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J-GLOBAL ID:200901099694066121   Update date: Nov. 12, 2024

Shimura Takashi

シムラ タカシ | Shimura Takashi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (2):
Homepage URL  (1): http://www.juen.ac.jp/shakai/shimura/index.html
Research field  (2): Geography ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (7): イギリス ,  Geography ,  Cartography ,  Subject education ,  Social studies education ,  地理教育 ,  Geographical Education
Research theme for competitive and other funds  (19):
  • 2021 - 2025 社会正義を志向する社会科教育の創造:学校教師との協働的授業開発とアジアへの普及
  • 2021 - 2025 力強いペダゴギーを組み込んだケイパビリティ論の拡張による教科教員養成国際共同研究
  • 2017 - 2021 「持続可能な社会」に向けての社会科・理科のグローバルな融合カリキュラムの開発
  • 2017 - 2021 ケイパビリティ論に基づく社会系教科教員養成・研修システムの国際共同開発研究と成果発信
  • 2016 - 2020 東日本大震災の経験と地域の条件をふまえた学校防災教育モデルの創造
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Papers (64):
  • SHIMURA Takashi, KOBASHI Takuji, ISHIGE Ichiro, GOTO Yasuhiko, IZUMI Takahisa, NAKAMURA Mitsutaka, MATSUMOTO Hotaka, AKIMOTO Hiroaki. Reality of Establishment of “Geography” and “Advanced Geography” Subjects in the New High School Curriculum after 2022: Results of a Nationwide Curriculum Survey of High Schools. E-journal GEO. 2023. 18. 1. 71-81
  • SHIMURA Takashi. The creation and characteristics of an internationally diffused teaching strategy/material “Mystery” in English teacher education courses: Fostering thinking skills in geography/social studies education, curriculum development and learning assessment. Bull. Teaching Profession Graduate School Joetsu Univ. Educ. 2023. 10. 217-228
  • Takashi SHIMURA. The acceptance and application of the powerful knowledge theory in the subject education community: A bibliographic approach centered on geography, history, and social studies education. Bulletin of Joetsu University of Education. 2022. 41. 2. 379-392
  • Shelagh Waddington, Takashi Shimura. Irish students' knowledge and understanding of other countries: what do they know why is this important?. Geographical Viewpoint. 2021. 44. 23-36
  • Tkashi SHIMURA. A subject educational note on the generation and development of Powerful Knowledge theory:A bibliographical approach from geography education. Bulletin of Joetsu University of Education. 2020. 40. 1. 217-225
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MISC (98):
  • 志村喬. 紙碑 寺阪昭信先生のご逝去を悼む. 経済地理学年報. 2024. 70. 3. 177-180
  • 志村 喬. 書評:牛垣雄矢(2024)『身近な地域の地理学-地誌の見方・考え方-』古今書院. 地図-空間表現の科学-. 2024. 62. 3. 30-30
  • 志村喬. 図書紹介 西脇保幸著『地域発見と地理認識ー観光旅行とポタリングの楽しみ方ー』(春風社). 社会科教育研究. 2023. 150. 25-26
  • 志村喬. 創造的な授業は「不確実性」からうまれるのではないだろうか-自身の教師生活を振り返った主観的解釈-. 日英教育研究会ニューズレター. 2023. 8. 1. 17-19
  • 志村喬. 「地理授業」ミステリーでの学力育成を考える(日本地理教育学会2022年7月例会「対話的な地理学習を進める」コメント). 新地理. 2023. 71. 1. 52-53
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Books (45):
  • 『社会科教育事典 第3版』
    ぎょうせい 2024 ISBN:9784324113431
  • Powerful Geography; International Perspectives and Applications
    Springer 2024 ISBN:9783031548451
  • 『社会科・地理教育実践学の探求: 教職大学院で教科教育を学ぶ』
    風間書房 2023 ISBN:4759924817
  • 『世界の今がわかる「地理」の本』
