Rchr
J-GLOBAL ID:200901086595725593
Update date: Apr. 22, 2024
Koizumi Rie
コイズミ リエ | Koizumi Rie
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (3):
Foreign language education
, Primary/secondary education and curricula
, English linguistics
Research keywords (13):
test validation
, Educational measurement
, language assessment literacy
, rater reliability
, rubric assessment
, classroom assessment
, Writing assessment
, language assessment
, English language education; teaching English as a foreign language
, language testing
, vocabulary assessment
, speaking assessment
, validation
Research theme for competitive and other funds (16):
- 2024 - 2028 学習を促進する教室内スピーキング評価の継続的運用方法の検証
- 2021 - 2026 コロナ禍の下での大学入試政策及び個別大学の入試設計のための総合的大学入試研究
- 2020 - 2024 高校の英語授業内スピーキング評価における「信頼性確保のための採点指針」の作成
- 2020 - 2023 「大学入試学」基盤形成への挑戦--真正な評価と実施可能性の両立に向けて--
- 2018 - 2023 New method of evaluating English speaking ability using AI
- 2016 - 2020 Research into CEFR-J-based 'can do' task and test development
- 2014 - 2019 Development and validation of a role-play test to evaluate English speaking ability
- 2014 - 2017 Using EIKEN, TOEFL, and TOEIC to Award EFL Course Credits in Japanese Universities
- 2011 - 2016 Establishment of a practical speaking test and peer assessment system to promote speech production
- 2010 - 2014 Estimation of English Proficiency by Measuring Three Dimensions of Vocabulary Knowledge: Vocabulary Size, Organization, and Lexical Access Speed
- 2010 - 2014 Development of speaking ability among Japanese learners of English: A meta-analysis
- 2007 - 2010 Examining the Methods Employed to Analyze the Spoken Discourse of Japanese Learners of English: Characteristics of Discourse Analytic Measures
- 2007 - 2010 Research and development of a practical speaking test with positive effect on learning
- 2007 - 2009 Development of a Vocabulary Test Battery Estimating English Skills and Proficiency : Integrating Vocabulary Size, Organization, and Access Speed
- 2004 - 日本人英語学習者における発表語彙知識の広さと深さの関係
- 2003 - 語彙知識によるスピーキング能力の予測可能性
Show all
Papers (80):
-
Koizumi, Rie, In'nami, Yo. Predicting functional adequacy from complexity, accuracy, and fluency of second-language picture-prompted speaking. System. 2024. 120. 103208. 1-14
-
小泉, 利恵. 継続性を意識した授業内スピーキングテスト--生徒会話型テストを例に. 英語教育. 2023. 72. 5. 40-40
-
小泉, 利恵, 阿川敏恵, 高橋閑. Usefulness of a learning activity using a score report of four-skill English tests: Analysis of university students’ responses in the questionnaire. Studies in Language Education. 2023. 15. 21-43
-
小泉, 利恵, 真家崚. 英語教育研究におけるオープンサイエンス(連載「データサイエンス時代の英語教育研究」第3回). 英語教育. 2023. 72. 3. 56-57
-
小泉, 利恵, 濱田彰. 「学習のための評価」を理解するための基礎知識(連載「外国語評価リテラシーを高めよう」第1回). 英語教育. 2023. 72. 1. 42-43
more...
MISC (3):
-
Rie Koizumi. Vocabulary Knowledge: Human Ratings and Automated Measures. LANGUAGE TESTING. 2015. 32. 1. 124-126
-
Mochizuki M., Ishikawa S., Koizumi R., Iso T. Multi-Facet Vocabulary Tests Workshop : What do These Tests Actually Measure?(workshop,Tomorrow's Learners, Tomorrow's Teachers : Autonomous Development in College English Language Learning and Teaching). 2010. 49. 54-55
-
Aizawa Kazumi, Shimizu Shinichi, Koizumi Rie, Sugimori Naoki. Estimating English Proficiency by Multi-dimensional Vocabulary Test Battery (Vocabulary,College English Curriculum Innovation in the 'New' Age of International Exchange). 2009. 48. 178-179
Books (31):
-
実例でわかる英語スピーキングテスト作成ガイド
大修館書店 2022 ISBN:9784469246551
-
Eun Hee Jeon & Yo In’nam (Eds.) Understanding L2 Proficiency Theoretical and meta-analytic investigations
John Benjamins 2022 ISBN:9789027211170
-
Eun Hee Jeon & Yo In’nam (Eds.) Understanding L2 Proficiency Theoretical and meta-analytic investigations
John Benjamins 2022 ISBN:9789027211170
-
Eun Hee Jeon & Yo In’nam (Eds.) Understanding L2 Proficiency Theoretical and meta-analytic investigations
John Benjamins 2022 ISBN:9789027211170
-
Eun Hee Jeon & Yo In’nam (Eds.) Understanding L2 Proficiency Theoretical and meta-analytic investigations
John Benjamins 2022 ISBN:9789027211170
more...
