Rchr
J-GLOBAL ID:200901089174973821
Update date: Aug. 15, 2024
Takiguchi Keiko
タキグチ ケイコ | Takiguchi Keiko
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (2):
Educational psychology
, Special needs education
Research keywords (1):
Text Comprehension, Situation Model, Developmental Disorder, Early Childhood Education/Elementary School Cooperation, Teacher Training, Connecting Young Children with Nature
Research theme for competitive and other funds (11):
- 2024 - 2029 A longitudinal study on the quality of early childhood care and education: an ecological system approach
- 2022 - 2026 Science-related activities in nursery school and kindergarten: A longitudinal analysis of infants and young children's exploratory behavior
- 2019 - 2024 The longitudinal study on the effects of early childhood education and care on child development
- 2018 - 2023 発達の系統性を踏まえた科学の保育実践の実践的開発
- 2014 - 2017 幼児教育と小学校教育の接続期に求められる支援の縦断的追究:幼小の段差の克服の過程
- 2011 - 2013 実践体験型PBL教育を導入した教員養成カリキュラムの開発に関する研究
- 2010 - 2012 教員養成大学における特別支援教育関連授業の実践的構築
- 2009 - 2012 発達障害のある者への障害特性を考慮した体系的キャリア教育プログラムの開発に関する研究
- 2008 - 2010 デマンドサイドのニーズに即した教科領域を超えた教材開発と評価方法の研究
- 2006 - 2008 幼児の文章理解における言語作動記憶及び視空間作動記憶の機能の発達過程
- 2006 - 2007 The development of system and evaluation method for the teacher training type PBL tutorial education
Show all
Papers (29):
-
Natural object exploration in 5-year-old children:Investigating a leaf of Quercus variabilis. 2022. 48. 17-25
-
Six-Year-Olds'Art Activities during Choice Time in Kindergarten : A Longitudinal Case Study. 2021. 13. 75-88
-
滝口圭子, 榎本(寺田)容子, 宮本昌子, 安井宏. 発達障害のある小学生を対象とするキャリア教育プログラムの開発. 臨床発達心理実践研究. 2019. 14. 73-83
-
WAKAYAMA Ikuyo, TAKIGUCHI Keiko. A Longitudinal Case Study on Attitudes of Six-Year-Olds to Seven-Year-Olds toward Art Activities in Kindergarten and Art Classes in Primary School. The Journal for the Association of Art Education. 2017. 38. 479-489
-
Collaborative Activity of Kindergarten, Elemental School, Junior High School and High School Related by Digital Picture Books(2)Elemental School and High School Student Evaluation of Activity. 2016. 8. 8. 61-69
more...
MISC (10):
-
深川 美也子, 滝口 圭子. 音韻意識の育ちと読み書きの関係-読み書き困難児教育における人格の全体的発達に視点を置く指導-(児童発達分科会). 心理科学. 2023. 44. 1. 99-100
-
阪脇 孝子, 滝口 圭子. 小学生の物の浮き沈み判断の発達的変化-物質の密度概念の発達と関連づけて-(児童発達分科会). 心理科学. 2022. 43. 2. 155-155
-
滝口 圭子, 野口 隆子, 田爪 宏二, 冨田 久枝. 幼児教育と小学校教育の接続期を生きる子どもと保護者(4)-小学校2年生を生きる. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2021. 63. 62-63
-
滝口 圭子. 保育の中の科学を考える年齢別にみた乳幼児の活動. 日本心理学会大会発表論文集. 2021. 85. PO-061-PO-061
-
滝口 圭子. 幼少期を外国で過ごした日本人幼児の幼小接続期の追跡. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2021. 63. 405
more...
Books (15):
-
発達障害の就労とキャリア発達ーライフステージをつなぐ支援
新曜社 2023 ISBN:4788518090
-
障害児保育 (新しい保育講座 14)
ミネルヴァ書房 2021 ISBN:462308535X
-
新・育ちあう乳幼児心理学 -- 保育実践とともに未来へ (有斐閣コンパクト)
有斐閣 2019 ISBN:4641174512
-
学習・言語心理学:支援のために知る「行動の変化」と「言葉の習得」 (公認心理師の基本を学ぶテキスト 8)
ミネルヴァ書房 2019 ISBN:462308583X
-
教育心理学 (よくわかる!教職エクササイズ)
ミネルヴァ書房 2018 ISBN:462308177X
more...
Lectures and oral presentations (17):
-
幼児のいる家庭におけるメディアの利用と読み聞かせ
(日本発達心理学会第34回大会 ポスター発表5AM1-P-PS32 2023)
-
保育のなかの科学3:3歳前後の子どもたちと光との出会い
(日本発達心理学会第34回大会 ラウンドテーブル 4AM1-H-RT07 2023)
-
幼少期を外国で過ごした児童を対象とする縦断調査:小学校1年生をどのように過ごしたか
(日本LD学会第31回大会 ポスター発表 2022)
-
幼少期を外国で過ごした年長児に対する保育者の言葉がけ:幼児教育における生活言語と学習言語
(日本乳幼児教育学会第32回大会 研究発表D-1 4 2022)
-
保育の場における特別支援と心理学との出会い:実践を貫く視点を得るために
(日本LD学会第31回大会 自主シンポジウム 2022)
more...
Education (2):
- 2001 - Hiroshima University Graduate School, Division of Education
- 1997 - Hiroshima University Graduate School, Division of Education
Professional career (1):
Work history (5):
- 2015/07 - 現在 Kanazawa University Institute of Human and Social Sciences, Faculty of Education
- 2011/10 - 2015/06 Kanazawa University
- 2004/04/01 - 2011/09/30 Mie University
- 2003/04/01 - 2004/03/31 Fukuyama Heisei University
- 2001/04/01 - 2003/03/31 Japan Society for the Promotion of Science
Awards (1):
- 2006/10/07 - 日本LD学会 日本LD学会 指導教材公募 会長賞
Association Membership(s) (7):
日本認知心理学会
, 日本LD学会
, 日本乳幼児教育学会
, 日本保育学会
, 日本発達心理学会
, 日本教育心理学会
, 日本心理学会
Return to Previous Page