Rchr
J-GLOBAL ID:200901088434734331   Update date: Jan. 30, 2024

Kazushi Ahara

アハラ カズシ | Kazushi Ahara
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://www.aharalab.sakura.ne.jp/
Research field  (3): Educational technology ,  Learning support systems ,  Geometry
Research keywords  (5): educational technology ,  topology ,  education of mathematics ,  hyperbolic geometry ,  mathematical software
Research theme for competitive and other funds  (25):
  • 2022 - 2026 高等学校数学科の「授業研究コミュニティ」の成長を促す理論とシステムの構築
  • 2019 - 2022 A study on Formation of "lesson study community" on high school mathematics
  • 2015 - 2019 The development of discrete geometric analysis
  • 2016 - 2019 Geogebraを用いた電子教材開発の調査と電子教材の筆算入力に関する研究
  • 2015 - 2018 Development of the collaboration system between dynamic and static graphics to convert learners' understanding into static knowledge
Show all
Papers (52):
  • Yuto Saito, Kazushi Ahara. Teaching materials on internal division points and loci in PointLine. 2021. 2208
  • Ryosuke Miyahara, Kazushi Ahara, Shota Takahasi. Consider the Regulations of Digital Trading Card Game Tournament. 2021. 114-116
  • Shota Takahashi, Kazushi Ahara. A Study on the Effect of the Number of Cards in the Starting Hand on the Winning Percentage in Trading Card Games. 2021. 46-48
  • Kazushi Ahara. On attempt of CBT of calculus classes. 2021. 2178. 91-99
  • Yuto Saito, Kazushi Ahara. On implementation of angles in PointLine, bi-directional interactive geometry system. 2021. 2178. 124-130
more...
MISC (18):
  • 阿原一志. エレガントな解答を求む 解答講評. 数学セミナー2021年4月号. 2021. 87-90
  • 阿原一志. 非ユークリッド幾何の世界を視る. 数理科学2021年4月号. 2021. 48-55
  • 阿原一志. そうだ、幾何を探しに行こう(数セミ メディアガイド). 数学セミナー2021年2月号. 2021. 90-90
  • 阿原一志. エレガントな解答を求む 出題. 数学セミナー2021年1月号. 2021. 6-6
  • Sorting out GeoGebra materials in Japanese and management of the website of GeoGebra materials. 2017. 2022. 192-196
more...
Books (24):
  • 新学習指導要領(数学全体)について
    数研通信100号、数研出版 2021
  • 大学研究室探訪(動的幾何ソフトウエアとPointLine)
    じっきょう数学資料、実教出版 2021
  • 「新編数学I」「新編数学A」「新編数学II」(高等学校検定教科書)
    数研出版 2021
  • 数学セミナー「書評:美しい幾何学」
    数学セミナー、日本評論社 2021
  • 数学セミナー「エレガントな解答を求む」
    数学セミナー、日本評論社 2021
more...
Lectures and oral presentations  (97):
  • Reflections on hybrid lectures and CBT in mathematics in the post-corona.
    (2022)
  • On a graphic image recognition and character recognition add-in to PointLine using OpenCV
    (2022)
  • 思考力・判断力・表現力を磨く指導
    (富山県私学教育研修会数学部会 2022)
  • A Study on the Effect of the Number of Cards in the Starting Hand on the Winning Percentage in Trading Card Games
    (2021)
  • 生徒が数学の有用性や実用性を認識する指導の工夫
    (東京都教員研修、東京都教職員研修センター 2021)
more...
Works (7):
  • Oculus-Mathematics
    阿原 一志 2019 - 2019
  • PointLine Hyperbolic : 作図手順のない双曲幾何作図ツール
    阿原 一志 2019 -
  • MogMog0 : デジタルカーリングのための人工知能エージェント
    阿原 一志 2018 -
  • PointLIne : 作図手順の概念を持たない作図ソフトウエア
    阿原 一志 2018 -
  • BeadsKnot : 結び目の正則図に関する統合的エディタ
    上河恵理, 力石優武, 阿原一志 2017 -
more...
Education (3):
  • 1989 - 1992 University of Tokyo Graduate School, Division of Natural Science graduate school of mathematics
  • 1987 - 1989 The University of Tokyo Graduate School, Division of Natural Science graduate school of mathematics
  • 1982 - 1987 The University of Tokyo Faculty of Science department of mahematics
Professional career (3):
  • 博士(理学) (東京大学大学院)
  • 理学修士 (東京大学)
  • 理学学士 (東京大学)
Work history (4):
  • 2013/10 - 現在 Meiji University School of Interdisciplinary Mathematical Sciences Professor
  • 2013/04 - 2013/09 Meiji University School of Interdisciplinary Mathematical Sciences Assistant professor
  • 1998/04 - 2013/03 Meiji University School of Science and Technology Assistant professor
  • 1992/04 - 1998/03 Meiji University School of Science and Technology asistant
Committee career (8):
  • 2014/10 - 現在 JST CREST 「数理モデリング」領域アドバイザー
  • 2014/04 - 現在 日本数学会 社会連携協議会委員
  • 2013/08 - 現在 東京都教職員研究センター 教員研修(高校数学)
  • 2009/04 - 現在 Zentralblatt Mathematics reviewer
  • - 現在 AMS Math review reviewer
Show all
Association Membership(s) (2):
日本数学会 ,  情報処理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page