Rchr
J-GLOBAL ID:200901086390784520   Update date: Feb. 09, 2023

Hoshino Yuko

ホシノ ユウコ | Hoshino Yuko
Affiliation and department:
Research field  (1): Foreign language education
Research keywords  (5): vocabulary assessment ,  Acquisition of basic words ,  Acquisition of polysemous words ,  vocabulary acquisition ,  English language education
Research theme for competitive and other funds  (16):
  • 2022 - 2026 Multiple Text Reading Processes of Japanese Learners of English: A Research Based on Automatic Processing and Reading Strategies.
  • 2022 - 2026 A Basic Study of "Reading" in Elementary School Foreign Language Education: Research of Learning Environment, Motivation, and Textbooks
  • 2022 - 2025 Development of a Computer Adaptive Vocabulary Size Test in a Meaning Recall Format
  • 2022 - 2025 Clarification of knowledge and skills that should be subject to educational costs in teaching English reading comprehension
  • 2020 - 2025 A cross-sectional study on Japanese learners in learning English tense and aspect: The applicability of a concept-based approach
Show all
Papers (41):
  • Yuko Hoshino, Kei Okuzumi, Takamitsu Tamunra, Koichi Ano, Misato Usukura. Proposal for Cross-Curricular Lessons Using Elementary School English Textbooks Based on the Results of Textbook Analysis. Journal of Teaching English. 2022. 31. 30-39
  • Shindo Haruka, Hoshino Yuko. The effects of relative spacing on L2 vocabulary learning for Japanese EFL learners. KATE Journal. 2022. 36. 43-56
  • Kanon Kobayashi, Yuko Hoshino. Analyses of English Textbooks in Elementary Schools and Junior High School Based On Bloom's Taxonomy. Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University. 2022. 70. 307-312
  • NISHIGAKI Chikako, MONOI Naoko, HOSHINO Yuko, HASHIMOTO Osamu, ABE Tomoyo, YAZAWA Makoto, SATO Etsuko, ISHII Kyohei, OKI Jun-ichi, KAMIYA Noboru, et al. Bridge Between English and Japanese Classes Based on the Analysis of Metalanguage of Elementary School Students. JES Journal. 2021. 21. 01. 176-191
  • Development of a Vocabulary Size Test for Japanese EFL learners Using the New JACET List of 8,000 Basic Words. 2021. 65. 23-45
more...
MISC (1):
  • 西垣 知佳子, 物井 尚子, 星野 由子, 橋本 修, 安部 朋世, 矢澤 真人, 佐藤 悦子, 石井 恭平, 大木 純一, 神谷 昇, et al. 児童のメタ言語分析に基づく外国語科と国語科の連携の試み-Bridge Between English and Japanese Classes Based on the Analysis of Metalanguage of Elementary School Students. JES journal / 小学校英語教育学会 編. 2021. 21. 176-191
Books (14):
  • 文部科学省英語検定教科書 高等学校外国語 Amity English logic and expression I
    2022 ISBN:9784304081088
  • 文部科学省英語検定教科書 高等学校外国語 APPLAUSE English logic and expression I
    2022 ISBN:9784304081095
  • いっきに極める小学英語
    くもん出版 2021
  • 文部科学省英語検定教科書 令和3年度版中学校英語 Here We Go! 1, 2, 3
    2021
  • 中等英語科教育 (新・教職課程演習)
    協同出版 2021
more...
Lectures and oral presentations  (39):
  • 応用言語学のジレンマ:言語学的知見に基づく教育実践の難しさについて
    (全国英語教育学会第47回北海道研究大会 2022)
  • 英語教育担当指導主事の業務実態と研修状況、教科指導力等の自己認識ーWebによる質問紙調査よりー
    (全国英語教育学会第47回北海道研究大会 2022)
  • 小学校英語教科書における単元構成の比較-単元末の活動へ向かうプロセスに焦点を当てて
    (関東甲信越英語教育学会第45回群馬研究大会(オンライン大会) 2021)
  • 小学校英語教科書を用いた 教科等横断型授業の提案 ー教科書分析結果を踏まえて
    (英語授業研究学会第32回全国大会 2021)
  • 小中高大の語彙・文法学習をシームレスにつなぐDDL支援ツールの開発と授業実践
    (外国語教育メディア学会第60回全国研究大会 2021)
more...
Education (2):
  • 2004 - 2009 University of Tsukuba Graduate School of Humanities and Social Sciences
  • 2000 - 2004 Sophia University Faculty of Foreign Studies Department of English Language and Studies
Professional career (2):
  • 修士(言語学) (筑波大学)
  • 博士(言語学) (筑波大学)
Work history (8):
  • 2019/04 - 現在 Chiba University Faculty of Education
  • 2021/04 - 2022/03 Meikai University Graduate School Graduate School of Applied Linguistics
  • 2019/04 - 2020/03 Shumei University
  • 2016/04 - 2019/03 Shumei University
  • 2012/04 - 2016/03 Tokyo Fuji University Faculty of Business Administration
Show all
Committee career (11):
  • 2016/04 - 現在 全国英語教育学会 紀要編集委員
  • 2016/04 - 現在 JACET学会賞・学術出版物選考委員
  • 2013/10 - 現在 関東甲信越英語教育学会 学会誌委員
  • 2009/04 - 現在 JACET英語語彙研究会 副代表
  • 2018/04 - 2020/03 関東甲信越英語教育学会 学会誌委員会 委員長
Show all
Awards (2):
  • 2011/08 - Japan Society of English Language Education Best Paper Award Effects of flashback on Japanese EFL readers’ narrative comprehension
  • 2005 - 第18回英検研究助成・研究部門入賞
Association Membership(s) (5):
THE JAPAN ASSOCIATION OF ENGLISH TEACHING IN ELEMENTARY SCHOOLS ,  THE JAPAN ASSOCIATION OF COLLEGE ENGLISH TEACHERS ,  Japan Language Testing Association ,  KANTOKOSHINETSU ASSOCIATION OF TEACHERS OF ENGLISH ,  THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page