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J-GLOBAL ID:200901088983482913
Update date: Apr. 19, 2024
Takeuchi Yoshiaki
タケウチ ヨシアキ | Takeuchi Yoshiaki
Research field (2):
Special needs education
, Educational psychology
Research keywords (1):
Developmental psychology, Autism spectrum, Developmental disorder, Cognitive development, Turning point of development around the ages of 9 and 10 years, Spatial cognition
Research theme for competitive and other funds (11):
- 2019 - 2022 Developmental assessment in school-age children in relation to cognition ad self-awareness
- 2010 - 2012 Developmental research on the needs of support for the people with developmental disorders and their families
- 2003 - 2005 Analysis and support of knowledge construction to facilitate children's mathematical problem solving and transfer abilities
- 2003 - 2004 Application of GIS to the communication of geographic information and assistance of navigation for women and elderly people
- 2001 - 2003 Orientation & Mobility training and Materials for Young Blind and Visually Impaired Children
- 2001 - 2002 Factors Affecting Understanding and Producing Map Representation
- 2001 - 2002 Studies on communication of geographic information and navigation with GIS
- 1999 - 2000 Studies on the communication of spatial information and navigation with maps
- 1998 - 1999 Cognition of urban space and navigation by the handicapped
- 1998 - 1999 How psycho-social and laterality factors interact to influence gender difference of spatial ability
- 1992 - 1993 Surveys of children's understanding of natural concepts
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Papers (37):
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TKEUCHI Yoshiaki. What Kind of Planning Ability Do Children Acquire Through Primary School Age? : Consideration from the Viewpoint of both Psychometric Intelligence and Practical Ability. Ritumeikan Social Science Review. 2018. 54. 2. 75-84
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竹内謙彰. What Kind of Mental Contents Can "Three Wishes" Questions Approach?. 立命館産業社会論集. 2017. 53. 2. 63-75
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TOMII Nanami, ARAKI Hozumi, TAKEUCHI Yoshiaki, NAKAMURA Ryuichi, MATSUSHIMA Asuka, ARAI Yoko, MATSUMOTO Yu. Developing the New Instrument for Developmental Diagnosis (2) : On the Detection of Basic Structures of Development in Early Childhood. 産業社会論集. 2016. 52. 1. 149-168-168
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重冨紗希, 荒木穂積, 小林里帆, 荒井庸子, 高尾美妃, 竹内謙彰. 幼児期における自閉症スペクトラム児のプレイセラピー場面における遊びの分析(1)-ごっこ遊び・ルール遊び(初期)の分析-. 立命館大学心理・教育相談センター年報. 2016. 14. 41-55
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Yoshiaki Takeuchi. Insight on gender studies from the viewpoint of disability studies. The Japanese Journal of Psychological Science. 2015. 36. 2. 9-18-18
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MISC (21):
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蓼沼力, 吉田崇裕, 小林藍, 近江涼音, 松元佑, 荒木穂積, 竹内謙彰, 矢藤優子. 自閉症スペクトラム児の多様性と自主性を尊重した療育プログラムの開発(25)-文脈を踏まえた視線の動きに注目した検討-. 日本発達心理学会大会プログラム(CD-ROM). 2023. 34th
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荒木 穂積, 竹内 謙彰. 自閉症スペクトラム児の多様性と主体性を尊重した療育プログラム開発の実際 : はじめに. インクルーシブ社会研究. 2016. 13. 1-2
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谷 晋二, 荒木 穂積, 望月 昭, 竹内 謙彰. IIIパネルディスカッション 伴走的支援の実際 報告(1)「伴走的支援」 報告(2) 「自閉症スペクトラム児と家族の伴走的支援 : 療養プログラムとチェックリストの開発」 報告(3)「援助付き能力拡大を継続的に実現する情報移行の方法 : 模擬喫茶リッツの運用の意義」. インクルーシブ社会研究. 2015. 8. 85-127
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Yoshiaki Takeuchi. The right of the child to engage in play and the nuclear accident. 村本邦子・中村正・荒木穂積(編著)『臨地対人援助学-東日本大震災と復興の物語-』晃洋書房. 2015. 110-113
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鏡原崇史, 山路美波, 小林里帆, 松元佑, 荒木穂積, 竹内謙彰. 自閉症スペクトラム児の遊びと集団活動を援助する療育プログラム開発(6)中学・高校生期:集団を意識したルール作り. 日本発達心理学会大会論文集. 2014. 25th
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Books (9):
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主体的な学びの探求
クリエイツかもがわ 2024 ISBN:4863423667
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保育・教育に生かすOrigamiの認知心理学
金子書房 2018 ISBN:9784760832699
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高機能自閉症スペクトラム障害者における自己の諸側面-発達支援への示唆-『対人援助科学の到達点』所収
晃洋書房 2013 ISBN:9784771024618
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Autism spectrum disorders in infants and toddlers: Diagnosis, assessment, and treatment
Creates Kamogawa 2010 ISBN:9784863420519
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場面緘黙へのアプローチ-家庭と学校での取り組み
田研出版 2009 ISBN:4860890248
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Lectures and oral presentations (42):
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自閉症スペクトラム児の多様性と自主性を尊重した療育プログラムの開発(13)-幼児・小学校低学年:参加児の自己表現と他者意識を繋ぐための遊びの工夫-
(日本特殊教育学会第56回大会 2018)
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自閉症スペクトラム児の多様性と自主性を尊重した療育プログラムの開発(14)-小学生:グループ分けにおけるスタッフの関わり方とプログラム作成の工夫-
(日本特殊教育学会第56回大会 2018)
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思春期・青年期の自閉症スペクトラム児の療育プログラムの開発(その4)-中学生:参加児の課題に配慮したスタッフの関わり方とプログラム作成の工夫-
(日本特殊教育学会第56回大会 2018)
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思春期・青年期の自閉症スペクトラム児の療育プログラムの開発(その5)-中学生・高校生:参加児の自主性と協同性を育むための場と遊びの工夫-
(日本特殊教育学会第56回大会 2018)
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思春期・青年期の自閉症スペクトラム児の療育プログラムの開発(その3)-継続的な交流関係からみる自主性と協同性の変容の検討-
(日本自閉症スペクトラム学会第16回研究大会 2017)
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Education (3):
- - 1988 Kyoto University Graduate School, Division of Education
- - 1984 Kyoto University Graduate School, Division of Education Methodology of Education
- - 1981 Kyoto University Faculty of Education Division of Educational Psychology
Professional career (1):
Work history (4):
- 2007/04/01 - Ritsumeikan University College of Social Sciences
- 2004/04/01 - 2007/03/31 Aichi University of Education Faculty of Education
- 1991/01/01 - 2004/03/31 Aichi University of Education Faculty of Education
- 1988/10/01 - 1990/12/31 Aichi University of Education Faculty of Education
Association Membership(s) (4):
The Japanese Academy of Autistic Spectrum
, Japan Society of Developmental Psychology
, Tha Japanese Association of Educational Psychology
, The Japanese Psychological Association
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