Rchr
J-GLOBAL ID:200901091963989931
Update date: Aug. 25, 2024
Takanami Sachiyo
タカナミ サチヨ | Takanami Sachiyo
Affiliation and department:
Job title:
Associate Professor
Homepage URL (1):
https://sachiyotakanami.wixsite.com/sachiyotakanami
Research field (2):
Primary/secondary education and curricula
, Foreign language education
Research keywords (7):
テスト・評価
, 音読
, literacy
, vocabulary acquisition
, spelling test
, spelling
, 第二言語習得
Research theme for competitive and other funds (1):
- 2021 - 2024 スペリングテストの難易度に影響を与える要因:形式、語彙、熟達度、学習背景の比較
Papers (20):
-
Sachiyo TAKANAMI. Multiple-Choice Spelling Tests With L1 Translation: An Effective First Step in Identifying Japanese EFL Learners Needing Support in Spelling Acquisition. Annual Review of English Language Education in Japan (ARELE). 2024. 35. 129-144
-
Do Foreign Language Learning Anxiety Affects the Process of Encoding and Decoding: A Preliminary Study Targeting Japanese EFL Learners. KASELE Journal. 2023. 51. 31-38
-
Sachiyo TAKANAMI, Hideki IIMURA. Developing Evaluation Scales for Japanese EFL Learners' Pral Reading Performance: A Suggestion for a Rubiric-Based, Binary-Choice, Boundary-Defenition (RBB) Scale. Journal of the Phonetic Society of Japan. 2023. 26. 3. 135-146
-
鈴木明夫, 粟津俊二, 髙波幸代, 安山 秀盛. SGUに関わる意識調査. 経営論集. 2023. 100. 135-149
-
Sachiyo TAKANAMI. Do Learners' Impressions and Words' Characteristics Predict Spelling Test Difficulties?: A Study Using the MIMIC Modeling Approach. KASELE BULLETIN. 2022. 50. 31-40
more...
MISC (4):
-
髙波幸代. 知らず知らずのうちに知識が定着する スパイラルな小テスト作成. 『英語教育11月号』. 2020. 69. 9. 26-27
-
髙波 幸代. 「受容」・「発信」を生徒にどう伝えるか:CAN-DOリスト・テストを活かした指導と評価について. 『英語教育2月号』. 2019. 67. 12. 24-25
-
髙波幸代. 3.3.10 綴り(スペリン グ)の評価. 日本言語テスト学会 誌20周年記念特別号. 2018. 142-145
-
髙波 幸代. テストで英語嫌いを作らないために. 『英語教育10月号』. 2017. 66. 7. 20-21
Books (4):
-
久保田章・林伸昭(編著)『授業力アップのための英語教育学の基礎知識』
開拓社 2019
-
小泉利恵・印南洋・深澤真(編著)『実例でわかる英語テスト作成ガイド
大修館書店 2017
-
平井明代(編著)『教育・心理系研究のためのデータ分析入門ー理論と実践から学ぶSPSS活用法〔第2版〕ー』
東京図書 2017
-
平井明代(編著)『教育・心理系研究のためのデータ分析入門-理論と実践から学ぶSPSS活用法』
東京図書 2012
Lectures and oral presentations (30):
-
ルーブリックに基づく二値選択・境界定義(RBB)尺度の実用性検証 -予備的研究-
(第49回全国英語教育学会福岡研究大会 2024)
-
自己採点を取り入れたスペリング学習がテスト得点と自信度に与える影響の検証
(第49回全国英語教育学会福岡研究大会 2024)
-
Japanese EFL Learners’ Confidence in English Reading and Writing Skills and Classification of Spelling Errors
(KASELE 2023 Kumamoto 2023)
-
ルーブリックに基づく二値選択・境界定義(RBB)尺度の実用性に関する一考察:教職を目指す学生はどう採点するか
(第26回日本言語テスト学会全国研究大会 2023)
-
日本人大学生における英語の読み書き能力の自信度とエンコーディングの正確性との関係
(第48回全国英語教育学会香川研究大会 2023)
more...
Education (3):
- 2008 - 2011 University of Tsukuba
- 2006 - 2008 Ibaraki University Graduate School of Education
- 2002 - 2006 Ibaraki University College of Education
Professional career (2):
- PhD in Linguistics (University of Tsukuba)
- MA of Education (Ibaraki University)
Work history (14):
- 2023/04 - 現在 Gunma University Global Initiative Center Associate Professor
- 2022/04 - 2023/04 Gunma University Associate Professor
- 2021/10 - 現在 Gunma Prefectural Women's University Arts English Language, British and American Cultures
- 2020/04 - 現在 Chuo University The Institute of Cultural Sciences
- 2020/12 - 2021/03 Gunma Prefectural Women's University Arts English Language, British and American Cultures Part-time lecturer
- 2015 - 2020/03 Toyo University Faculty of Literature
- 2012 - 2014 Tokiwa University College of Applied International Studies
- 2011 - 2014 Reitaku University
- 2010 - 2014 Toyo University Faculty of Business Administration
- 2011 - 2013 Saitama Prefectural University
- 2011 - 2012 Ibaraki National College of Technology
- 2010 - 2011 茨城県立牛久高等学校 非常勤講師
- 2009 - 2010 茨城県立竜ヶ崎南高等学校 非常勤講師
- 2007 - 2008 水戸市立第四中学校 非常勤講師
Show all
Awards (1):
- 2015/08 - The Japan Association for Language Education & Technology Certificate of merit in "A Comparison of Task Difficulties Among English Spelling Tests: Focusing on Japanese EFL Learners' Spelling Knowledge
Association Membership(s) (5):
日本言語テスト学会
, 関東甲信越英語教育学会
, 九州英語教育学会
, 全国英語教育学会
, 日本音声学会
Return to Previous Page