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J-GLOBAL ID:200901093265752264   Update date: Sep. 20, 2024

Shinichiro Matsumoto

マツモト シンイチロウ | Shinichiro Matsumoto
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): https://wwp.shizuoka.ac.jp/matsugen/
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (5): 数学的モデリング ,  数学的モデル化 ,  統計教育 ,  リスク ,  Mathematical education
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2022 - 2026 リスク社会に対応した数学教育のあり方に関する研究
  • 2022 - 2025 探究的な学びのための中学校教師による自律的授業研究コミュニティ形成に関する研究
  • 2020 - 2023 The development of systematic and consistent curriculum about teaching ratio at from primary school level to secondary school level
  • 2020 - 2023 Society 5.0に応える日本型STEM教育改革の理論と実践に関する実証研究
  • 2017 - 2022 Development of a Statistical Instruction Program Aimed at Critical Thinking in Primary and Secondary Education
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Papers (73):
  • 柗元新一郎, 郡司賀透, 室伏春樹, 杉﨑哲子, 村井大介, 四之宮佳彦, 内山秀樹, 山本高広, 長谷川慶岳, 東屋敷尚子, et al. Development of a Program for Fostering ICT-Based Instructional Skills for Each Subject : Teacher Training Adapted to the Digital Society. 2024. 397-409
  • 稲熊紀昭, 美澤将史, 柗元新一郎. Teaching of Geometry to Promote Comprehensive and Expansive Thinking in Junior High School : Development of teaching materials and practice in “investigation of the properties of figures’’ and “circle figures’’. 2024. 357-370
  • 寺田徹, 小林香代子, 池田純也, 杉山智志, 戸塚正人, 深澤孝紀, 村田伸雄, 井出千鶴, 黒内康平, 小澤由佳, et al. The Report on Arithmetics and Mathematics Teaching Seminer in Yaizu-City(2) :Aim for Good Partnership between Yaizu-City and Shizuoka University. 2024. 291-302
  • 熊倉啓之, 國宗進, 柗元新一郎, 近藤裕, 早川健. Systematic Curriculum and its Specifics of Ratio Teaching for Elementary, Middle, and High Schools. 2024. 183-192
  • 石原比奈子, 伊藤悠人, 柗元新一郎. Cross-Sectional Survey Research on the Essential Understanding of Ratio among Elementary, Junior High, and High School Students. 2024. 126-139
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MISC (29):
  • 柗元新一郎, 峰野宏祐, 熊倉啓之. A Proposed Framework for Dealing with Risk in Mathematics Education. 2024. 17-20
  • 熊倉 啓之, 國宗 進, 柗元 新一郎. Development of Systematic Curriculum about Ratio’s Teaching through from Elementary level to High School level. 2023. 337-380
  • 柗元新一郎. 統計的探究プロセスにもとづく小学校算数科授業研究に関する一考察(2). 日本数学教育学会 春期研究大会発表収録. 2023. 223-230
  • 峰野宏祐, 柗元新一郎, 熊倉啓之, 石綿健一郎, 笹瀬大輔, 高山新悟, 冨田真永, 西川洋一郎. データの活用領域における批判的思考を促す問題の分析 : 中学校数学教科書の新旧比較から. 日本数学教育学会,秋期研究大会発表収録. 2022. 237-240
  • 熊倉啓之, 國宗進, 柗元新一郎. 割合と比の関係に関する考察. 日本数学教育学会,秋期研究大会発表収録. 2022. 221-224
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Books (30):
  • 学校算数・中学校数学「データの活用」の授業作り
    明治図書 2019
  • 改訂新版 算数科教育の基礎・基本
    明治図書 2019
  • 統計科学百科事典
    丸善出版 2018
  • 平成29年改訂中学校教育課程実践講座数学
    ぎょうせい 2018
  • 数学教育の哲学
    東洋館 2015
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Lectures and oral presentations  (45):
  • 小中高を一貫する割合指導の体系的カリキュラムの開発
    (日本科学教育学会年会 論文集 2023)
  • 数学教育においてリスクを扱う際の枠組みの提案
    (日本科学教育学会年会 論文集 2023)
  • 統計的探究プロセスにもとづく小学校算数科授業研究に関する一考察(2)
    (日本数学教育学会 春期研究大会発表収録 2023)
  • データの活用領域における批判的思考を促す問題の分析 : 中学校数学教科書の新旧比較から
    (日本数学教育学会秋期研究大会発表収録 2022)
  • 割合と比の関係に関する考察
    (日本数学教育学会秋期研究大会発表収録 2022)
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Education (4):
  • - 1992 Tokyo Gakugei University
  • - 1992 Tokyo Gakugei University Graduate School, Division of Education
  • - 1990 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
  • - 1990 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
Professional career (1):
  • 教育学修士 (東京学芸大学)
Work history (7):
  • 2013/04 - 現在 国立大学法人 静岡大学 教育学部 教授
  • 2009/04 - 2013/03 国立大学法人 静岡大学 教育学部 准教授
  • 2008/04 - 2009/03 国立大学法人 金沢大学 人間社会研究域学校教育系 准教授
  • 2007/12 - 2008/03 国立大学法人 金沢大学 教育学部 准教授
  • 2006/10 - 2007/11 国立大学法人 金沢大学 教育学部 専任講師
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Committee career (9):
  • 2018/01 - 2022/10 日本数学教育学会 数学教育編集部 副部長
  • 2018/04 - 2022/03 大日本図書(株) 小学校算数・中学校数学教科書編集委員
  • 2017/06 - 2019/03 東京都立小石川中等教育学校 スーパーサイエンスハイスクール運営指導委員
  • 2016/05 - 2019/03 浜松市教育委員会 浜松市学力向上分析委員会
  • 2015/04 - 2019/03 東京都小石川中等教育学校 SSH運営指導委員会
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Association Membership(s) (6):
Japan Association for Research in School Education Practices ,  Japan Statistical Society ,  National Council of Teachers of Mathematics ,  The Japanese Association of Teaching and Learning Materials ,  Japan Society for Science Education ,  Japan Society of Mathematical Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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