    三笠書房 2023 ISBN:4837929516
  • 『地理学事典』
    丸善出版 2023 ISBN:9784621307939
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Lectures and oral presentations  (62):
  • Powerful knowledge論の提唱・受容とコンピテンシー-イギリス地理教育界等での議論からみえるもの-
    (日本教育方法学会 第60回記念大会 (課題研究V 「コンピテンシー・ベースのカリキュラム改革のなかでの「教科」と教科内容を問う」) 2024)
  • 開発研究期の「地理総合」授業を学習者はどのように振り返っているか-神戸大学附属中等教育学校卒業生へのインタビュー調査から
    (日本地理学会2024年春季学術大会公開シンポジウム「国際地理教育界におけるカリキュラムとペダゴジーをめぐる研究動向の展望-「ジオ・ケイパビリティズ」プロジェクトを基軸にー」(『日本地理学会発表要旨集』105号,p.20:青山学院大学) 2024)
  • シンポジウム「宗教とシティズンシップ」の討論に向けて-社会系地理教育比較研究者の視座から-
    (日本シィズンシップ教育学会第4回大会シンポジウム「宗教とシティズンシップ」指定討論者(同大会『研究発表要旨集』p.47) 2023)
  • 教員養成者のセルフスタディとしての教職大学院における社会科・地理教育実践 -修士課程で指導した実践的学修成果を活かす私的試み-
    (日本社会科教育学会 第73回全国研究大会(課題研究V:教職大学院で社会科教師をどう育てるか)『日本社会科教育学会全国大会発表論文集』19号(315-316頁) 2023)
  • イギリスの教員養成課程で開発され国際的に普及した「ミステリー(Mystery)」は汎用的教授手法か?-地理・社会科教育における思考力育成と教材内容開発-
    (2022年 人文地理学会大会 2022)
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Works (4):
  • 教員養成課程の学生と現職教員らの協働による子どもたちが伝え・学び会う新潟水俣病小中学校学習プログラム実践((新潟水俣病関連情報発信事業 令和5年度報告書)
    上越教育大学社会科教育学研究室(中平一義, 茨木智志, 志村喬) 2024 -
  • 新潟水俣病を学び伝える小中学校社会科学習プログラム開発(新潟水俣病関連情報発信事業 令和4年度報告書)
    上越教育大学社会科教育学研究室, 中平一義, 茨木智志, 志村喬 2023 -
  • Migration case study: How do displaced people respond and adapt to natural disasters? Huynh, N.T., Li, W., Nakano, R., Ndiang'ui, P., and Shimura, T. 2013. In Solem, M., Klein, P., Muniz-Solari, O., and Ray, W., eds., AAG Center for Global Geog.Education
    志村 喬 2013 -
  • 『中等地理領域学習材パック「災害と防災」「商業と生活」』(兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科共同研究プロジェクト(I)開発学習材集)
    志村喬, 馬場勝 2011 -
Education (4):
  • - 1985 Tokyo Metropolitan University Graduate School of Science
  • - 1985 Tokyo Metropolitan University Graduate School, Division of Natural Science Geography
  • - 1983 Tokyo Metropolitan University Faculty of Science
  • - 1983 Tokyo Metropolitan University Faculty of Science Geography
Professional career (2):
  • Master(Science) (Tokyo Metropolitan University)
  • Doctor of Philosophy (Education) (Hyogo University of Teacher Education)
Work history (21):
  • 2024/04 - 現在 上越教育大学大学院学校教育研究科専攻長(兼務)
  • 2023/04 - 現在 Joetsu University of Education Vice President
  • 2023/04 - 現在 上越教育大学 学校教員養成・研修高度化センター長(兼務)
  • 2012 - 現在 Joetsu University of Education Professor
  • 2005 - 現在 兵庫教育大学大学院連合(博士課程)学校教育学研究科教員(兼)
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Committee career (10):
  • 2022/09 - 現在 人文地理学会 代議員
  • 2015/03 - 現在 日本学術会議 地域研究委員会・地球惑星科学委員会合同 地理教育分科会 学校地理教育小委員会委員
  • 2012 - 現在 日本社会科教育学会 幹事・学会誌編集委員等
  • 2004 - 現在 日本地理教育学会 評議員・編集委員
  • 2003 - 現在 The Geographic Education Society of Japan editorial board member,councilor
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Association Membership(s) (12):
THE JAPANESE SOCIETY FOR CURRICULUM STUDIES ,  東北地理学会 ,  経済地理学会 ,  日英教育学会 ,  Geographical Association ,  全国社会科教育学会 ,  地理科学学会 ,  日本社会科教育学会 ,  日本地理学会 ,  日本地理教育学会 ,  American Association of Geographers ,  上越教育大学社会科教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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