Lectures and oral presentations (66):
-
パネルディスカッション「英語4 技能を測定することの意義と課題」
(「英語教育学シンポジウム〜大学入学試験における英語4技能の測定〜」)
-
A priori difficulty estimation of speaking test prompts
(49th JALT (Japan Association for Language Teaching) 2023)
-
英語授業におけるパフォーマンス評スピーキング評価の改善に向けた取り組み-採点者信頼性の検証とポータルサイト開発-
(第1回言語学習評価研究会)
-
スピーキング評価ポータルサイト-小中高の実践から見た有用性と改善点
(第1回言語学習評価研究会)
-
An analysis of criticisms regarding a recently implemented speaking test in Japan: Applying the sociocognitive framework
(New Directions East Asia 2023)
more...
Works (1):
-
スピーキング評価ポータルサイト
小泉, 利恵, 深澤真, 井上千尋, 山本大, 横内裕一郎 - 現在
Education (3):
- 2001 - 2006 University of Tsukuba Graduate School of Humanities and Social Sciences Doctoral Program in Modern Cultures and Public Policies
- 1999 - 2001 University of Tsukuba
- 1993 - 1997 Utsunomiya University Faculty of Education
Professional career (1):
Work history (6):
Committee career (23):
- 2023/01 - 現在 Language Assessment Quarterly Editorial Board member
- 2022/01 - 現在 アジア言語評価学会 Member-at-Large member
- 2021 - 現在 Studies in Language Assessment (SiLA)/Papers in Language Testing and Assessment (PLTA) Editorial Board member
- 2020/04 - 現在 Japan Language Testing Association Board member
- 2019/04 - 現在 公益財団法人日本英語検定協会 「英検」研究助成専門選考委員
- 2019/01 - 現在 Editorial Board member
- 2013/07 - 現在 日本テスト学会 (JART) 編集出版委員
- 2021/12 - 2022/03 文部科学省 「高等学校外国語科におけるパフォーマンステスト参考資料」に関する協力者
- 2021 - 2022/03 The SAGE/ILTA award for Best Book on Language Testing Award Committee member
- 2020/04 - 2022/03 Japan Language Testing Association Vice Secretary General
- 2018 - 2022/03 Language Testing Research Colloquium (LTRC) Co-host
- 2019/11 - 2021/12 国際言語テスティング学会 ILTA Nominating Committee member (Chair, November 2020 to December 2021)
- 2018/09 - 2020/10 外国語教育メディア学会 (LET) 外国語教育メディア学会 (LET) 機関誌 査読委員
- 2018/04 - 2020/03 関東甲信越英語教育学会 (KATE) 学会誌委員会 査読委員
- 2014/04 - 2020/03 Japan Language Testing Association Secretary General
- 2014/04 - 2018/03 関東甲信越英語教育学会 (KATE) 学会誌委員会 編集委員
- 2014/05 - 2015/02 International Language Testing Association (ILTA) Committee of Best Article Award 2012 & 2013
- 2008/04 - 2014/03 日本言語テスト学会 (JLTA) 事務局次長、運営委員
- 2010/08 - 2013/09 International Language Testing Association (ILTA) Committee of translation of the ILTA Code of Ethics into Japanese
- 2007/05 - 2013/03 大学英語教育学会 (JACET) 関東支部研究企画委員
- 2009/04 - 2011/03 大学英語教育学会 (JACET) 英語語彙研究会代表
- 2008/04 - 2010/03 大学入試センター 教科科目第一委員会委員
- 2007/10 - 2008/09 日本言語テスト学会 (JLTA) 第12回全国研究大会実行委員長
Show all
Awards (4):
- 2023/03 - Japan Language Testing Association JLTA Best Paper Award 2022 Assessing Functional Adequacy Using Picture Description Tasks in Classroom-Based L2 Speaking Assessment
- 2022/11 - 日本言語テスト学会 日本言語テスト学会(JLTA)2022年度JLTA著作賞受賞 受賞作:『教材・テスト作成のためのCEFR-Jリソースブック』 (大修館書店、2020年出版)
- 2021/09 - Japan Language Testing Association 2021 JLTA Best Book Award How to select and use four-skill English tests from validity perspectives
- 2004/06 - 公益財団法人 日本英語検定協会 第17回 (平成16年度)「英検」研究助成(研究部門) 入選 日本人英語学習者における発表語彙知識の広さと深さの関係
Association Membership(s) (1):
The Japan Language Testing Association
Return to Previous Page