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J-GLOBAL ID:201001002538234046   Update date: Mar. 08, 2024

Shinichiro Kakihana

カキハナ シンイチロウ | Shinichiro Kakihana
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Research field  (2): Experimental psychology ,  Educational psychology
Research keywords  (5): 英単語学習 ,  漢字の読みの認知過程 ,  読み書き習得 ,  教授学習過程 ,  認知発達
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2016 - 2020 Development of a Method to Support the Acquisition of Kana Special Notation Using Song Play to Promote Young Children's Phonological Skills
  • 2011 - 2013 Development of song-based instructional program for reading special notations of Japanese kana syllabary.
  • 2009 - 2010 A study of Japanese children' s learning processes of special notations of kana syllabary, and development of its instructional methods.
  • 2007 - 2009 幼児のかな文字習得における類推の役割-習得メカニズムの解明と習得支援への応用
Papers (15):
  • Shinichiro Kakihana. Does the word-writing strategy in vocabulary learning increase learning outcomes or mislead learners into overestimation?. International Journal of Applied Linguistics. 2024
  • Shinichiro Kakihana. Factors Relating to Kanji Reading Accuracy in Kun-readings: An Item-Level Analysis. Japanese Psychological Research. 2024
  • Shinichiro Kakihana. Differences in knowingness, comprehension, and impressions of katakana loan words and kanji words: Comparison of yes/no and writing vocabulary tests. The Japanese journal of psychology. 2023. 94. 3. 209-218
  • 垣花真一郎. 研究法の観点から見た教授・学習・認知研究の動向. 教育心理学年報. 2021. 60. 32-48
  • Shinichiro Kakihana. Factors in Kana Letters That Influence Young Children’s Error Patterns in Letter Naming and Their Changes in the Learning Process. 2020. 31. 4. 226-235
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MISC (4):
  • 大家まゆみ, 垣花真一郎, 藤江康彦, 奥川裕, 飯高晶子, 上淵寿. 日本の小・中学校間の連携・接続に関する実証的研究-主要5教科・技能4教科・特別活動・総合的な学習の時間・休み時間に対する動機づけと学業成績の自己評価の関係. 人文科学研究(誠信女子大学校人文科学研究所紀要). 2015. 33. 275-297
  • 垣花真一郎. 英語学習者の英語文字単語認知研究-音韻意識の観点からの再検討-. 人間と社会の探求- 慶應義塾大学大学院社会学研究科紀要. 2005. 59. 1-11
  • 垣花真一郎. 幼児のライム意識と仮名文字読み習得の関連. 慶應義塾大学大学院社会学研究科紀要. 2002. 54. 67-69
  • 日本語話者の音韻構造と英単語の分節について. 三田教育学研究. 2000. 8. 9-12
Books (8):
  • 教育発達学の展開:幼小接続・連携へのアプローチ
    風間書房 2020
  • 読書教育の未来
    ひつじ書房 2019
  • Creativity in the Twenty First Century
    2019
  • 発達と学習(未来の教育を創る教職教養指針 第3巻)
    学文社 2018
  • 教育心理学
    2013
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Lectures and oral presentations  (34):
  • 教授による学習の効果における聞き手の肯定的反応の役割
    (日本教育心理学会第63回総会 2021)
  • 仮名の文字名習得の機序-仮名文字の特徴に根差してー(ラウンドテーブル:多角的なアプローチを用いた読み書き発達過程の探求 -実験心理学・計算論・生理心理学の観点から- 話題提供)
    (日本発達心理学会第31回大会 2020)
  • 文字読みの獲得に必要な条件と支援(自主シンポジウム:「読み支援」の応用行動分析:研究と実践のための刺激作成 話題提供)
    (日本特殊教育学会第57回大会 2019)
  • ひらがなの文字呼称の習得過程-かな文字の特性に着目して-(自主企画シンポジウム「読みの発達を支援する」話題提供)
    (日本発達心理学会第30回大会 2019)
  • 説明場面における説明目的の違いが話者自身の理解促進効果に与える影響-教授場面と理解確認場面の比較-
    (日本教育心理学会第60回総会 2018)
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Education (3):
  • 2000 - 2003 Keio University Graduate School of Human Relations
  • 1997 - 2000 Keio University Graduate School of Human Relations
  • 1993 - 1997 Keio University Faculty of Letters
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (慶應義塾大学)
Work history (15):
  • 2016/04 - 現在 Meiji Gakuin University Faculty of Psychology, Department of Education and Child Development
  • 2017/04 - 2019/03 Keio University Faculty of Letters
  • 2013/04 - 2016/03 Koriyama Women's University Faculty of Home Economics, Department of Human Life Studies
  • 2011/04 - 2013/03 The Open University of Japan Faculty of Liberal Arts
  • 2009/04 - 2013/03 Koriyama Women's University School of Home Economics, Department of Human Life
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Committee career (2):
  • 2020/04 - 2022/12 日本教育心理学会 「教育心理学研究」常任編集委員
  • 2020/04 - 2021/03 日本教育心理学会 城戸奨励賞選考委員
Awards (1):
  • 2006 - 日本教育心理学会城戸奨励賞
Association Membership(s) (3):
日本心理学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本教育心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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