the university students' ability
- 2006 - 2007 Research of Class Evaluation Investigation that Supports Growth of Teacher of University
- 2006 - 2007 Acase study of making the staff who link the faculty members and the office workers in university.
- 2005 - 2007 Basic Study on Child Development and Curriculum Development from the Viewpoint of Brain Sciences
- 2005 - 2007 Development of a training program for faculties to improve their ability of teaching
- 2004 - 2005 A proving study on the system for improving university classes with student's evaluation and faculty development
- 2004 - 2005 Research into competence and measurement of teaching evaluation by faculty and students for the improvement of higher education
- 2003 - 2005 Development of university lesson improvement method through co-operative work with digital teaching portfolios by two teachers.
- 2003 - 2004 学生による大学授業の評価調査結果の活用に関する研究
- 2002 - 2003 エル・ネット「オープンカレッジ」放送番組の評価調査
- 2001 - 2002 大学授業の自己改善を目的としたティーチング・ポートフォリオ活用に関する研究
- 2000 - 2002 Development of a Support System for School Librarians on ICT Education
- 2000 - 2002 高等教育におけるメディア教育・情報教育の高度化に関する研究
- 2001 - 2001 R & D of Media-focused Faculty Development and Flexible Learning
- 1999 - 2000 大学教員のティーチング・ポートフォリオの作成支援に関する研究開発
- 1999 - 2000 Measurement of Student Competency for Evaluating College Courses.
- 1998 - 2000 Instructional methods and materials to support students' self-directed learning in psychology courses.
- 1997 - 2000 Research and Development on Optimization of Learning through Multimedia
- 1998 - 1999 DEVELOPMENT OF INSTRUCTIONAL TRANSCRIPTIONS DATABESE BY REMOTE-ACCESSED POTABLE COMPUTER
- 1997 - 1999 The Study of the New Technology-Based Higher Education as Open Learning
- 1997 - 1998 動画像教材のビデオフレームアルバムによる要約手法の研究
- 1996 - 1998 Standardization of Evaluative Scales for Class Teaching and Materials
- 1994 - 1996 Development of teaching methods for undergraduate psychology courses and evaluation of their effectiveness.
- 1993 - 1995 Developing a taxonomy of university instructional processes and improving teaching strategies based on the analysis of video-logged classes
- 1993 - 1995 社会調査における映像地図・文字データの統合的処理システムの開発研究
- 1993 - 1993 映像教材における画像・音響情報の構造分析法の開発
- 1991 - 1992 A Theoretical and Experimental Study of the Transformational Process of Iconic and Verbal Information in Audiovisual Instructional Materials
- 1991 - 1991 放送教材の探索的分析システムの開発
Show all
Papers (37):
-
波多野 和彦, 中村 佐里, 三尾 忠男. 教職新科目「教育ICT」にかかわる一考察(2)-幼保系人材養成の視点から-. 日本教育工学会研究報告集. 2022. 2022. 2. 102-105
-
中村 佐里, 三尾 忠男, 波多野 和彦. プログラミング教育の指導に対する不安を軽減するための試案. 日本教育工学会研究報告集. 2022. 2022. 2. 90-95
-
中村 佐里, 三尾 忠男, 波多野 和彦. 小学校でのプログラミングの教育指導にかかわる不安要因について. 日本教育工学会研究報告集. 2022. 2022. 1. 147-150
-
波多野 和彦, 中村 佐里, 三尾 忠男. 学んだ知識を実践に活かすための働きかけ(2). 日本教育工学会研究報告集. 2021. 2021. 4. 17-20
-
波多野 和彦, 中村 佐里, 三尾 忠男. 学んだ知識を実践に活かすための働きかけ. 日本教育工学会研究報告集. 2021. 2021. 3. 186-189
more...
MISC (69):
-
中村 佐里, 遠藤 敏喜, 三尾 忠男, 波多野 和彦. 基礎的ITリテラシーを踏まえた教科情報のカリキュラムの検討 : プログラミングを題材として-Consideration for Information Curriculum based on IT Literacy Standard : Using Programming as a Subject. 日本教育工学会研究報告集 = Research report of JSET Conferences. 2019. 19. 4. 109-112
-
波多野 和彦, 中村 佐里, 遠藤 敏喜, 三尾 忠男. 幼保系人材育成課程から見た算数指導とプログラミング教育に関わる一考察(5)-A Consideration on Problem Solving of Mathematics and Programing Education through the Learning of Childhood Education(5)-教育の情報化と授業研究/一般. 日本教育工学会研究報告集 = Research report of JSET Conferences. 2019. 19. 2. 167-170
-
波多野 和彦, 中村 佐里, 遠藤 敏喜, 三尾 忠男. 幼保系人材育成課程から見た算数指導とプログラミング教育に関わる一考察(4)-A Consideration on Problem Solving of Mathematics and Programing Education through the Learning of Childhood Education(4)-ICTを用いた学習環境の構築/一般. 日本教育工学会研究報告集 = Research report of JSET Conferences. 2019. 19. 1. 675-678
-
波多野和彦, 中村佐里, 三尾忠男. 幼保人材養成課程におけるデータリテラシ育成にかかわる試みと課題. 私立大学情報教育協会・平成30年度教育改革ICT戦略大会資料. 2018. 134-135
-
波多野和彦, 中村佐里, 三尾忠男. 幼保系人材育成課程から見た小学校でのプログラミング教育に関わる一考察. 教育システム情報学会・第43回全国大会講演論文集. 2018. 155-156
more...
Books (5):
-
早稲田教育ブックレット31 私学の教員養成を探る
早稲田大学教育総合研究所 2024 ISBN:9784762032981
-
早稲田大学が創る教師教育
学文社 2017 ISBN:9784762027215
-
授業評価活用ハンドブック
玉川大学出版 2007 ISBN:9784472403378
-
FD(ファカルティ・ディベロップメント)で大学教育が変わる
文葉社 2002 ISBN:4998090763
-
バーチャル・ユニバーシティ-IT革命が日本の大学を変える(共著)
(株)アルク 2001
Lectures and oral presentations (1):
-
学生と変える大学教育:FDを楽しむという発想
(大学教育学会第31回大会 ラウンドテーブル 2009)
Education (2):
- - 1988 Naruto University of Education Graduate School, Division of School Education
- - 1986 Kyoto University of Education Faculty of Education
Professional career (1):
- Master of Education (Naruto University of Education)
Work history (5):
- 2005 - Waseda University
- 2001 - Waseda University School of Education
- 1998 - 同 助教授
- 1997 - Ministry of Education,Culture,Sports,Science and Technology
- 1988 - 文部省大学共同利用機関放送教育開発センター助手
Awards (2):
- 2015/05 - Waseda University, Center for Higher Education Studies WASEDA e-Teaching Award
- 1998 - 日本教育工学会『論文賞』
Association Membership(s) (3):
Japan Society for Information and Media Studies
, Japan Society for Educational Technology
, 大学教育学会
Return to Previous Page